-

Algemeen

André Hazes maakt in gesprek met Evert Santegoeds eindelijk bekend wie zijn echte vader is

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Al jarenlang duikt het onderwerp met vaste regelmaat op in roddelrubrieken, talkshows en vooral op sociale media: wie is nu écht de vader van André Hazes jr.? Het is een kwestie die voor buitenstaanders misschien klinkt als sensatie, maar voor André zelf blijkt het een onderwerp dat soms onverwacht diep kan raken.

In een openhartig gesprek met Evert Santegoeds bij Shownieuws heeft André voor het eerst toegegeven dat hij niet met honderd procent zekerheid kan zeggen hoe het zit. Tegelijk maakt hij duidelijk dat hij geen behoefte heeft aan een DNA-test. En juist die keuze roept bij veel mensen vragen op.

Een hardnekkig gerucht dat blijft terugkomen

Het verhaal over André’s afstamming is niet nieuw. Al jarenlang verschijnen er berichten op Facebook, forums en juicekanalen waarin wordt gespeculeerd over mogelijke alternatieve vaders. Die geruchten hebben vooral te maken met het verleden van zijn moeder, Rachel Hazes, die nooit geheim heeft gemaakt dat haar relatie met André Hazes senior turbulent was.

Door de jaren heen zijn verschillende namen genoemd. Zo werd oud-voetballer John de Wolf geregeld genoemd, net als de inmiddels overleden Marco Eijk. Bewijs is er nooit geweest, maar het feit dat de geruchten blijven opduiken, zorgt ervoor dat ze moeilijk volledig verdwijnen.

Gesprek dat onverwacht persoonlijk werd

Tijdens zijn gesprek met Evert Santegoeds ging het aanvankelijk over heel andere zaken. André sprak over zijn toekomstplannen, zijn wens om opnieuw vader te worden en zijn kijk op relaties. Hij gaf aan dat hij openstaat voor nieuwe stappen in zijn leven, maar ook realistisch is over hoe ingewikkeld dat soms kan zijn.

Toch schoof het gesprek langzaam richting zijn familiegeschiedenis. Santegoeds besloot het onderwerp voorzichtig aan te snijden en stelde de vraag die velen al jaren bezighoudt: heeft André zelf ooit getwijfeld aan wie zijn vader is?

Het antwoord was opvallend eerlijk. André gaf aan dat hij niet actief twijfelt, maar dat de uitspraken die over hem worden gedaan wél onder zijn huid zijn gekropen. “Het is nogal wat als mensen dat over je zeggen,” liet hij weten. “Ook al probeer je het los te laten, het blijft ergens hangen.”

Het gesprek met zijn moeder

Volgens André heeft hij het onderwerp ooit rechtstreeks besproken met zijn moeder. Niet beschuldigend, maar zoekend naar duidelijkheid. Hij vroeg haar of er iets was dat hij moest weten. Het antwoord dat hij kreeg, was resoluut.

Rachel zou hem hebben verzekerd dat er niets aan de hand is en dat hij echt de zoon is van André Hazes senior. Ze zou dat zelfs hebben bezworen “op haar kinderen”. Voor André was dat op dat moment voldoende. “Dan moet je dat geloven,” zei hij daarover.

Toch erkent hij dat zulke geruchten iets met je doen, zelfs als je rationeel weet dat ze nergens op gebaseerd zijn.

Waarom geen DNA-test?

Een vraag die bij veel kijkers meteen opkwam, is waarom André geen DNA-test wil laten doen. In theorie zou zo’n test in korte tijd volledige duidelijkheid kunnen geven. Ook Evert Santegoeds stelde die vraag direct.

André reageerde terughoudend. Hij gaf aan dat hij daar simpelweg niet aan toe is. Niet omdat hij bang is voor de uitslag, zo zegt hij, maar omdat hij niet voelt dat hij die stap nodig heeft om verder te kunnen.

Voor hem lijkt de biologische waarheid minder zwaar te wegen dan de emotionele realiteit waarin hij is opgegroeid.

Gelijkenissen met zijn vader

Tijdens het gesprek probeerde André zijn gevoel te verwoorden door te kijken naar uiterlijke en innerlijke overeenkomsten. Hij gaf toe dat hij er anders uitziet dan zijn vader, maar plaatste daar meteen een nuance bij.

“Ik zorg anders voor mezelf,” zei hij. “Ik sport veel, let op mijn uiterlijk, gebruik crèmes. Dat deed mijn vader allemaal niet.” Toch herkent hij zichzelf in bepaalde gezichtskenmerken, zoals zijn mond en neus. En vooral in karaktereigenschappen voelt hij een sterke band.

Dat gevoel van herkenning lijkt voor hem zwaarder te wegen dan geruchten of vergelijkingsfoto’s op internet.

Vergelijkingen die toch blijven knagen

Toch ontkent André niet dat sommige beelden hem aan het denken hebben gezet. Er is een periode geweest waarin foto’s van hem naast beelden van Marco Eijk werden gelegd. Met vergelijkbare kapsels en gezichtsbeharing zagen sommigen ineens overeenkomsten.

“Dan ga je toch even kijken,” gaf hij toe. “En hij is er niet meer, dus je kunt het hem ook niet vragen.” Die constatering laat zien hoe ingewikkeld zulke geruchten kunnen zijn, zelfs als je er niet bewust in gelooft.

Meer dan alleen een roddel

Wat dit verhaal bijzonder maakt, is dat het niet alleen draait om sensatie. Het raakt aan identiteit, familie en de vraag hoeveel zekerheid een mens nodig heeft om zichzelf te kunnen zijn.

Voor André lijkt het antwoord duidelijk: hij is opgegroeid als zoon van André Hazes senior, heeft hem zo ervaren en voelt die band nog steeds. Een DNA-test zou daar voor hem niets aan veranderen.

Tegelijk laat hij zien dat zelfs sterke mensen niet ongevoelig zijn voor jarenlange speculatie. Woorden blijven hangen, ook als je ze probeert te negeren.

Rust boven absolute waarheid

Door open te zijn over zijn twijfels – of beter gezegd: over het effect van die twijfels – heeft André iets gedaan wat weinig publieke figuren durven. Hij heeft niet gekozen voor sensatie, maar voor nuance.

Geen test, geen spektakel, geen definitief antwoord voor het publiek. Wel een persoonlijke grens: sommige zaken mogen privé blijven, zelfs als de buitenwereld er nieuwsgierig naar is.

Voor André Hazes jr. lijkt dat uiteindelijk belangrijker dan absolute zekerheid. En misschien is dat, in een wereld vol meningen en geruchten, juist een teken van rust en volwassenheid.

Algemeen

Katja Schuurman en Babette van Veen gesloopt om optreden bij Boulevard: ”Vals kattengejank”

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Het had een warm, nostalgisch moment moeten worden in de kerstspecial van RTL Boulevard, maar het optreden van Katja Schuurman en Babette van Veen leidde vooral tot verbazing, discussie en scherpe reacties op sociale media. De twee zangeressen, die in de jaren negentig samen met Guusje Nederhorst furore maakten als onderdeel van het populaire trio Linda, Roos & Jessica, mochten een liedje zingen in de feestelijke uitzending. Wat bedoeld was als een sfeervolle ode aan vroeger, werd door veel kijkers echter ervaren als pijnlijk ongemakkelijk.

Een nostalgische terugkeer met hoge verwachtingen

Voor veel kijkers riep de aankondiging meteen herinneringen op aan een tijdperk waarin Linda, Roos & Jessica niet weg te denken waren van de Nederlandse televisie. De groep ontstond vanuit Goede Tijden, Slechte Tijden, waar Katja Schuurman, Babette van Veen en Guusje Nederhorst uitgroeiden tot publiekslievelingen. Hun muziek was misschien niet technisch hoogstaand, maar wel herkenbaar, vrolijk en onlosmakelijk verbonden met een generatie.

Die nostalgische lading zorgde ervoor dat de verwachtingen hoog lagen. Juist tijdens een kerstspecial, een moment waarop kijkers gevoelig zijn voor emotie en warmte, hoopten velen op een klein, ontroerend eerbetoon aan vroeger. Zeker omdat Guusje Nederhorst er niet meer is en haar plek altijd voelbaar blijft wanneer Katja en Babette samen op een podium staan.

Een optreden dat niet landde

Al snel na het begin van het nummer werd duidelijk dat het optreden niet het gewenste effect had. Op sociale media, met name op X, verschenen vrijwel direct reacties van kijkers die zich verbaasden over de zang en de uitvoering. Waar Katja Schuurman bij sommige kijkers nog wegkwam met haar uitstraling en ontspannen présence, kreeg Babette van Veen het zwaarder te verduren.

Kijkers spraken over een optreden dat “onzeker”, “rommelig” en “niet zuiver” klonk. Ook de lichaamstaal van Babette werd besproken: volgens sommigen oogde ze houterig en zichtbaar gespannen. Het contrast met de professionele setting van RTL Boulevard maakte dat extra pijnlijk. Juist omdat het programma een groot podium biedt, verwachten kijkers een zekere kwaliteit, ook bij een nostalgisch moment.

Sociale media zijn genadeloos

Zoals tegenwoordig vaker gebeurt, speelde het oordeel zich grotendeels af op sociale media. X stroomde vol met korte, scherpe opmerkingen en ironische observaties. Sommige reacties waren mild en begripvol, andere ronduit hard. Humor werd daarbij niet geschuwd. Eén populaire reactie suggereerde zelfs dat dit optreden geschikt zou zijn als alternatieve verhoormethode voor geheime diensten — een opmerking die breed werd gedeeld en geliket.

Toch waren er ook kijkers die het duo verdedigden. Zij wezen erop dat Katja en Babette geen actieve zangcarrières hebben en dat het optreden vooral bedoeld was als gezellig kerstmoment, niet als vocale krachtmeting. “Het hoeft toch niet perfect te zijn?” klonk het bij deze groep. “Het gaat om de herinnering, niet om de noten.”

De erfenis van Linda, Roos & Jessica

Een belangrijk element in de discussie is de erfenis van Linda, Roos & Jessica. De groep stopte definitief na het wegvallen van Guusje Nederhorst, die begin 2004 op jonge leeftijd ziek werd en niet meer beter werd. Haar afwezigheid maakt elk gezamenlijk optreden van Katja en Babette beladen. Voor sommigen is dat reden om extra mild te oordelen, voor anderen juist om kritischer te zijn: als je het doet, moet het goed zijn.

Sindsdien hebben Katja Schuurman en Babette van Veen hun carrière vooral voortgezet in acteerwerk en televisie, niet in muziek. Dat ze af en toe nog samen zingen, gebeurt meestal in een losse, informele context. RTL Boulevard is echter geen huiskamer of reüniefeest, maar een nationaal bekeken entertainmentprogramma. Die context vergroot de lat.

Het spanningsveld tussen nostalgie en kwaliteit

Het optreden legt een breder spanningsveld bloot dat vaker terugkomt op televisie: hoe ver mag nostalgie reiken voordat het schuurt met kwaliteit? Programma’s spelen graag in op herkenning en sentiment, zeker rond kerst. Maar kijkers zijn tegelijkertijd kritischer dan ooit en laten dat direct horen.

Voor de redactie van RTL Boulevard is het balanceren: ruimte geven aan iconen uit het verleden, zonder dat het afbreuk doet aan de professionele uitstraling van het programma. Het optreden van Katja en Babette laat zien hoe dun die lijn kan zijn.

Geen schandaal, wel een les

Hoewel de kritiek fel kan klinken, is er geen sprake van een echt schandaal. Katja Schuurman en Babette van Veen hebben geen regels overtreden en deden zichtbaar hun best om er iets moois van te maken. De commotie zegt misschien wel meer over het huidige medialandschap dan over het optreden zelf.

In een tijd waarin alles wordt gefilmd, gedeeld en beoordeeld, kan een moment van kwetsbaarheid razendsnel omslaan in publieke afrekening. Dat maakt optredens als deze riskant, zeker voor artiesten die niet dagelijks op een podium staan om te zingen.

Conclusie: een kerstmoment dat bleef hangen

Wat bedoeld was als een warme, nostalgische kerstbijdrage, werd uiteindelijk een van de meest besproken momenten van de uitzending. Niet vanwege ontroering, maar vanwege de verdeeldheid onder kijkers. Sommigen genoten van de herinnering, anderen haakten af vanwege de uitvoering.

Eén ding is zeker: het optreden van Katja Schuurman en Babette van Veen heeft niemand onberoerd gelaten. En in televisieland is dat misschien wel het enige criterium dat altijd blijft gelden: of mensen blijven kijken, praten en reageren. Dat deden ze dit keer in ieder geval massaal.

Lees verder