Algemeen
Peter Gillis ziet carrière instorten: ´Nu is het echt over en out´

Ooit was hij hét boegbeeld van ordinaire luxe en ongefilterde televisie: Peter Gillis, de zonnebankbruine poloshirt-magnaat die zijn vakantieparken én zijn eigen leven wist om te toveren tot een kijkcijferkanon. Zijn programma Massa is Kassa trok jarenlang een trouwe schare fans. Maar die tijden lijken voorbij. De glans is eraf, de massa is weg, en de kassa… blijft stil.
Kijkers haken massaal af
De meest recente seizoenen van Familie Gillis zijn allesbehalve een succes. De kijkcijfers kelderen en zelfs de meest trouwe kijkers lijken hun interesse te verliezen. Volgens mediawatcher Tina Nijkamp is het overduidelijk: “De kijkcijfers waren natuurlijk niet al te best het afgelopen seizoen.” Sponsoren houden de hand op de knip en het lijkt erop dat de rek eruit is. Zonder publiek geen programma, dat weet ook Talpa.
Van celstraf tot kans op tv
Wat de situatie extra pijnlijk maakt, is de juridische nasleep rondom Peter. In april kreeg hij zes maanden celstraf opgelegd wegens belastingfraude. Toch bleef hij gewoon op televisie verschijnen. Dankzij een hoger beroep hoefde hij (nog) niet achter de tralies, en dat bleek voor Talpa voldoende reden om de serie door te laten lopen. Of dat verstandig was, is nu maar zeer de vraag.
Talpa zwijgt in alle talen
Toen Tina Nijkamp bij Talpa informeerde naar een nieuw seizoen, kreeg ze een ontwijkend antwoord: “Daar kunnen we niks over zeggen.” In de televisiewereld is dát vaak een teken aan de wand. Geen duidelijke bevestiging, maar ook geen ontkenning – een stilzwijgende manier om het einde langzaam te laten insijpelen. Zelfs de woordvoerders lijken het vertrouwen kwijt.
Tina’s neus voor tv-drama
Tina staat bekend om haar scherpe media-inzicht en ziet het einde al aankomen. Volgens haar is de interesse van het publiek simpelweg opgedroogd. De relletjes zijn niet meer spannend, de Gillis-formule is uitgewerkt en het imago van de campingmagnaat lijdt onder zijn strafblad. En als het publiek niet meer kijkt, dan haken ook de adverteerders af.
Lege vakantieparken, lege buis
Het is een pijnlijk parallel: waar de campings van Peter vroeger overliepen van bezoekers, staan ze nu net zo leeg als zijn kijkcijfers. De ‘massa’ waarmee hij ooit zijn imperium bouwde, lijkt verdwenen. Zelfs de zonnebankfabrikant zal zich afvragen of dit nog wel het juiste uithangbord is. Want een merk bouwen op iemand die juridisch onder vuur ligt, is risicovol geworden.
Van spotlights naar schaduw
De vraag is nu: wat gaat Talpa doen? Wordt het programma geruisloos afgevoerd, zonder officieel afscheid? Of krijgt Peter nog één laatste kans om zich te bewijzen? Eén ding lijkt zeker: de caravan staat al in de berm. De realiteit heeft de realiteitstelevisie ingehaald. Zelfs Gillis lijkt het niet meer te kunnen verkopen.
Wie geeft de genadeklap?
En zo blijft één prangende vraag over: wie maakt er écht een einde aan het sprookje Gillis? De rechter was het niet. De programmaleiding ook niet. Maar het zijn uiteindelijk de kijkers zelf die de stekker eruit lijken te trekken. En misschien is dát wel het meest gerechtvaardigde oordeel van allemaal.

Algemeen
Grote zorgen om beelden Alexia: ”Hopelijk krijgt ze goede hulp”
