Nieuwste
Verplichte coronatest voor automobilisten die terugkeren uit risicogebieden
Ook mensen die terugkeren uit hoge risicogebieden moeten binnenkort een negatieve coronatest kunnen aantonen. Dat blijkt uit een voorstel tot wijziging van de Wet publieke gezondheid en een toelichtende brief aan de Kamer van minister Hugo de Jonge.
De Jonge legt uit dat reizigers straks steekproefsgewijs gecontroleerd worden op een verklaring van een negatieve coronatest. Het vervoermiddel maakt niet uit. Daarnaast moeten de reizigers een verklaring op zak hebben waarin ze aangeven dat ze in quarantaine gaan.
Dat betekent dat automobilisten voor het oversteken van de grens een coronatest moeten ondergaan. Die test mag maximaal 72 uur oud zijn.
Mensen die terugkomen uit hoge risicogebieden moeten verplicht tien dagen in quarantaine. Vanaf de vijfde dag mogen ze een nieuwe coronatest ondergaan. Wanneer deze negatief is, mogen ze uit quarantaine.
Voor busbedrijven betekent dit dat ze alleen nog reizigers mogen vervoeren met een negatieve coronatest op zak én de verklaring dat ze in quarantaine zullen gaan.
Het negatieve reisadvies van het kabinet geldt tot midden april. Nederlanders mogen alleen naar het buitenland voor noodzakelijke reizen.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.