Nieuwste
RIVM waarschuwt voor hele ongewone epidemie van ander virus
De voorbije weken is het aantal meldingen van het RS-virus flink toegenomen. Dat meldt het RIVM.
Er is sprake van een epidemie. De tweede week van juni waren er 21 meldingen en de voorbije week liep dat op tot 37.
Het virus is te vergelijken met een verkoudheid. Maar bij jonge kinderen kunnen er complicaties optreden zoals ontsteking van de kleine luchtwegen. In ergere gevallen kan een longontsteking voor enorme benauwdheid zorgen. Ook ouderen zijn kwetsbaar. Het virus leidt echter maar zelden tot een overlijden.
De timing van de epidemie is ongebruikelijk. Normaal piekt het virus in de wintermaanden. En dus niet tijdens de zomer. Door de strenge coronamaatregelen kreeg het virus voorbije winter geen kans. Met de huidige versoepelingen steekt het virus toch weer de kop op. Dat is overigens een verschijnsel dat ook voorkomt in andere landen.
Het RIVM lichtte artsen in: “Doordat artsen in deze ongebruikelijke periode ook alert zijn gemaakt op het RS-virus, verwachten we extra overlijdens te voorkomen.”
Voorkomen van de ziekte bij kinderen is niet eenvoudig. Ook hier gelden de preventieve maatregelen van dikwijls handen wassen en gebruik van papieren zakdoekjes.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.