Nieuwste
Kuipers zegt dat avondklok geen effect had op ziekenhuisopnames
De avondklok van de voorbije maanden had niet het minste effect op het aantal ziekenhuisopnames. Dat verklaart voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ) bij Beau.
Kuipers zegt: “Bij de invoering van de avondklok was de berekening dat het 10 procent zou verminderen. Als je kijkt naar het beloop van de ziekenhuisopnames in de tijd, zagen we zowel bij de invoering als bij het opschuiven geen enkel effect.”
Kuipers bestempelt de avondklok als een essentieel ongecontroleerd experiment. De voorzitter legt uit: “We moesten iets doen, want we wisten dat er nieuwe coronavirusvarianten binnenkwamen en dat de verspreiding daarvan sneller ging. We hadden in Engeland gezien dat de R-waarde met 30 of 40 procent was toegenomen.”
Hij geeft aan dat het aantal besmettingen zorgelijk blijft. Ondanks dat er nu ingeënt wordt, zitten we op het grootste aantal besmettingen. Kuipers wil komen tot een situatie waarin er anderhalf miljoen prikken per week worden gezet. Hij is positief over de stijging van het aantal vaccinaties per week.
Kuipers pleit voor een meer doorgedreven registratie van de vaccinatie. Momenteel moet de persoon daar toestemming voor verlenen. Kuipers drukt op het hart: “Geef alsjeblieft toestemming, zeg ja, want die informatie is echt relevant.”
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.