Nieuwste
15 ouderen overleden na coronaprik, wellicht door onderliggende problemen
Bijwerkingencentrum Lareb laat maandag weten dat in Nederland al 15 sterfgevallen zijn gemeld na een coronaprik. Het centrum geeft mee dat het gaat om kwetsbare ouderen die met onderliggende gezondheidsproblemen kampten. Dat is volgens Lareb de meest logische verklaring voor de overlijdens.
Lareb licht toe: “Ongeveer de helft van hen kreeg in de dagen na vaccinatie klachten die bekend zijn als bijwerkingen, zoals koorts, misselijkheid en in het algemeen je niet lekker voelen.” Volgens het centrum zijn deze klachten niet de directe oorzaak voor het overlijden. Bij kwetsbare ouderen kunnen ze echter wel bijgedragen hebben tot een verslechtering van hun gezondheid.
Het bijwerkingencentrum geeft een belangrijk advies mee: “Voor degenen met de grootste kwetsbaarheid of een korte levensverwachting is het raadzaam om een zorgvuldige afweging te maken voor vaccinatie.”
In Noorwegen was er eerder al onderzoek naar een link tussen de sterfgevallen en de coronaprik. De Noorse gezondheidsautoriteiten vonden geen verband.
Al 2.812 meldingen over bijwerkingen
Bij het bijwerkingencentrum Lareb liepen ondertussen al 2.812 meldingen binnen over bijwerkingen na een coronaprik. De voornaamste klachten zijn: hoofdpijn, spierpijn, vermoeidheid, misselijkheid, koorts en rillingen. Ook zijn er soms reacties op de prikplek, zoals warmte, zwelling en pijn.
Lareb verduidelijkt dat dit bekende klachten zijn bij alle soorten vaccinaties. Deze bijwerkingen zijn gewoon een gevolg van de stimulatie in het lichaam van de afweer tegen een virus. Bij de meeste personen zijn de klachten mild en verdwijnen ze na enkele dagen.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.