Nieuwste
Dit is het woord van het jaar na oproep van antivaxers
Woordenboekmaker Van Dale riep ‘prikspijt’ uit tot het Woord van het Jaar 2021. Het kreeg maar liefst 82,2 procent van de stemmen.
Hoofdredacteur Ton den Boon van de Dikke Van Dale geeft toe dat dit een overweldigende meerderheid is. Hij legt uit dat er op Twitter was opgeroepen om voor dit woord te stemmen. “Dat gebeurde door mensen die zichzelf niet willen laten vaccineren. Het weerspiegelt de polarisatie die in de maatschappij leeft rond die vaccinatie en dat boosteren.” Ook is er gecontroleerd of er geen bots aan het werk waren.
Volgens Den Boon is de stemming dus gewoon geldig. “Het is het woord dat is gekozen door het volk. Maar je kunt je afvragen hoe breed dat volk is en in welke mate dit woord het idee weerspiegelt over wat het woord van het jaar is. Tegelijkertijd weerspiegelt het de polarisatie in de samenleving en daarom kan het wel een interessant woord zijn.”
Wat betekent prikspijt?
Prikspijt is volgens Van Dale: “De spijt die iemand heeft van het feit dat hij zich heeft laten vaccineren tegen een bepaalde besmettelijke ziekte.” De hoofdredacteur voegt er nog aan toe: “Het is een interessant woord, je vindt het de laatste tijd ook wel in de tegengestelde betekenis: dat je spijt hebt van je níet laten prikken.”
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.