Algemeen
Paniek in de keuken slaat toe: ´IKEA roept knoflookpers terug vanwege metaal in je eten!´

Als je dacht dat het ergste wat je in je eten kon aantreffen ammoniak, hepatitis A of plastic was, heeft IKEA deze week nieuws voor je waar je de hik van krijgt. De Zweedse meubelgigant – normaal bekend van de ballenbak en zelfmoordneigingen tijdens het in elkaar zetten van een KALLAX-kastje – gooit de keukenprins(ess)en van Nederland nu nog wat extra stress om de oren. Wat blijkt? De o zo populaire knoflookpers genaamd 365+ VÄRDEFULL (ja, die waar iedereen stiekem een hekel aan heeft om schoon te maken) is niet alleen lastig uit elkaar te krijgen, maar gooit er dus ook gewoon een paar metaaldeeltjes bij in je knoflookpuree. “Door een productiefout kunnen kleine metaaldeeltjes losraken en in het eten terechtkomen,” aldus de officiële lezing. Lekker dan.
Deze onthulling komt als een koude douche voor menig huishouden. IKEA, een merk dat staat voor betaalbare en functionele producten, wordt nu geconfronteerd met een serieuze productiefout die direct de voedselveiligheid raakt. Het is een flinke deuk in het imago van betrouwbaarheid dat het bedrijf zorgvuldig heeft opgebouwd. Voor consumenten die dagelijks vertrouwen op de kwaliteit van hun keukenapparatuur, is dit nieuws ronduit verontrustend. De gedachte dat je onbewust metaaldeeltjes hebt geconsumeerd, is allesbehalve prettig en kan leiden tot een gevoel van onveiligheid bij het gebruik van andere producten.
Metaaldeeltjes in de Pasta
Wekenlang hebben brave huisvaders en foodies hun pasta aglio e olio naar binnen gewerkt, niet wetende dat het knisperen tussen hun kiezen niet door de verse nootjes kwam, maar door een spontane upgrade van hun keukenhulpje. De paniek sloeg toe: “Gebruik deze knoflookpers niet meer.” Met andere woorden: wie z’n eten graag zonder ijzeren bijsmaak serveert mag nu met het schaamrood op de kaken naar het dichtstbijzijnde IKEA-filiaal strompelen, pers in de hand en boos kijkend naar iedereen die het waagde te lachen. Het is een scenario dat rechtstreeks uit een komische film lijkt te komen, ware het niet dat de implicaties voor de gezondheid ernstig kunnen zijn. Niemand verwacht bij het bereiden van een maaltijd ongewenste metaaldeeltjes als ingrediënt.
De Terugroepactie
Het wordt nog mooier: “U kunt de knoflookpers terugbrengen, ook als u niet zeker bent dat uw knoflookpers onder deze terugroepactie valt.” Oftewel: vertrouwt u IKEA, vertrouwt u uzelf, vertrouwt u überhaupt nog de wereld? Ach, zolang het IKEA-logo maar op het handvat prijkt en je artikelnummer ergens op een vergeeld bonnetje staat. Deze uitspraak van IKEA is een tweesnijdend zwaard.
Enerzijds is het een gebaar van goede wil, aangezien klanten de knoflookpers kunnen retourneren zonder bewijs van de specifieke productiefout. Anderzijds zaait het ook extra twijfel: als zelfs IKEA niet met zekerheid kan zeggen welke persen defect zijn, hoe moet de consument dan nog vertrouwen op de veiligheid van hun producten?
Het impliceert een zekere mate van onwetendheid over de omvang van het probleem, wat niet bepaald geruststellend is voor de klant. De suggestie dat men de pers moet terugbrengen, zelfs bij twijfel, legt de verantwoordelijkheid bij de consument en kan leiden tot onnodige paniek en retouren van functionerende producten. Het gebrek aan specifieke identificatie van de defecte partij maakt de situatie alleen maar complexer.
Klantenservice en Compensatie
Voor wie zich nog steeds afvraagt wat ie moet: de klantenservice is te bereiken via een nummer waar je eerst drie kwartier op Zweedse wachtmuziek wordt getrakteerd. Maar goed, je krijgt je aankoopbedrag terug al had je waarschijnlijk liever gewoon een bord pasta zonder verrassingseffect gehad.
De lange wachttijden bij de klantenservice zijn een veelvoorkomend probleem bij massale terugroepacties en dragen bij aan de frustratie van de consument. Hoewel de terugbetaling van het aankoopbedrag een standaardprocedure is, compenseert dit niet de ongemakken en de potentiële gezondheidsrisico’s die de fout met zich meebrengt. Consumenten verwachten vooral dat producten veilig zijn, en een financieel gebaar achteraf is slechts een pleister op de wonde.
Het incident met de knoflookpers is dan ook meer dan alleen een productiefout; het is een kwestie van vertrouwen en de verantwoordelijkheid van een groot bedrijf om de veiligheid van zijn klanten te waarborgen. Deze gebeurtenis zal ongetwijfeld leiden tot een verhoogde alertheid bij consumenten en wellicht strengere controles op de productieprocessen bij grote detailhandels. Het blijft een ironische gedachte dat een product dat bedoeld is om gemak te bieden in de keuken, nu zorgt voor extra kopzorgen en een bezoek aan de meubelboulevard voor een ongewenste uitwisseling.

Algemeen
René van der Gijp laat geen spaander heel van RTL Boulevard-ster: ´Komt alleen maar onzin uit´

René van der Gijp kijkt nog regelmatig naar RTL Boulevard, maar hij kan zich flink ergeren aan sommige onderwerpen én aan bepaalde vaste gezichten. Vooral showbizzverslaggever Eric de Munck moet het ontgelden. In de podcast Kieft Jansen Egmond Gijp noemt Van der Gijp hem ronduit een ‘onzinverkoper’. “Die l*lt maar wat!”, aldus de uitgesproken oud-voetballer.
Vroeger was alles beter: Albert Verlinde gemist
Van der Gijp vindt dat het programma tegenwoordig zijn scherpte mist. “RTL Boulevard is best een succes, maar ook saai geworden,” zegt hij. “Vroeger keek je echt voor de mening van Albert Verlinde. Nu zitten Aran Bade en Rob Goossens daar met brave meninkjes. Die zijn echt niet spannend.” Volgens hem blijft alleen Eric de Munck nog een beetje opvallen, maar dan vooral op negatieve wijze.
Eric de Munck alleen voor Kardashian-nieuws?
In de podcast komt ter sprake dat Eric de Munck vooral wordt ingezet voor oppervlakkig Hollywood-nieuws. “Hij mag alleen aanschuiven als de bh van Kim Kardashian verkeerd zit,” grapt Van der Gijp. “Wat mij betreft gaan Aran en Rob dat soort berichten gewoon doen. Laat Eric zich dan bezighouden met de Nederlandse sterren — daar kan hij misschien nog iets van maken.”
Wim Kieft over Aran: “Wel een leuke jongen”
Wim Kieft, een van de co-hosts van de podcast, ziet het programma wat positiever in. Hij heeft wel een zwak voor Aran Bade. “Ja, die vind ik goed. Aardige jongen. Wel een beetje druk, maar oprecht wel leuk.” Toch wordt hij meteen op de hak genomen door Michel van Egmond, die hem eraan herinnert wie zijn ‘favoriet’ eigenlijk is.
Lachwekkende ‘Hollywood-deskundige’
Michel maakt een gevatte opmerking over Eric de Munck: “Die Hollywood-deskundige is nog nooit verder geweest dan het Drielandenpunt.” Daarmee zet hij vraagtekens bij de geloofwaardigheid van Erics internationale inzichten. Kieft schiet in de lach: “Hij doet inderdaad alsof hij in Los Angeles woont.”
René: “Geen 1500 euro waard”
Volgens Van der Gijp wordt De Munck zelfs met tegenzin uitgenodigd. “Hij zit ook altijd vanuit zijn eigen huis, hè? Ze willen hem natuurlijk nauwelijks betalen, want hij lult alleen maar onzin. Ze hebben geen zin om hem 1500 euro per keer te geven,” sneert hij.
Grote kop en irrelevante berichten
René vervolgt zijn tirade met een beeldende beschrijving: “Dan komt dat grote hoofd in beeld — altijd net iets te dichtbij — en dan hoor je hem zeggen: ‘J. Lo en Ben Affleck zijn weer gespot samen.’ En dan denk ik: wie boeit dit in hemelsnaam? Hahahaha!”
Ook Fatima Moreira de Melo krijgt een veeg
Niet alleen Eric de Munck krijgt kritiek. Van der Gijp noemt ook Fatima Moreira de Melo, de oud-hockeyster die regelmatig in Boulevard verschijnt. “Die heeft eigenlijk ook nooit iets te melden — dat kan zij natuurlijk ook niks aan doen. Maar dan zegt ze iets als: ‘Matthijs de Ligt en zijn vrouw hebben het naar hun zin in München!’ Nou, daar kijk je toch niet voor?”
lol Eric de Munck #rtlboulevard pic.twitter.com/RpwFmUd1s1
— Mies (@MiesBee) May 26, 2025
RTL Boulevard: lekker inhoudsloos
Uiteindelijk vat René het programma samen zoals alleen hij dat kan: “Dat is nou juist het lekkere aan RTL Boulevard. Het gaat helemaal nergens over!” Hoewel hij dus zelf ook kijkt, blijft de toon kritisch én ironisch. De uitzending blijkt voor Van der Gijp vooral een bron van vermaak — zij het niet door de inhoud, maar door de absurditeit ervan.