Nieuwste
Sterfgevallen ruim 20 procent hoger dan gebruikelijk
Het aantal sterfgevallen lag vorige week ruim 20 procent hoger dan normaal in deze periode. Het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) meldt 3.750 overlijdens. Dat zijn er bijna 850 meer dan verwacht. De hogere sterfte komt voor in alle leeftijdsgroepen.
Het CBS waagt zich niet aan een verklaring. Voorbije week waren er bij het RIVM wel meer overlijdens van coronapatiënten gemeld.
De laatste weken is de oversterfte volgens het CBS duidelijk aan het stijgen. Sinds begin augustus overstijgt het aantal overlijdens het normale aantal voor dezelfde periode.
Vorige week stierven 2.100 van 80 en ouder. 500 meer dan normaal. In de leeftijdscategorie van 65 tot 80 jaar overleden vorige week 1.200 personen. 300 meer dan verwacht. Maar ook onder de 65 jaar was de overlijdensgraad opvallend hoger. Vorige week overleden naar schatting 450 mensen in die groep, 50 meer dan normaal.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.