-

Nieuwste

Unilever bant het woord ‘normaal’ in productomschrijvingen

unilever bant woord normaal

Levensmiddelengigant Unilever bant het woord ‘normaal’ in omschrijvingen voor schoonheids- en verzorgingsproducten. In een verklaring legt het bedrijf uit dat ze dat doen om meer inclusief te zijn.

Het moederbedrijf van onder andere Rexona en Dove gaat de lichaamsvormen en huidskleuren van modellen in advertenties niet meer digitaal bewerken.

Eerder kreeg het bedrijf kritiek op benamingen van producten en sommige advertenties. De Indiase afdeling veranderde vorige zomer al de namen van de verblekende gezichtszalf Fair & Lovely in Glow & Lovely. Unilever zegt dat verwijzingen naar ‘licht’, ‘wit’ en ‘eerlijk’ ten onrechte een bepaald schoonheidsideaal creëert.

Sunny Jain van Unilever verdedigt de beslissing: “We beseffen dat alleen het verwijderen van het woord ‘normaal’ het probleem niet oplost, maar we geloven dat het een belangrijke stap is in de richting van een meer inclusieve definitie van schoonheid.”

Het woord ‘normaal’ verdwijnt volgend jaar in maart definitief uit de omschrijvingen om huidskleur of haartype te omschrijven. Dat brengt veranderingen met zich voor een tweehonderdtal producten van het bedrijf.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder