Nieuwste
Mensen die AstraZeneca-vaccin niet willen komen achteraan in de rij
Personen die hun afspraak voor een Astra-Zeneca-vaccin afzegden, mogen een nieuwe afspraak maken. Enkel mensen die een ander vaccin verkiezen, komen achteraan in de rij. Daardoor moeten ze langer wachten op een coronaprik. Dat meldt een woordvoerder van minister Hugo de Jonge.
De Jonge had donderdag nog gezegd dat weigeraars achteraan in de rij komen en dan heel lang zouden moeten wachten.
Ook het RIVM benadrukt nu dat dit alleen geldt voor mensen die liever een ander vaccin willen dan AstraZeneca. De woordvoerder legt uit: “Als je twijfelt en je wil er nog even over nadenken, dan kan je over een paar weken nog prima bij de GGD’s terecht voor een afspraak met hetzelfde vaccin.”
Omdat er in verschillende rondes wordt geprikt, kunnen mensen nog altijd inspringen in een latere vaccinatieronde.
Vaccin veilig bevonden
Het ministerie stelt mensen gerust en zegt dat het vaccin veilig bevonden is door de Europese en Nederlandse toezichthouders.
Vanwege een mogelijk verband tussen trombose en het middel was het prikken met het AstraZeneca-vaccin even stilgelegd. In andere Europese landen waren er meldingen van trombose en een tekort aan bloedplaatjes na het toedienen van het vaccin.
Omdat de kans zo extreem klein is, is het niet uit te sluiten dat het gaat om een uitermate zeldzame bijwerking. Maar precies omdat het zo weinig voorkomt, kan het niet vastgesteld worden. Daarom besloten de toezichthouders dat het vaccin perfect veilig is.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.