Nieuwste
Omnikron nu al dominant: vrees voor explosie besmettingen en opnames
De omnikronvariant van het coronavirus is nu al officieel dominant in Nederland. De meeste mensen die nu een besmetting oplopen hebben dus deze nieuwe, besmettelijkere variant. Het RIVM waarschuwt dat hoewel de coronacijfers gedaald zijn, we toch heel voorzichtig moeten zijn.
Het gezondheidsinstituut legt uit: “De lockdown die eind december van start is gegaan, moet bijdragen aan het beperken van de verwachte extra druk op de zorg.”
Gezien de recente daling van de cijfers lijkt dit opvallend. Ook het aantal ic-opnames en ziekenhuisopnames is gedaald. Dit is ondertussen de vierde daling op rij van de weekcijfers. In de voorgaande periode was de nieuwe variant echter nog niet veel vastgesteld. Daar komt nu verandering in.
Eerder liet het RIVM al verstaan dat het aantal besmettingen weer zou stijgen eenmaal de omnikronvariant dominant is. Experts zeggen dat eerdere vaccins beduidend minder goed werken tegen deze variant. Een boosterprik zou de afweer dan weer versterken.
Amsterdam koploper
Volgens het RIVM is de regio Amsterdam-Amstelland verantwoordelijk voor het groot aantal besmettingen met omnikron. In Amsterdam is de variant immers al langer dominant. Het gezondheidsinstituut verwacht ook in de rest van Nederland nu snel oplopende cijfers. Dat leidt dan weer onvermijdelijk tot meer opnames en een verhoogde druk op de zorg. “Het wordt spannend”, klinkt het.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.