Nieuwste
Dwangsom of monsterboete voor reizigers die quarantaineplicht negeren
Reizigers uit risicogebieden die de quarantaineplicht aan hun laars lappen, krijgen binnenkort een boete van 435 euro. In sommige gevallen kunnen ook dwangsommen opgelegd worden. Dat blijkt uit het wetsvoorstel van minister Hugo de Jonge dat vrijdag naar de Tweede Kamer ging.
Het is nog niet geweten wanneer de wet precies in werking zal treden. Wellicht geldt de maatregelen vanaf 15 mei wanneer de huidige negatieve reisadviezen verlopen.
De quarantaineplicht geldt al sinds het begin van het jaar. Er waren echter verschillende juridische hindernissen alvorens er een wetsvoorstel kwam.
Reizigers uit risicogebieden, zowat de hele wereld momenteel, moeten bij terugkomst verplicht tien dagen in quarantaine. Het RIVM liet een gedragsonderzoek uitvoeren en daaruit blijkt dat amper één op vijf mensen zich hieraan houdt.
De minister zegt dat deze wet moet vermijden dat “mensen met virusmutaties in de koffer weer naar Nederland komen.”
De quarantaineplicht van tien dagen geldt ongeacht het vervoersmiddel, dus ook voor mensen die met de auto reizen. De quarantaine mag beëindigd worden wanneer er op de vijfde dag een negatieve coronatest is.
Reizigers zijn verplicht om een quarantaineververklaring op zak te hebben. Daarin moet staan waar ze in quarantaine gaan. Het kabinet gaat reizigers dan opbellen om te handhaven. Wanneer ze niet afnemen, stuurt de burgemeester iemand langs om te controleren.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.