Nieuwste
Dit zijn de nieuwe strikte regels die gelden op terrassen
Vanaf 28 april mogen horecaondernemers hun terrassen weer openen. Tussen 12 en 18 uur mogen ze maximaal 50 gasten per terras ontvangen. Er gelden echter heel strikte regels voor wie een terrasje wil doen.
Mensen die een terrasje willen doen, moeten een reservering maken. Alle gasten moeten verplicht registreren. Dat kan ook op het terras zelf. Vooraf moet er een checkgesprek zijn.
Tenzij er kuchschermen zijn, moeten de tafels op anderhalve meter afstand van elkaar staan. Er mogen maximaal twee personen aan een tafel zitten. Voor huishoudens en kinderen tot en met 12 jaar geldt een uitzondering.
Het kabinet koos voor een sluitingsuur om 18 uur om te vermijden dat mensen langer op de terrassen blijven zitten. Rutte zei: “Zo schrap je de bitterbal en de avondmaaltijd die nog kan plaatsvinden.”
Ook de basisregels blijven gelden. Dat betekent geregeld handen ontsmetten, anderhalve meter afstand houden en thuisblijven wanneer je klachten hebt.
Branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland reageert teleurgesteld. Directeur Dirk Beljaarts laat weten: “Hier hangen we de vlag niet voor uit.” De horecaondernemers hadden toch graag ruimere versoepelingen gezien.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.