Nieuwste
Gelekt: Kabinet is voor volle cafés maar met sluitingsuur

Het oude normaal is weer een stapje dichterbij. Vanaf 25 februari hoeft de anderhalve meter afstand niet meer. Horeca, cultuur en andere plaatsen waar het coronatoegangsbewijs geldt, krijgen meer vrijheid. Er mogen meer mensen binnen, zonder vaste zitplaats en zonder de anderhalve meterregel. Het sluitingsuur wordt 1 uur.
De grote versoepelingen gaan volgende vrijdag in. Evenementen, cultuur en horeca mogen dan tot 1 uur open blijven.
Minister Ernst Kuipers onthulde zijn plannen deze avond in een brief aan de Tweede Kamer. De zijn alle voornemens:
- Geen thuiswerkadvies meer
- Sluitingstijden in horeca en cultuur om 1 uur ’s nachts
- Geen vaste zitplaatsen meer
- Geen anderhalve meter afstand
Voor locaties met meer dan 500 gasten blijft een vaste zitplaats vereist. Het gaat bijvoorbeeld om voetbalstadions. Daar vervalt de anderhalve meter afstand ook. Ook het nachtleven mag weer open, zij het met 1G-beleid. Dat wil zeggen dat mensen alleen binnen mogen met een negatieve coronatest.
Kuipers zegt dat versoepelen nu kan. “Dit kan omdat we inmiddels een hoge mate van immuniteit opgebouwd hebben door middel van vaccinatie en door het op een natuurlijke wijze doormaken van de infectie.”

Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.