Nieuwste
Wc-papier dreigt nu echt helemaal op te raken
De kans bestaat dat ons wc-papier straks echt helemaal op is. En dat is niet omdat we aan het hamsteren slaan, maar als gevolg van het tekort aan zeecontainers.
Het was een heet hangijzer tijdens de eerste coronagolf. Heel wat Nederlands begonnen wc-papier te hamsteren uit vrees dat er schaarste zou zijn. Dat was toen compleet onterecht. Het ligt natuurlijk in de aard van de mens om voorraden aan te leggen. En omdat we kuddedieren zijn, doet iedereen ijverig mee. Daarbovenop waren er ook nog eens de beelden van de lege schappen in de supermarkten. Dat helpt natuurlijk ook niet.
Maar volgens Walter Schalka, voorzitter van Suzano, dreigt er nu écht een tekort aan wc-papier. Het bedrijf is de grootste fabrikant ter wereld van houtpulp, de grondstof voor wc-papier.
Vanwege de toegenomen vraag naar containers uit China, is er de laatste maanden een tekort aan containers ontstaan. De leveringen zijn vertraagd en de transportkosten verhoogd. Dat heeft een weerslag op het bulktransport, en dus ook van houtpulp.
Suzano is goed voor een derde van de globale voorraad van houtpulp. Het bedrijf vreest dat ze bestellingen moeten doorschuiven. Die stagnatie zal de komende maanden alleen nog maar toenemen.
De boodschap is dus om kalm te blijven en niet massaal toiletpapier te gaan hamsteren!
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.