-

Nieuwste

Grapperhaus zwicht: data voor heropening met horeca bespreken

grapperhaus

Minister van Justitie Ferd Grapperhaus heeft geluisterd naar de verzuchtingen van de horecaondernemers. Hij wil samen met hen tot een plan komen voor de geleidelijke heropening van de horeca. Het gaat in eerste instantie om de terrassen en misschien ook de restaurants.

De minister wil met de sector in gesprek over een tijdslijn voor de heropening. Ook wil hij duidelijke afspraken maken over bij welke besmettingsgraad de sector versoepelingen mag verwachten.

Daarmee reageert Grapperhaus op de ludieke actie van talrijke horecaondernemers die vandaag besloten hun terrassen op te stellen. Op sommige plaatsen zijn er echt consumpties geserveerd.

De horeca is ondertussen al meer dan vier maanden gesloten. Grapperhaus benadrukt dat een heropening zonder plan niet kan. Hij argumenteert dat de besmettingen zo alleen zullen oplopen en dat we dan nog langer met de maatregelen opgescheept blijven.

Gezamenlijk plan

Grapperhaus gaat praten met Koninklijke Horeca Nederland om samen een plan uit te werken. Hij zegt: “Ik snap dat jullie behoefte hebben aan duidelijkheid.” Zijn bedoeling is om een doelstelling voorop te stellen en dan te zeggen: “We moeten daar zien uit te komen. En dat is ook iets in tijd.”

Een exacte datum kan hij niet kwijt. Ook niet bij welke besmettingsgraad er ietsje meer zou kunnen voor de horeca

Hugo de Jonge heeft datum wel

Coronaminister Hugo de Jonge heeft wel een datum in zijn hoofd voor de heropening van de terrassen. De minister wil deze nog niet bekendmaken omdat de situatie snel kan veranderen. Hugo de Jonge zei: “Het punt is nou juist dat het virus geen kalender heeft.” Het is volgens de minister aan de experts om te oordelen wanneer en hoe de eerste versoepeling voor de horeca aan de orde is.

Nieuwste

Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen

Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.

Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te lossen.

De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur kwam, schrok Eddy van het bedrag.

Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.

Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter Service.

Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.

Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij in de buurt woonde.

De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig minuten was het probleem opgelost.

Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.

Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost, maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag voor slechts twintig minuten werk.

De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een doe-het-zelfwinkel.

Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de geleverde diensten.

Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op 110 kilometer afstand van Eddy’s huis.

Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te waarschuwen voor dit soort ondernemingen.

Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter Service.

Lees verder