-

Algemeen

Dit is de heftige reden dat Frans Duijts altijd in patserbakken rijdt: ´Ik was bijna dood´

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Zanger Frans Duijts staat bekend om zijn opvallende verschijning. Zijn liefde voor dure sportwagens, opvallende kleding en ronkende bolides levert hem regelmatig kritiek op. Voor sommigen komt het over als patsergedrag, voor anderen is het gewoon genieten van succes. Toch ligt er volgens Frans een diepere reden achter zijn flamboyante levensstijl.

Een val van tien meter

In een interview met Weekend vertelt Frans openhartig over een schokkende gebeurtenis uit 2002. Tijdens een klus waarbij hij asbestplaten verwijderde, viel hij maar liefst tien meter naar beneden. “Het vangnet bleek verkeerd verankerd en ik maakte een vrije val,” blikt hij terug. Die val veranderde alles in zijn leven.

Andere kijk op het leven

Tot dat moment hield Frans er rekening mee wat anderen van hem vonden. “Mijn ouders zeiden vroeger altijd: ‘Koop nou niet die mooie caravan of sportauto, wat zullen mensen wel niet denken?’ Maar na die val ben ik daar heel anders naar gaan kijken,” vertelt hij. Zijn bijna-doodervaring maakte hem bewust van hoe kwetsbaar het leven is.

Genieten zolang het kan

Frans besloot sindsdien zijn leven anders in te richten. Hij ging wél die mooie caravan kopen, en wél die sportauto. Niet om indruk te maken, maar omdat hij voelde dat hij nú moest genieten. “Ik leef maar één keer, dus ik wil eruit halen wat erin zit,” zegt hij nuchter. “Waarom zou ik wachten tot later als ik nu kan genieten?”

Afgunst en onbegrip

Toch kan niet iedereen zijn levenshouding waarderen. “In Nederland zijn we helaas behoorlijk afgunstig,” merkt Frans op. “Als ik met een mooie auto aan kom rijden, zijn er altijd mensen die roepen: ‘Waar doet ‘ie het van?’ In plaats van gewoon blij voor je te zijn.” Volgens hem heerst er in Nederland een cultuur van klein houden in plaats van gunnen.

Frans Duijts

Duitsland als contrast

In Duitsland, waar Frans ook veel zakelijke contacten heeft, is de mentaliteit totaal anders. “Daar word je juist gerespecteerd als je succes toont,” legt hij uit. “Als ik daar met een mooie auto aan kom rijden, mag ik zaken komen doen. Kom ik met een oud barrel, dan nemen ze me niet serieus.” Het verschil tussen de twee landen is voor hem opvallend en soms frustrerend.

Niet om te imponeren

Frans benadrukt dat zijn dure aankopen geen ego-ding zijn. Hij wil niet opscheppen, maar simpelweg leven zoals hij dat wil. “Als mijn buurman een nieuwe auto koopt, feliciteer ik hem. Lekker genieten, toch? Helaas denken veel mensen daar anders over,” zegt hij. Toch laat hij zich niet tegenhouden door negatieve reacties.

Leven met een les

Wat anderen ook vinden, Frans blijft trouw aan zijn eigen visie op het leven. De bijna-doodervaring gaf hem een blijvende les: het leven is kort, en je weet nooit wat morgen brengt. “Ik ben dankbaar dat ik er nog ben,” besluit hij. “En daarom haal ik alles eruit wat erin zit – in stijl.”

Algemeen

Vier inzittenden sterven in brandende Tesla nadat elektrische deuren dienst weigerden

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Een tragisch ongeval met een Tesla Model Y heeft in het stadscentrum het leven gekost aan vier inzittenden. Het voertuig verloor op hoge snelheid de controle en botste tegen een betonnen pilaar. Direct na de botsing vatte de auto vlam. Door onbekende redenen konden de inzittenden de deuren niet openen en raakten zij opgesloten in het brandende voertuig. Slechts één persoon overleefde de ramp, dankzij de snelle actie van een omstander.

Heldhaftige redding voorkomt vijfde slachtoffer

Het enige overlevende slachtoffer is een 25-jarige vrouw die achterin de auto zat. Een alerte postbode zag het ongeluk gebeuren en aarzelde geen moment. Hij gebruikte een metalen staaf uit zijn bestelwagen om een van de ramen van de Tesla in te slaan. Via het gebroken raam wist hij de jonge vrouw uit de vlammenzee te trekken. Ze was in shock en kon aanvankelijk niet spreken, zo meldt CBC News. De moedige actie van de postbode wordt alom geprezen.

Nooddeuren onbruikbaar bij stroomuitval

Na het incident is er een onderzoek gestart naar de veiligheidssystemen van de Tesla Model Y. In het bijzonder ligt de focus op de elektrische deursystemen. Deze moderne voertuigen openen normaal gesproken automatisch via elektrische bediening, maar bij stroomuitval is de werking afhankelijk van handmatige noodsystemen. In dit geval lijkt het erop dat de deuren na de crash niet meer opengingen, mogelijk door stroomverlies of systeemfout.

Complexe achterdeurconstructie onder vuur

De Tesla Model Y beschikt wel over noodhendels, maar deze blijken bij de achterdeuren moeilijk toegankelijk. De noodontgrendeling zit verstopt onder een mat in de deur. Alleen door deze mat te verwijderen, kan een rode hendel worden bereikt die via een kabel de deur opent. In panieksituaties of bij rookontwikkeling is deze handeling vrijwel onmogelijk uit te voeren, zeker voor mensen die niet weten waar ze moeten zoeken.

Ontwerp onder kritiek van veiligheidsexperts

Na de tragische gebeurtenis is er felle kritiek gekomen op Tesla’s veiligheidsontwerp. Deskundigen wijzen erop dat noodsystemen simpel, zichtbaar en direct toegankelijk moeten zijn. “Als je in een fractie van een seconde moet ontsnappen, heb je geen tijd om eerst een mat op te tillen,” aldus een verkeersveiligheidsexpert bij Futurism. Dit ongeluk onderstreept volgens hen de risico’s van hightech voertuigen waarin functionaliteit soms boven veiligheid lijkt te zijn gesteld.

Oudere systemen mogelijk veiliger in nood

Veel klassieke voertuigen beschikken nog over eenvoudige mechanische deurgrepen die altijd werken, ongeacht de stroomvoorziening. Bij moderne auto’s zoals de Tesla is veel afhankelijk van elektronica. Zodra het systeem faalt, worden essentiële functies ontoegankelijk. Dit ongeval laat zien dat geavanceerde technologie niet altijd een voordeel is, zeker niet in levensbedreigende situaties waarin elke seconde telt.

Vervolgonderzoek gestart naar technische oorzaak

Tesla heeft vooralsnog niet officieel gereageerd op het ongeval. Wel is bevestigd dat er een technisch onderzoek plaatsvindt naar de exacte oorzaak van de brand en het falen van de deuren. Ook de Amerikaanse toezichthouder op verkeersveiligheid, NHTSA, houdt de zaak in de gaten. Het onderzoek moet duidelijkheid geven over mogelijke fabricagefouten of ontwerpproblemen.

Aandacht voor noodmechanismen groeit

Het incident heeft wereldwijd aandacht getrokken en leidt tot discussies over veiligheid in moderne elektrische voertuigen. Consumentenorganisaties pleiten inmiddels voor strengere regelgeving omtrent noodontgrendeling in auto’s. Of Tesla aanpassingen zal doorvoeren in het ontwerp van de Model Y is vooralsnog onduidelijk. Wel is één ding zeker: het drama heeft het belang van toegankelijke noodvoorzieningen pijnlijk blootgelegd.

Lees verder