Algemeen
Woede om dit fragment in Sinterklaasjournaal: ‘Dit is pure overheidspropaganda!’
Run op noodpakketten
Wat de bedoeling ook is geweest, de campagne lijkt te werken – zij het onbedoeld. Sinds de uitzending is er volgens het Algemeen Dagblad sprake van een ware run op noodpakketten.
Supermarkten, bouwmarkten en webshops melden plotseling meer vraag naar batterijen, conserven, lucifers en zaklampen.
“We zagen het al een dag na de aflevering,” vertelt een medewerker van een landelijke winkelketen. “Mensen kwamen specifiek vragen naar noodpakketten ‘zoals bij het Sinterklaasjournaal’.”
Volgens de meest recente cijfers zijn er inmiddels meer dan 250.000 pakketten besteld via de website van het programma. Of dat allemaal serieuze aankopen zijn of souvenirs voor de grap, is onduidelijk — maar het laat zien hoe groot de invloed van het Sinterklaasjournaal nog altijd is.

Algemeen
Dit vergeten mapje met de eerste euromunten blijkt nu verrassend veel waard.
De Zalmkit: van nationale trots tot nostalgisch verzamelobject
Iedereen die de overgang van de gulden naar de euro bewust heeft meegemaakt, herinnert zich het kleine kartonnen mapje met muntjes nog wel. Eind 2001 kreeg bijna elk Nederlands huishouden een zogenoemd euro-startpakket, bedoeld om alvast kennis te maken met de nieuwe munteenheid.

Het mapje, officieel de eurokit genoemd maar al snel bekend als de Zalmkit, was vernoemd naar toenmalig minister van Financiën Gerrit Zalm. Het voelde voor velen als een stukje geschiedenis in handen — een tastbaar bewijs dat Nederland een nieuw tijdperk binnentrad.
Ruim twintig jaar later zijn veel van die kits nog altijd bewaard gebleven, zorgvuldig opgeborgen in lades, vitrines of op zolder. Sommige mensen hoopten dat ze ooit veel geld waard zouden worden. Maar anno 2025 blijkt die hoop vooral symbolisch.