Nieuwste
Nog meer betutteling: ‘Binnenkort minimumleeftijd voor fastfood’
Het wetenschappelijk bureau van het CDA ijvert voor een minimumleeftijd voor fastfood. De leeftijdsgrens, vergelijkbaar met die voor tabak en alcohol, moet helpen om een gezonde generatie te creëren. Dat staat te lezen in de studie van het Wetenschappelijk Instituut (WI) van de partij.
“Het gaat erom dat kinderen jong vertrouwd raken met zorg voor zichzelf en een gezonde levensstijl”, aldus het rapport.
Het onderzoek gaat ervan uit dat de gezondere leefstijl van kinderen ook verder reikt naar het gezin en de rest van de samenleving. Dat kan bereikt worden door afspraken met sectoren die ongezonde voeding verkopen, maar ook door regelgeving. Een minimumleeftijd is een voorbeeld van een verstrenging van de regels. Het onderzoek rept wel met geen woord over vanaf welke je leeftijd je dan wel friet of hamburgers zou mogen kopen.
Te makkelijk verkrijgbaar
In het WI-onderzoek staat dat ongezond eten te makkelijk te verkrijgen is. Het is ook aantrekkelijker dan gezonde voeding. Mensen zien constant reclame en lage prijzen, en daarmee speelt de sector in op de primitieve trek in bewerkte voedingswaren.
Het instituut vindt het idee om mensen aan te moedigen gezonder te eten niet betuttelend is. “We zouden evengoed kunnen stellen dat het aanbod zo dominant is geworden dat dát nu betuttelt.”
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.