-

Nieuwste

RIVM: Half april komt de piek van derde maar mildere golf

RIVM

Volgens een nieuwe prognose van het RIVM moeten we rekening houden met een derde, maar kortere coronagolf. Het aantal opnames op de intensive care zal eveneens lager zijn dan verwacht.

Woensdag zullen de nieuwe cijfers besproken worden in de Tweede Kamer. Eerder berekende het RIVM dat de piek rond 1 mei zou komen. Nieuwe grafieken houden dus rekening met een piek al midden april.

Drie weken geleden berekende het instituut nog dat er op dat moment zo’n 1.400 mensen op de intensive care zouden liggen. Nu houden ze rekening met 800 patiënten.

Marc Bonten, vooraanstaand lid van het Outbreak Management Team, legt uit dat dit te maken heeft met het feit dat het aantal besmettingen de voorbije periode niet ontspoord is.

De voorspelling kan alleen maar uitkomen als mensen zich aan de coronamaatregelen blijven houden. Ook geeft Bonten aan dat de vaccinaties minstens aan hetzelfde tempo moeten blijven doorgaan en dat er geen versoepelingen mogen komen.

Bonten hamert erop dat het nog geen tijd is voor versoepelingen. Het R-getal blijft immers boven de 1 schommelen.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder