-

Algemeen

Johan Derksen clasht snoeihard met Talpa-collega: ´K*tprogramma´

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Johan Derksen heeft in zijn podcast Groeten uit Grolloo fel uitgehaald naar Dyantha Brooks, de presentatrice van het geflopte programma De Volgers op SBS 6. Volgens Derksen stelt Brooks zich veel te volgzaam op en laat ze zich te gemakkelijk inzetten voor flutsformaten, zoals de realityshow waarin influencers streden om wie de langste volger had of wie het meeste huisdier kon tonen. Dit programma werd al na één aflevering van de buis gehaald, maar Derksen heeft zijn mening niet onder stoelen of banken gestoken.

Het debacle van De Volgers

De show De Volgers werd snel van de buis gehaald, wat voor veel kritiek zorgde. Het programma ging over influencers die in onzinnige uitdagingen streden om “de langste volger” of “de meeste huisdieren” te tonen. Het werd algemeen gezien als een flutprogramma, zonder inhoud en weinig diepgang. Zelfs mensen die de show niet hadden gezien, konden het niet helpen te lachen om het mislukte format.

Johan Derksen zelf gaf aan het programma niet te hebben gekeken, maar zijn mening was al snel gevormd. “Zo snel van de buis gehaald, dat is dodelijk voor een tv-programma,” zei hij. Hij gaf echter wel toe dat Dyantha Brooks het goed had opgelost door zichzelf weer op tv te presenteren, met een flinke dosis zelfspot. Toch vond hij dat Brooks niet geheel onschuldig was aan de situatie.

De schuld van de programmamakers

Hoewel Derksen Dyantha niet de volledige schuld gaf van het mislukte programma, vond hij wel dat ze zich veel te gemakkelijk had laten gebruiken. Volgens hem was het de schuld van de programmamakers van Talpa, die een dergelijk “kutformat” hadden bedacht en Dyantha erin hadden gezet. “Ze realiseren zich niet dat ze de carrière van zo’n meisje ernstig beschadigen,” zei Derksen. Hij benadrukte dat Dyantha geen schuld had aan het concept van het programma, maar dat ze zich wel had moeten afvragen of ze hierin wilde stappen.

Derksen wees erop dat iedereen in de tv-wereld graag een eigen programma wil hebben en daardoor niet kritisch genoeg is over de inhoud van dat programma. Dit had ook voor Dyantha kunnen gelden, maar de presentatrice had volgens Johan beter moeten nadenken over de keuze om het programma te presenteren.

Vergelijking met Leonie ter Braak

Om zijn punt te maken, trok Derksen een parallel met Leonie ter Braak, een voormalige collega bij RTL die later bij een ander tv-netwerk werkte. Leonie werd volgens Derksen ook “opgezadeld” met een programma dat haar carrière geen goed deed. In dit geval ging het om een programma waarin deelnemers ballonnen moesten opblazen om er een hondje van te maken. Derksen vindt het belachelijk dat zo’n format überhaupt bedacht werd, maar hij vindt het nog erger dat Leonie ermee instemde om het te presenteren.

Derksen is van mening dat tv-sterren te vaak verslaafd raken aan tv en daardoor moeilijk in staat zijn om keuzes te maken die in hun eigen belang zijn. “Als je eenmaal op tv bent, wil je niet meer weg, en dat kan een gevaarlijk patroon worden,” voegde hij eraan toe. Dit zou voor zowel Leonie als Dyantha het geval zijn.

Kritisch zijn en durven weigeren

Wat Derksen eigenlijk wil zeggen, is dat presentatoren kritischer moeten zijn op de programma’s waarvoor ze kiezen. Volgens hem zouden ze meer moeten durven weigeren, zelfs als het betekent dat ze tijdelijk uit de schijnwerpers verdwijnen. Hij gaf als voorbeeld hoe hij zelf zou reageren als John de Mol hem een programma voorstelt waarvan hij vindt dat het zijn imago zou schaden. “Dan doe ik het toch niet,” zei Derksen.

Derksen vindt het belangrijk om jezelf niet te laten gebruiken voor programma’s die je geloofwaardigheid kunnen schaden, zelfs als ze lucratief zijn. Het gaat er volgens hem om dat presentatoren hun integriteit bewaren en zich niet te makkelijk inlaten met alles wat hen wordt voorgesteld.

Conclusie: Dyantha en de tv-wereld

Johan Derksen’s kritiek op Dyantha Brooks komt neer op de boodschap dat tv-persoonlijkheden niet zomaar moeten instemmen met programma’s, vooral als het om minderwaardige formats gaat. In plaats van blindelings mee te werken aan alles wat hen wordt voorgeschoteld, zouden ze meer moeten denken aan hun eigen carrière en imago. Derksen waarschuwt dat tv-sterren snel kunnen vervallen in een patroon van “verslaving” aan de schijnwerpers, wat hen kan dwingen om keuzes te maken die ze anders misschien niet zouden maken.

Dyantha Brooks lijkt in deze situatie een voorbeeld van iemand die de tv-industrie niet durft te weigeren, zelfs als dat betekent dat ze in een programma belandt dat haar carrière schade kan berokkenen. De vraag blijft of ze, net als Leonie ter Braak, haar kansen in de toekomst zal moeten heroverwegen, of dat ze zich blijft richten op het presenteren van programma’s die meer inhoud hebben.

Algemeen

Voormalige vriendin B&B-Ingrid meldt zich en bevestigt wat kijkers al dachten

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Ingrid uit B&B Vol Liefde: van droom naar discussie

Toen Ingrid (61) zich opgaf voor B&B Vol Liefde, had ze een duidelijk beeld van de man die ze hoopte te vinden. Ze verlangde naar iemand die stoer, sociaal, eigenzinnig en bovenal voorzien was van een flinke dosis humor. In haar ogen hoefde hij geen woord Grieks te spreken – iets wat opvallend is, aangezien Ingrid zelf al jaren op het Griekse eiland Lesbos woont en daar een bed and breakfast runt.
“Als hij zichzelf maar is,” zo zei ze voorafgaand aan de opnames, doelend op oprechtheid en authenticiteit.

Twee kandidaten, geen match

Toen de opnames eenmaal van start gingen, kreeg Ingrid te maken met twee totaal verschillende heren: de zelfverzekerde Piet en de zachtaardige Frank. Beiden bleken in ieder geval zichzelf te zijn, maar helaas waren ze niet wat Ingrid zocht. De klik ontbrak, en uiteindelijk besloot ze van beide mannen afscheid te nemen.

Wat opviel, is dat Ingrid niet alleen naar persoonlijkheid keek, maar ook naar de manier waarop de mannen zich opstelden in het dagelijks leven op haar B&B. Vooral het feit dat Piet en Frank niet meteen de handen uit de mouwen staken, leek haar te storen. Ingrid had verwacht dat ze direct zouden meewerken aan de dagelijkse klusjes die horen bij het runnen van een bed and breakfast. Voor haar was dat een belangrijk onderdeel van het samenleven en samenwerken.

Kritiek van kijkers

Die verwachting viel echter niet bij iedereen in goede aarde. Veel kijkers lieten via sociale media weten dat ze Ingrid’s houding te streng vonden. Eén van de reacties die breed gedeeld werd, luidde:
“Het programma heet B&B Vol Liefde, niet B&B Vol Klussen. Je kunt niet van iemand verwachten dat hij direct na aankomst begint te werken. Gun mensen ook de tijd om te wennen aan een nieuwe omgeving.”

Deze opmerking raakte aan een breder gevoel onder kijkers: dat de zoektocht naar liefde in het programma soms wordt overschaduwd door praktische verwachtingen of kleine ergernissen.

Een oude bekende doet haar verhaal

Alsof de publieke discussie nog niet genoeg was, kwam er onlangs een nieuw geluid naar voren – dit keer van iemand die Ingrid al jaren kent. Een vroegere vriendin besloot haar eigen ervaringen te delen en vertelde dat Ingrid altijd al een uitgesproken persoonlijkheid heeft gehad.
Volgens haar heeft Ingrid een directe manier van communiceren die niet altijd even zachtzinnig overkomt. Ze herinnerde zich dat Ingrid in het verleden vaak midden in de belangstelling stond, iets wat zowel bewondering als irritatie opriep bij mensen in haar omgeving.

Terug naar het verleden

Ingrid’s leven speelde zich vroeger af in Nederland, waar ze samen was met Toon, de toenmalige eigenaar van café ’t Stammineke in het Limburgse Grubbenvorst. Het stel kreeg samen twee kinderen en werkte soms samen in het café. Daar, achter de bar, stond Ingrid bekend als iemand die stevig in haar schoenen stond en duidelijk liet merken wat ze wel en niet kon waarderen.

Volgens haar oud-vriendin leidde Ingrid’s uitgesproken houding soms tot frictie. Uiteindelijk liep het huwelijk met Toon op de klippen. Niet veel later besloot Ingrid haar leven in Nederland achter zich te laten en te verhuizen naar Griekenland, waar ze haar B&B begon.

Toon reageert

Weekblad Story vroeg ook aan Toon zelf of hij het programma volgt en wat hij vindt van het beeld dat van Ingrid wordt geschetst. Zijn antwoord was kort en zakelijk:
“We zijn zo’n dertig jaar geleden gescheiden. De reden van de breuk? Dat moet Ingrid maar vertellen. Ik kijk niet naar het programma, daar heb ik geen behoefte aan. Of het beeld klopt dat van Ingrid wordt neergezet, weet ik dus niet.”

Zijn reactie laat zien dat de twee inmiddels al decennialang hun eigen weg zijn gegaan, zonder veel contact of betrokkenheid bij elkaars leven.

Het beeld in haar woonplaats

Ondanks dat Ingrid al geruime tijd in Griekenland woont, zijn er nog steeds mensen in haar voormalige woonplaats Grubbenvorst die haar herinneren. Een bewoonster uit het dorp vertelde aan Story dat zij het beeld dat kijkers nu van Ingrid krijgen, herkent van vroeger. Volgens haar is de vrouw die men ziet op televisie dezelfde als degene die zij destijds in het dagelijks leven meemaakte: iemand met een sterke persoonlijkheid die niet snel haar mening voor zich houdt.

Lesbos als nieuwe thuisbasis

Op Lesbos runt Ingrid al jaren haar bed and breakfast, een plek die voor haar symbool staat voor een nieuw leven. Het eiland biedt rust, zon en de mogelijkheid om gasten te ontvangen uit alle windstreken. Toch is het runnen van een B&B op een buitenlandse locatie geen eenvoudige opgave. Er moet altijd iets gebeuren: van het regelen van reserveringen tot het bijhouden van het onderhoud.

Misschien is het daarom dat Ingrid verwachtte dat haar potentiële partner zich ook in praktische zin zou willen inzetten. Voor haar lijkt liefde niet los te staan van het delen van verantwoordelijkheden.

Televisie als vergrootglas

Wat duidelijk wordt uit dit seizoen van B&B Vol Liefde, is dat televisie alles onder een vergrootglas legt. Een opmerking, een blik of een bepaalde verwachting kan op beeld veel groter lijken dan in het dagelijks leven. Toch kan diezelfde dynamiek ervoor zorgen dat kijkers een sterke mening ontwikkelen over een deelnemer.

Ingrid’s directe stijl zorgt bij sommigen voor bewondering – zij zien haar als een vrouw die weet wat ze wil – maar bij anderen juist voor weerstand. Het is een fenomeen dat in realityprogramma’s vaak voorkomt: de een vindt het verfrissend, de ander vindt het te confronterend.

De zoektocht gaat door

Hoewel Ingrid afscheid heeft genomen van zowel Piet als Frank, betekent dat niet dat haar zoektocht naar liefde voorbij is. Het programma biedt nog steeds ruimte voor nieuwe ontmoetingen en onverwachte wendingen. En wie weet, misschien verschijnt er alsnog iemand die niet alleen haar hart verovert, maar ook moeiteloos zijn plek weet te vinden in het Griekse B&B-leven.

Voor Ingrid zelf lijkt de balans tussen romantiek en realiteit belangrijk. Een partner moet volgens haar niet alleen een maatje zijn in de liefde, maar ook iemand met wie je samen een leven kunt opbouwen – inclusief alle praktische uitdagingen die daarbij horen.

Kijkers blijven verdeeld

Ondertussen blijft het publiek verdeeld. Op sociale media gaan discussies door over Ingrid’s houding, verwachtingen en manier van communiceren. Sommigen vinden dat ze te weinig oog heeft voor de romantische kant van het programma, terwijl anderen juist vinden dat ze eerlijk is over wat zij zoekt in een relatie.

Hoe dan ook, Ingrid is een deelnemer die niemand onverschillig laat. En in de wereld van televisie – waar het vaak draait om het maken van indruk – is dat op zichzelf al een vorm van succes.

Lees verder