Nieuwste
Kabinet: data openingsplan zijn compleet onhaalbaar
Het aangekondigde stappenplan zorgt alleen maar voor meer onzekerheid. Eerder zijn verdere versoepelingen al uitgesteld en het advies van het Outbreak Management Team (OMT) wordt niet altijd gevolgd. Het kabinet is nog niet klaar voor de versoepelingen die morgen op de agenda staan. Er komt wel een persconferentie.
Morgen zouden de pretparken en dierentuinen openen, maar dat is een week uitgesteld. De ziekenhuiscijfers dalen immers niet zoals verwacht.
Stap twee van het openingsplan op 19 mei is hoogst onzeker. Daar zou morgen normaal duidelijkheid over komen, maar wellicht komt het er nog niet van.
Waarschijnlijk zullen premier Rutte en minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge de stap wel aankondigen, op voorwaarde dat de ziekenhuiscijfers dalen. Dat bevestigen bronnen bij het kabinet. Het definitieve besluit over verdere versoepelingen valt pas volgende week.
De versoepelingen voor stap twee zijn:
- Kunst- en cultuur weer mogelijk
- Pretparken en dierentuinen openen
- Binnen sporten opnieuw toegestaan
- Meer mogelijkheden om buiten te sporten
Vooral het aantal bezette ziekenhuisbedden en de vaccinatiegraad spelen een belangrijke rol om te versoepelen. Het OMT wil pas verder versoepelen bij 2.150 ziekenhuisbedden. Dat is nu nog 2.478 ziekenhuisbedden met coronapatiënten.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.