Nieuwste
Effect vaccinatiecampagne alsmaar duidelijker: kwart minder coronasterfgevallen
De voorbije week zijn in Nederland 171 coronasterfgevallen geregistreerd. De week voordien waren er dat nog 223, een daling van 23,3 procent. De toename van het aantal gevaccineerde bejaarden is volgens het RIVM een mogelijke verklaring.
Ook het aantal nieuwe besmettingen in verpleeghuizen blijft afnemen. Nagenoeg alle bewoners van verzorgingstehuizen zijn tegen corona gevaccineerd.
Woensdag staat het laatste deel van de vaccinatiecampagne in rusthuizen op de agenda. Het gaat vooral om nieuwe personen, mensen die nog een tweede dosis moeten krijgen of mensen die niet eerder een prik konden krijgen vanwege medische klachten.
Ouderen worden doorgaans relatief zwaar getroffen door het coronavirus. De meeste overleden coronapatiënten waren mensen tussen de 85 en 89 jaar. Ongeveer 66 procent van de overleden patiënten was ouder dan 80.
Maar geen versoepelingen
Toch betekent een lager sterftecijfer niet dat er ruimte is voor versoepelingen. Dat liet minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid eerder weten. Hij verklaarde: “Dan liggen de ziekenhuizen in no time weer vol. Niet met de oudste ouderen, maar wel met de rest van Nederland.”
De vaccinatiecampagne voor bewoners van verpleeghuizen begon op 18 januari. In totaal moesten om en bij de 185.000 personen ingeënt worden.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.