-

Nieuwste

Hugo de Jonge: ‘Vaccinatiepaspoort vanaf 21 juni’

Hugo de Jonge

Minister Hugo de Jonge wil het vaccinatiepaspoort invoeren vanaf 21 juni. Dat geeft hij aan in een brief aan de Tweede Kamer. Met het vaccinatiepaspoort kunnen mensen dan op reis of naar evenementen gaan.

Begin juni neemt het kabinet een besluit over het vaccinatiepaspoort. De Tweede Kamer heeft dan een termijn van drie weken om zich uit te spreken. Vooral de opslag van medische gegevens en de technische ondersteuning zijn hete hangijzers.

In de Coronacheck-app komen binnenkort twee QR-codes te staan. Ambtenaren scannen de codes dan bij de grenzen van de EU-lidstaten. Organisatoren van evenementen scannen de codes aan de ingang. Mensen die een prikje kregen, krijgen een ‘digitaal groen’-certificaat. Zij mogen de grens over of het evenement betreden.

Europese eisen zullen vereisen dat er extra informatie aan de codes wordt toegevoegd. De invulling daarvan is nog niet duidelijk.

Centraal systeem

De medische gegevens komen in een centraal systeem, het CIMS. Dat is noodzakelijk aangezien de GGD’s, huisartsen en andere zorgverleners de prikken zetten. Alle gegevens komen dan in één systeem.

Het is nog niet duidelijk wat er dan gebeurd met mensen die hun medische gegevens absoluut niet willen delen.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder