-

Algemeen

Beelden van een dansende Dilan Yesilgöz gaan op dit moment keihard rond op social media

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Dilan Yeşilgöz gaat viraal met vrolijk dansmoment tijdens VVD-feest

De verkiezingsavond van donderdag leverde niet alleen politieke spanning op, maar ook een onverwacht luchtig moment. Terwijl het land vol spanning naar de exitpolls keek, werd Dilan Yeşilgöz, partijleider van de VVD, gefilmd terwijl ze dansend het feest van haar partij opluisterde. De beelden gingen in een mum van tijd viraal op sociale media, waar ze zowel op lachende als verbaasde reacties konden rekenen.


Een avond vol spanning en opluchting

De dag na de verkiezingen stond volledig in het teken van de nek-aan-nekrace tussen D66 en de PVV. Volgens de voorlopige exitpolls stonden beide partijen gelijk op 26 zetels, met de PVV heel nipt aan kop. De VVD, die onder Yeşilgöz haar eerste landelijke verkiezingen als partijleider meemaakte, verloor slechts één zetel.

Hoewel dat verlies op papier klein lijkt, was de spanning groot. De partij had immers gehoopt haar positie als stabiele middenmacht te behouden na de periode van Mark Rutte, die jarenlang het gezicht van de partij was. Toen de schade uiteindelijk bleek mee te vallen, sloeg de sfeer op het VVD-feest om van gespannen naar opgelucht.

En precies in dat moment van ontspanning begon Yeşilgöz te dansen — een kort, spontaan gebaar dat binnen minuten het internet zou veroveren.


De dans die niemand had zien aankomen

Het fragment, gefilmd door aanwezige feestgangers, laat een zichtbaar opgeluchte Yeşilgöz zien die al lachend meebeweegt op de muziek in de zaal. De beelden werden vrijwel direct gedeeld op X (voorheen Twitter), Instagram en TikTok, waar ze binnen enkele uren duizenden keren werden bekeken.

Veel gebruikers noemden het “het meest onverwachte moment van de avond”.

“De ene partij rekent zetels, de andere rekent danspassen,” grapte een gebruiker.
“Eindelijk een politicus die ook gewoon durft te genieten,” schreef een ander.

Het filmpje, slechts een paar seconden lang, kreeg al snel de status van ‘viral moment’. Zelfs buitenlandse media pikten het op als voorbeeld van de menselijke kant van Nederlandse politici.


Humor en kritiek hand in hand

Zoals bij veel virale filmpjes bleef het niet alleen bij positieve reacties. Naast mensen die het filmpje hilarisch of ontwapenend vonden, waren er ook kijkers die het optreden “ongelukkig getimed” noemden, omdat de uitslag van de verkiezingen nog niet definitief was.

“Misschien iets te vroeg om te dansen als de stemmen nog geteld worden,” schreef een volger op Instagram.

Toch namen de meeste reacties op sociale media een luchtige toon aan. De dans van Yeşilgöz werd vooral gezien als een moment van spontaniteit — iets wat in de vaak stijve wereld van de politiek zelden voorkomt.

“Ze is tenminste zichzelf,” klonk het op X. “Even geen debat, even geen campagnepraat, maar gewoon Dilan die losgaat.”


Een politiek feestje met een persoonlijk tintje

Het VVD-feest, gehouden in Den Haag, was bedoeld als afsluiting van een intensieve campagneperiode. Volgens aanwezigen was de sfeer gemoedelijk, met muziek, eten en speeches van partijleden. De spanning van de verkiezingsavond was voelbaar, maar naarmate de avond vorderde, maakte nervositeit plaats voor opluchting.

Een aanwezige vertelde aan de pers: “Iedereen was moe, maar ook trots. Er was zoveel energie gestoken in deze campagne. Toen bleek dat de schade beperkt bleef, voelde het even alsof er iets van ons afviel.”

Yeşilgöz zelf sprak kort met journalisten en benadrukte dat ze “trots is op haar team” en “blij met het vertrouwen van de kiezers”. Over haar dansmoment zei ze later met een glimlach:

“Na weken van spanning en werk van ’s ochtends vroeg tot diep in de nacht mocht er even gelachen worden.”


Van campagneleider tot viral sensatie

Dat het filmpje zo snel zou verspreiden, had niemand voorzien. Binnen enkele uren verschenen er tientallen memes, remixes en korte bewerkingen van het dansmoment. Op TikTok ontstond zelfs de hashtag #DilanDance, waarmee gebruikers de dans probeerden na te doen.

Sommige fans maakten creatieve montages waarin de VVD-leider danste op klassiekers van Beyoncé en ABBA, terwijl anderen humoristische onderschriften toevoegden als: “Wanneer je ontdekt dat je maar één zetel kwijt bent.”

Communicatie-experts wijzen erop dat dit soort momenten, hoe onbedoeld ook, invloed kunnen hebben op het publieke imago van een politicus.

“Authenticiteit verkoopt,” zegt media-analist Sanne Kolenbrander. “Kiezers waarderen het als politici laten zien dat ze ook gewone mensen zijn. Zelfs als het een beetje ongemakkelijk is, kan dat juist sympathie oproepen.”

https://www.tiktok.com/@cestmocro/video/7566793230499532065


Politiek en spontaniteit: een zeldzame combinatie

In de politiek draait alles vaak om controle: zorgvuldig geformuleerde woorden, strak geregisseerde campagnes, en een nauwkeurig bewaakt imago. Dat juist Yeşilgöz — bekend om haar directe stijl en stevige optreden — nu viral ging met een ongedwongen dans, past in een bredere trend van politici die hun menselijke kant durven te tonen.

“Ze lijkt oprecht opgelucht en blij,” zegt een politiek commentator. “En in tijden waarin veel mensen het vertrouwen in de politiek kwijt zijn, kan zo’n moment meer effect hebben dan duizend verkiezingsbeloftes.”

Het herinnert aan eerdere momenten van politieke spontaniteit: premier Mark Rutte die op de fiets koffie morste, Sigrid Kaag die danste tijdens een campagnebijeenkomst, of Boris Johnson die ooit vast kwam te zitten in een tokkelbaan. Allemaal momenten die even lieten zien dat achter het politieke toneel ook gewone mensen schuilgaan.


Reacties binnen de VVD

Binnen de partij werd het dansmoment met humor ontvangen. Een woordvoerder van de VVD zei lachend tegen de media:

“Dilan heeft in elk geval bewezen dat ze meer ritme heeft dan sommige voorspellingen.”

Collega’s spraken van “een verdiend moment van ontspanning” na een campagne die wekenlang op volle toeren draaide. Ook jongere VVD’ers deelden het filmpje enthousiast op sociale media, waar het werd gepresenteerd als een symbool van veerkracht.

“Ze laat zien dat politiek niet alleen serieus, maar ook menselijk mag zijn,” schreef een jonge vrijwilliger van de partij.


Van dansvloer naar debatzaal

Hoewel het feestelijke moment inmiddels miljoenen keren bekeken is, weet Yeşilgöz dat de echte uitdagingen pas beginnen. Zodra de definitieve uitslag binnen is, wacht haar opnieuw een intensieve periode van overleg, mogelijke coalitievorming en politieke strategie.

Toch lijkt haar dans onbedoeld een frisse wind te hebben gebracht in een campagne die tot het laatste moment onder spanning stond. Waar anderen politieke winst of verlies vierden met speeches, koos Yeşilgöz voor een gebaar dat onbedoeld geschiedenis schreef in de digitale tijd.


Een viral moment dat blijft hangen

Of je het nu ziet als een onhandige dans of als een charmant moment van opluchting: het filmpje van Dilan Yeşilgöz heeft iets losgemaakt. In een wereld waarin politici vaak worden bekritiseerd om elke misstap, is het bijzonder dat een spontane beweging zo veel sympathie kan oproepen.

“Misschien is dit precies wat mensen nodig hadden,” schreef een columnist. “Even iets luchtigs, iets menselijks, midden in alle politieke hectiek.”

Voor Yeşilgöz zelf lijkt het inmiddels vooral een les in relativering: zelfs op de spannendste politieke avond kan een glimlach of danspasje de toon van het land veranderen.


💬 “Na weken van spanning mocht er even gelachen worden,” zei Yeşilgöz later nuchter. “Dat is óók politiek.”

Algemeen

Asmara Thielen over rechtszaak Borsato: ‘Victim blaming op hogeschoolniveau’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Advocaat van Asmara Thielen: “Ze voelde zich slacht0ffer van victim blaming tijdens de rechtszaak tegen Marco Borsato”

De zaak rond Marco Borsato blijft veel losmaken in Nederland. Terwijl het land verdeeld reageert op de gebeurtenissen in de rechtszaal, heeft Peter Plasman, de advocaat van Asmara Thielen – het meisje dat de zanger beschuldigt van grensoverschrijdend gedrag – zijn zorgen uitgesproken over de manier waarop de zitting is verlopen.

Tijdens een openhartig gesprek in het programma Pauw & De Wit op NPO 1 vertelde Plasman dat zijn cliënt de behandeling van de zaak als “een vorm van victim blaming” heeft ervaren. Volgens hem was het pijnlijk om te zien hoe de aandacht in de rechtszaal meer gericht leek op haar gedrag dan op wat haar is overkomen.


De terugblik bij Pauw & De Wit

Presentator Jeroen Pauw opende het programma met een korte terugblik op de afgelopen week, waarin de rechtszaak tegen Marco Borsato centraal stond.

“Vorige week waren alle ogen gericht op zanger Marco Borsato,” begon Pauw. “Hij moest zich twee dagen lang verantwoorden tegenover de rechter, omdat hij wordt verdacht van grensoverschrijdend gedrag met een vijftienjarig meisje.”

Daarna kondigde Pauw aan dat Peter Plasman te gast was als advocaat van het vermeende slacht0ffer. Plasman, die al vaker in spraakmakende zaken optrad, gaf aan dat hij niet van plan was te reageren op elk detail, maar wel op de toon van het publieke debat.


“Victim blaming op hoog niveau”

Plasman vertelde dat hij eerder in de week het interview had gezien met de advocaten van Marco Borsato, die bij dezelfde talkshow aan tafel hadden gezeten. Dat optreden had hem geraakt.

“Ja, en dat is eigenlijk de reden dat ik nu hier zit,” zei hij. “Wat ik toen zag, vond ik victim blaming op hogeschoolniveau.”

Volgens Plasman voelde zijn cliënt dat ook zo. Ze zou het idee hebben gekregen dat haar gedrag en keuzes ter discussie werden gesteld, terwijl de zaak juist om het gedrag van de verdachte draait.

“Dat was victim blaming pur sang,” zei Plasman nadrukkelijk.


Geen details over haar situatie

Hoewel Pauw probeerde meer te weten te komen over hoe het nu met het meisje gaat, bleef Plasman discreet.

“Daar ga ik helemaal niets over zeggen,” benadrukte hij. “Dat wil zij zelf niet. Ook niet over haar moeder. Zij heeft ervoor gekozen om zich niet publiekelijk uit te spreken, en dat respecteren we.”

De advocaat benadrukte dat het voor zijn cliënt al zwaar genoeg is om te weten dat haar naam en verhaal opnieuw in de openbaarheid komen.


“Ze is niet bekend geworden, ze is beschadigd”

Pauw merkte op dat het meisje door de rechtszaak opnieuw in de media is verschenen, en dus bij het grote publiek bekend is geworden. Plasman reageerde daar scherp op:

“Bekend geworden? Nee, ze is juist min of meer kapotgemaakt bij het grote publiek,” zei hij. “Mijn cliënten zijn niet beroemd geworden, ze zijn beschadigd. Dat is een groot verschil.”

Volgens Plasman is het publieke oordeel vaak genadeloos, zeker wanneer het om bekende personen gaat. “De druk van buitenaf, de commentaren op sociale media — het is iets wat mensen onderschatten,” legde hij uit.


De kern van de zaak

Daarna beschreef Pauw kort de achtergrond van de zaak, zonder in juridische details te treden.

“We hebben het hier over een meisje dat vijftien was, en over wat haar is aangedaan in de periode voordat ze zestien werd,” zei Pauw.

Plasman bevestigde dat het ging om gebeurtenissen vlak voor haar zestiende verjaardag — een leeftijd waarop volgens de wet duidelijke grenzen gelden.

“De wet is daar helder over,” zei hij. “Het maakt niet uit hoe iemand zich gedraagt of wat iemand zegt, een volwassene moet die grens respecteren.”

Pauw voegde toe:

“Je blijft met je handen van een minderjarige af.”

Plasman antwoordde:

“Precies. Ook als die minderjarige zegt dat ze het leuk vindt of zelfs iets uitlokt — dat verandert niets aan de verantwoordelijkheid van de volwassene.”


“Ze wilde alleen erkenning”

Tijdens het gesprek ging Pauw dieper in op de persoonlijke motivatie van het meisje om destijds aangifte te doen. Plasman benadrukte dat het haar nooit om wraak of geld ging, maar om erkenning.

“Mijn cliënt heeft vanaf het begin gezegd: ik wil alleen erkenning,” vertelde Plasman. “Ik wil niet dat hij de gevangenis in gaat. Ik hoef geen geld. Ik wil alleen dat hij erkent dat hij dit heeft gedaan.”

Volgens de advocaat had een vroegere erkenning veel kunnen voorkomen. “Er zijn momenten geweest waarop dit niet zo ver had hoeven komen,” zei hij.


Waarom kwam die erkenning er niet?

Pauw vroeg waarom die erkenning nooit is gekomen. Plasman antwoordde dat hij dat niet weet, maar dat het een vraag is “die alleen Marco Borsato kan beantwoorden”.

“Misschien heeft hij de gevolgen niet kunnen overzien,” zei Plasman. “Het is nooit makkelijk om te zeggen: ‘Ik heb dat gedaan.’ Maar soms is dat de enige manier om dingen goed te maken. Tenzij je ervan overtuigd bent dat je niets verkeerd hebt gedaan.”

Pauw reageerde met een verwijzing naar de verdediging van Borsato:

“Hij zegt ook steeds dat hij niet iets kan bekennen wat hij niet heeft gedaan.”

Plasman bleef bij zijn standpunt:

“Dat zegt hij, maar ik vind de bewijzen meer dan voldoende om tot een veroordeling te komen.”


Een zaak vol emoties en meningen

De zitting tegen Marco Borsato duurde twee dagen en werd breed gevolgd door de media. Buiten de rechtbank verzamelden zich zowel sympathisanten van de zanger als mensen die hun steun betuigden aan het vermeende slacht0ffer. De publieke aandacht maakte de ervaring extra zwaar voor alle betrokkenen.

Plasman benadrukte dat het niet alleen een juridische strijd is, maar ook een emotionele. “Voor mijn cliënt gaat het om erkenning, maar ook om herstel van eigenwaarde,” zei hij. “Het is moeilijk als je het gevoel hebt dat jouw verhaal telkens in twijfel wordt getrokken.”


Reacties in het land

Na de uitzending van Pauw & De Wit ontstonden er online duizenden reacties. Sommige kijkers prezen Plasman om zijn rustige maar duidelijke woorden.

Een veel gedeelde reactie luidde:

“Wat een integere man. Hij zegt precies wat veel mensen voelen: dat slacht0ffers vaker worden beoordeeld dan gehoord.”

Anderen vonden dat het beter was geweest om de zaak niet in een talkshow te bespreken zolang er nog geen uitspraak is. “Iedereen heeft recht op een eerlijk proces,” schreef een kijker. “Zowel het meisje als de verdachte.”

De discussie toont aan hoe complex de balans is tussen openbaarheid en privacy bij dit soort gevoelige zaken.


Wachten op de uitspraak

Het 0penbaar Ministerie heeft in deze zaak vijf maanden cel geëist tegen Marco Borsato. De rechtbank doet naar verwachting volgende maand uitspraak. Tot die tijd blijft het stil aan beide kanten.

Plasman zei in Pauw & De Wit dat zijn cliënt de uitspraak met spanning tegemoetziet, maar probeert om zich zoveel mogelijk op haar eigen herstel te richten. “Ze wil verder met haar leven,” zei hij. “Maar dat kan pas echt als dit hoofdstuk is afgesloten.”


Reflectie op het publieke debat

Het gesprek tussen Pauw en Plasman kreeg veel aandacht, niet alleen vanwege de juridische details, maar vooral door de onderliggende boodschap: de manier waarop we in Nederland omgaan met slacht0ffers van grensoverschrijdend gedrag.

Pauw sloot de uitzending af met een reflectie:

“Wat deze zaak ons leert, is dat woorden ertoe doen. In de rechtszaal, maar ook daarbuiten. Hoe we praten over slacht0ffers bepaalt vaak hoe veilig mensen zich voelen om hun verhaal te delen.”

Daarop reageerde Plasman instemmend:

“Precies dat. Het gaat om respect, erkenning en menselijkheid. Dat verdient iedereen.”

Lees verder