Nieuwste
Meer antistoffen bij langere pauze tussen eerste en tweede Pfizer-coronaprik
Bij een interval van twaalf weken tussen de eerste en de tweede coronaprik maken tachtigplussers drie keer zoveel antistoffen aan als bij een pauze van drie weken. Tot die conclusie komt een onderzoek van de Universiteit van Birmingham.
De studie is uitgevoerd omdat de Britse regering aankondigde langer te zullen wachten met de tweede coronaprik. Op die manier krijgen meer mensen de kans om alvast hun eerste prik te krijgen.
De groep tachtigplussers die twaalf weken wachtten op hun tweede prik hadden 3,5 keer zoveel antistoffen als de groep waarbij de tweede prik al na drie weken is gezet.
Na de eerste prik waren beide groepen even goed beschermd. De wetenschappers vermoeden dat een langere pauze tussen de prikken ook leidt tot een betere bescherming tegen het virus.
Wellicht gaat dit ook op voor jongere mensen. Daarover moet nog meer onderzoek volgen. Het is niet bekend of deze theorie ook opgaat voor vaccins van andere fabrikanten.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.