-

Nieuwste

Premier Rutte: ‘Sinterklaas vieren maar zonder opa en oma’

Sinterklaas

Premier Mark Rutte heeft er begrip voor dat mensen dadelijk Sinterklaas willen vieren op een gewone manier. Dat zal echter ook dit jaar niet kunnen. De premier hoopt dat mensen zich houden aan de thuisbezoekregels. Verder heeft hij nog een speciaal verzoek voor de kinderen: “Ga de komende drie weken even niet naar opa en oma toe.”

Dit zijn de nieuwe regels voor thuisbezoeken:

  • Zelftest voor een bezoek of het ontvangen van bezoek
  • Anderhalve meter afstand tussen niet-gezinsleden
  • Maximaal vier personen ontvangen, uitgezonderd kinderen
  • Maar één keer bezoek per dag
  • Extra voorzichtig zijn met 70-plussers en kinderen onder de 12

Het kabinet hamert erop dat jonge kinderen de komende weken beter niet bij de grootouders op bezoek gaan. “Anders zouden veel ouderen besmet kunnen raken door de kleintjes”, waarschuwt Rutte.

Sinterklaas

Rutte wil dat Sinterklaas dit jaar zonder opa en oma doorgaat. “Doe het alleen als het niet anders kan, want de situatie is dan echt kwetsbaar.” De premier begrijpt dat de maatregelen hard zijn, maar de coronamomenten moeten omlaag.

En wat dan met Kerstmis? Zijn er dan nog strenge maatregelen nodig? Rutte antwoordt: “Daarover kan ik absoluut nog geen garanties geven. We weten dat dit maatregelenpakket écht nodig is voor de komende drie weken. Het kan zijn dat ze doorlopen tot in de kersttijd.”

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder