Nieuwste
Plotseling 100.000 meer coronaprikken gezet door nieuwe rekenmethode
Zondag maakte het aantal toegediende coronaprikken in het coronadashboard van Hugo de Jonge een flinke sprong. In één klap kwamen er 100.000 coronaprikken bij. De teller sprong van 226.298 plotseling naar 346.790 coronaprikken.
De sprong van meer dan 100.000 vaccinaties is het gevolg van de nieuwe rekenmethode van het ministerie van volksgezondheid.
De nieuwe rekenmethode is gebaseerd op de hoeveelheid vaccins door het RIVM geleverd op de vaccinatielocaties. Ziekenhuizen en zorginstellingen meldden het aantal toegediende coronaprikken namelijk met vertraging, legt het ministerie uit.
Verder houdt de nieuwe rekenmethode ook rekening met een verspillingspercentage van 5 procent. Daarnaast houdt de geactualiseerde methode rekening met het feit dat de doses van Moderna per tien komen en die van BioNTech/Pfizer per zes.
Nog aanpassing mogelijk
Bij overschakeling op de cijfers van de centrale databank van het RIVM, kan er opnieuw een aanpassing van de rekenmethode volgen. Het ministerie waarschuwt dat dit tot een nieuwe verandering van de cijfers kan zorgen.
Maar ook met het nieuwe rekenmodel behoort Nederland nog altijd tot een van de traagst vaccinerende landen binnen de EU.
Nieuwste
Eddie schrikt van de hoge rekening na bellen loodgieter voor verstopte gootsteen
Eddy Castro ontdekte afgelopen maandag dat zijn gootsteen verstopt was.
Hij besloot een loodgieter te bellen om het probleem op te
lossen.
De loodgieter was binnen dertig minuten ter plaatse en had het
probleem in twintig minuten verholpen. Echter, toen de factuur
kwam, schrok Eddy van het bedrag.
Het was iets na 10 uur ’s ochtends op een maandag toen Eddy zijn
computer opstartte en via Google op zoek ging naar een loodgieter
om zijn verstopte gootsteen te verhelpen.
Hij had geen zin om uitgebreid onderzoek te doen en belde gewoon
de eerste loodgieter die hij kon vinden, genaamd Loodgieter
Service.
Een dame aan de telefoon beloofde snel hulp te sturen.
Binnen dertig minuten stond er al een persoon voor de deur, die
met een gewone personenauto was aangekomen, wat suggereerde dat hij
in de buurt woonde.
De loodgieter plaatste een pomp op de afvoer en binnen twintig
minuten was het probleem opgelost.
Toen kwam de factuur: maar liefst 598,95 euro, die meteen
betaald moest worden via een draagbaar betaalautomaatje.
Eddy was aanvankelijk opgelucht dat zijn probleem was opgelost,
maar raakte vervolgens volledig verbijsterd door het hoge bedrag
voor slechts twintig minuten werk.
De factuur vermeldde 150 euro voor materiaal, hoewel de
gebruikte pomp slechts 50 euro kostte bij een
doe-het-zelfwinkel.
Daarbovenop kwam een uurloon van 130 euro en nog eens 180 euro
voor de interventie. Eddy vond dit bedrag buitensporig hoog voor de
geleverde diensten.
Het rekeningnummer van Loodgieter Service bleek gekoppeld te
zijn aan een schoonheidsspecialiste in Zwijndrecht, Nederland, en
de onderneming op de factuur bleek zich in Lebbeke te bevinden, op
110 kilometer afstand van Eddy’s huis.
Eddy heeft een melding gedaan bij FOD Economie om anderen te
waarschuwen voor dit soort ondernemingen.
Hij hoopt dat zijn ervaring anderen zal helpen om niet in
dezelfde val te trappen en geen zaken te doen met Loodgieter
Service.