Nieuwste
Bomvolle ziekenhuizen: 600 coronapatiënten hebben thuiszorg nodig
Ongeveer 600 coronapatiënten die eigenlijk ziekenhuiszorg nodig hebben, moeten thuisblijven en krijgen daar thuiszorg. Ze krijgen zuurstof en worden op afstand in het gaten gehouden. Dat blijkt uit cijfers van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).
Bij voldoende plaats in het ziekenhuis zouden zij op een verpleegafdeling hebben gelegen. Een woordvoerder van het LCPS beklemtoont dat het niet gaat om mensen die intensive care zorg nodig hebben. Die patiënten kunnen gewoon in de ziekenhuizen terecht.
De telemonitoringpatiënten tellen niet mee in de dagelijkse ziekenhuisopnames. Vandaag liggen er meer dan 2.600 personen met corona in de ziekenhuizen. Daarvan verblijven er 1.776 op een verpleegafdeling.
Om en bij de 15 ziekenhuizen doen aan monitoring op afstand. Het LCPS onderzoek of het mogelijk is om deze groep mee in de cijfers op te nemen.
De patiënten krijgen een bloeddrukmeter, zuurstof, een thermometer en een glucosemeter mee naar huis. Enkele keren per dag is er dan telefonisch contact met het ziekenhuis. Een woordvoerder van het LCPS geeft aan dat het fijn is dat mensen niet naar het ziekenhuis moeten. Ook na corona zal thuiszorg in stand blijven: “We waren hier al langer naar aan het kijken, dat is door corona in een versnelling gekomen.”
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.