-

Algemeen

Grote zorgen om financiën Suzan & Freek: ‘Zij staat er straks alleen voor’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Suzan & Freek treden weer op na aangrijpend nieuws – fans reageren met bewondering én begrip

Tweeënhalve week geleden kwam het onverwachte bericht dat het populaire muzikale duo Suzan & Freek hun geplande concerten annuleerde. De reden: Freek kreeg een medische diagnose die het leven van het stel in één klap op zijn kop zette. Het geplande vervolg van hun Ziggo Dome-succes – drie extra, grootschalige shows – ging plots niet meer door.

In de eerste week na het nieuws trokken Suzan en Freek zich volledig terug. Emoties, verdriet en onzekerheid overheersten. Toch besluiten de twee nu om wél weer op te treden, onder andere op festivals deze zomer. En dat zorgt voor een golf aan reacties: van ontroering en steun tot bewondering voor hun veerkracht.

Van verdriet naar veerkracht

De comeback op het podium is geen vanzelfsprekende keuze. Freek kreeg recent te horen dat hij te maken heeft met een ernstige vorm van longk*nker. Een mededeling die normaal gesproken alles stilzet. En dat gebeurde ook: “We hebben een week lang niets anders gedaan dan huilen,” lieten ze eerder weten via social media.

Toch besloten Suzan & Freek om, ondanks alles, opnieuw het podium op te zoeken. Niet voor een volledig concertreeks, maar wél voor enkele zorgvuldig gekozen optredens. Festivals, kleinschalige events en mogelijk zelfs besloten shows.

“Zingen is hun passie – en dát is wat telt”

Op NUjij, het reactieplatform van NU.nl, stromen honderden berichten binnen over hun beslissing. Veel mensen reageren warm en ondersteunend. “Zolang ze er zelf energie uithalen en het fysiek haalbaar is, moeten ze vooral blijven zingen,” schrijft Annemiek. “Ik weet helaas hoe het is om ernstig z!ek te zijn. Als je je nog goed genoeg voelt, wil je vooral leven. Genieten van je passie, zolang dat kan.”

Volgens haar draait het niet per se om het geld. “Natuurlijk is het mooi meegenomen, maar als je z!ek bent, is dat niet je eerste gedachte – als je tenminste geen directe geldzorgen hebt. Het gaat om tijd, liefde en betekenis.”

Financiële realiteit: “De kachel moet ook bij hen blijven roken”

Toch is er ook veel begrip voor de financiële kant van hun keuze. Optreden is immers niet alleen een vorm van expressie, het is ook hun werk. “Groot gelijk dat ze het doen,” schrijft Hester. “Ook bij hen moet de kachel blijven roken.”

Een andere bezoeker zegt: “Je moet hooi maken als de zon schijnt. Zeker nu er straks ook een kind is en ze het misschien ooit alleen moet gaan doen. Financiële rust is dan zó belangrijk.”

De combinatie van onzekerheid over de toekomst en de komst van een kindje, zorgt ervoor dat veel mensen begrip tonen voor het besluit om nog zoveel mogelijk op te treden. “Het is niet alleen een bron van inkomen, het is ook een manier om nog herinneringen te maken.”

Een muzikale nalatenschap – én een toekomst voor het gezin

“Het is pijnlijk om het zo te benoemen,” zegt Koen, “maar ik snap dat je denkt: nog even zingen voor het studiefonds van de kleine.” Zijn opmerking is nuchter bedoeld, niet cynisch. “Als je weet dat de toekomst onzeker is, wil je het nú goed regelen.”

Ook Jennifer sluit zich daarbij aan: “Met een kindje op komst is het allesbehalve gek om nu nog iets op te bouwen. Hun muziek is prachtig, maar hun oeuvre is nog niet groot genoeg om voor altijd op te teren. Dus dit is gewoon verstandig.”

“De optredens zijn straks vast snel uitverkocht – en terecht”

Een ander punt dat genoemd wordt: Suzan & Freek zijn enorm populair. Concerten van het duo zijn doorgaans razendsnel uitverkocht. Nu, met het persoonlijke verhaal dat erbij komt kijken, zal die belangstelling alleen maar toenemen.

“Ik denk dat mensen nu nóg meer bereid zijn om te komen,” schrijft iemand. “Niet uit medelijden, maar omdat ze geraakt zijn. En omdat ze het duo een warm hart toedragen. Het zou me niks verbazen als festivals met hun naam op de line-up extra snel vol raken.”

Wat zeggen Suzan & Freek zelf?

Het duo heeft tot nu toe weinig interviews gegeven sinds het nieuws over Freeks gezondheid naar buiten kwam. Wel plaatsten ze enkele persoonlijke berichten op hun sociale media, waarin ze hun dankbaarheid uitspraken voor de overweldigende steun en de duizenden reacties van fans.

Over hun optredens zeggen ze: “We willen vooral doen wat goed voelt. Soms is dat rust, soms is dat muziek maken.” Daarmee geven ze aan dat ze van moment tot moment zullen bekijken wat mogelijk is, zonder zichzelf te forceren.

Voor nu is het duidelijk dat ze opnieuw het podium opgaan – én dat het publiek daar met open armen op reageert.

Een keuze met impact: muzikaal, emotioneel én praktisch

De situatie van Suzan & Freek raakt velen, juist omdat het zó herkenbaar is. Liefde, gezondheid, onzekerheid, een groeiend gezin – het zijn thema’s die bij iedereen binnenkomen. Hun keuze om toch op te treden, laat zien hoe mensen omgaan met tegenslag: niet door zich terug te trekken, maar door verbinding te blijven zoeken.

En in hun geval is die verbinding muzikaal. Elk optreden is nu niet alleen een show, maar ook een herinnering. Voor henzelf, voor hun ongeboren kind, en voor de duizenden fans die hen al jaren volgen.

Geen sentiment, maar realisme

Hoewel sommige reacties raken aan gevoelige snaren, overheerst op NUjij en andere platforms een sfeer van begrip en respect. “Dit is geen sentimenteel verhaal,” schrijft iemand. “Het is realistisch. Het leven stopt niet ineens. En als je de kracht hebt om te blijven zingen, doe dat dan. Voor jezelf, je familie én je publiek.”

De optredens worden daarmee méér dan werk – ze zijn een ode aan het leven, aan muziek en aan samen zijn zolang het kan.

Algemeen

Vreselijk nieuws over de graf van ouders Gordon

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Familiekritiek op Gordon laait op na grafplan: “Niet alles draait om hem”

De recente uitspraken van Gordon over zijn plannen om het graf van Whitney Houston een opknapbeurt te geven, hebben voor heel wat opschudding gezorgd. Wat begon als een opvallende persoonlijke missie om het graf van de wereldberoemde zangeres ‘mooier’ te maken, is inmiddels uitgegroeid tot een onderwerp dat zelfs binnen zijn eigen familie tot spanningen leidt. Zijn nichtje Michelle laat in weekblad Privé van zich horen en spaart haar beroemde oom niet.

Oog voor Whitney, maar wat met zijn eigen familie?

Gordon liet zich recent uit over het graf van Whitney Houston en stelde dat hij plannen heeft om het monument te verbeteren, omdat het volgens hem ‘niet waardig genoeg’ is voor een icoon als zij. De opmerking werd internationaal met opgetrokken wenkbrauwen ontvangen. Veel mensen vonden het ongepast dat iemand uit Nederland zich bezighoudt met het graf van een Amerikaanse ster, zonder directe band of toestemming van de nabestaanden.

Journalist en Privé-hoofdredacteur Evert Santegoeds besloot naar aanleiding van die uitspraken poolshoogte te nemen bij het graf van Gordons eigen ouders in Nederland. Een fotograaf legde vast dat het graf er naar verluidt niet al te best bij ligt. En dat zorgt voor ongemakkelijke vragen.

Auch: kritiek uit eigen kring

Wat Gordon misschien niet had verwacht, is dat ook zijn eigen familie zich nu uitspreekt. Nicht Michelle, dochter van Gordons overleden zus Lydia, vertelt in Privé openhartig over hoe de familie zich al langer niet kan vinden in de manier waarop Gordon omgaat met gevoelige onderwerpen rondom het familiegraf.

Volgens Michelle begon de ergernis al bij de uitvaart van Gordons moeder. “Alles moest gaan zoals hij het wilde,” zegt ze. “Hij had toen camera’s meegebracht en wilde alles vastleggen. Dat voelde voor veel familieleden ongemakkelijk. Niet iedereen wil deel uitmaken van een tv-programma tijdens zo’n intiem moment.”

Meerdere ooms en tantes zouden zich daartegen hebben verzet, stelt ze. Ze wilden niet herkenbaar in beeld verschijnen naast een open kist, en vonden de hele aanpak te veel lijken op een reallifesoap.

Te groot, te pompeus?

Ook het graf zelf zorgt volgens Michelle al jaren voor verdeeldheid. “Het is erg groot en opvallend. Dat paste niet bij hoe de meeste familieleden het voor zich zagen,” vertelt ze. “Er was bezorgdheid over wie het onderhoud zou doen. En helaas bleek al snel dat het graf begon te verzakken. Het moest hersteld worden, en dat is uiteindelijk ook gedaan, maar alleen nadat tante Marja en oma Cor hadden bemiddeld.”

Dat het nu opnieuw aandacht krijgt – dit keer via foto’s in de media – zorgt opnieuw voor frustratie. “Als je je inzet voor het graf van een wereldster aan de andere kant van de oceaan, zorg dan eerst dat het graf van je eigen ouders er netjes bij ligt,” klinkt het.

De pijn van zus Lydia

De spanningen tussen Gordon en zijn zus Lydia, de moeder van Michelle, zijn al langer bekend. Volgens Michelle was Lydia op het eind van haar leven klaar met de publieke uitingen van haar broer. “In een eerdere biografie schreef hij allerlei dingen over de familie. Dat heeft de relatie geen goed gedaan,” zegt ze.

Lydia zou zelfs bewust gekozen hebben voor crematie, juist om te vermijden dat ze ooit in het familiegraf terecht zou komen. “Ze wilde daar absoluut niet liggen. Die beslissing had ze duidelijk genomen.”

Ongevraagde gedenkplaat

Na het overlijden van Lydia, die in 2019 overleed na een kort ziekbed, dook er plots een gedenkplaat voor haar op bij het familiegraf. Michelle en de rest van de familie wisten van niets.

“Dat was echt schrikken,” vertelt Michelle. “Ineens kregen we foto’s doorgestuurd van een marmeren plaat met haar naam erop, bij het graf van haar ouders. Terwijl ze daar helemaal niet begraven ligt. Ze is gecremeerd. We hebben zelfs laten uitzoeken of het juridisch zomaar kon, maar vooral: waarom was er niet even overleg gepleegd?”

Gevoelig erfgoed

Het graf van de ouders van Gordon blijkt voor de familie niet alleen een fysieke, maar ook een emotionele last geworden. Michelle is duidelijk: “Ik kom er niet vaak. Niet omdat ik niet om mijn familie geef, maar omdat ik er niets van mijn moeder terugvind. Voor mij voelt het niet als háár plek.”

Ook het feit dat het graf opnieuw tekenen van verwaarlozing zou tonen, doet pijn. “Kijk, onderhoud is belangrijk. Zeker als je kiest voor zo’n groot, zichtbaar monument. Je moet dan ook de verantwoordelijkheid nemen om het netjes te houden.”

Geen contact meer

De relatie tussen Gordon en zijn nicht Michelle lijkt inmiddels ernstig bekoeld. In het interview zegt ze dat er nauwelijks nog contact is. “We leven ieder ons eigen leven. En dat is misschien ook wel beter zo. Ik voel me niet meer verbonden met hoe hij met familieherinneringen omgaat.”

Dat Gordon desondanks zelf de regie blijft nemen over zulke gevoelige zaken, wekt bij haar verbazing. “Soms lijkt het alsof hij zijn eigen verhaal boven dat van de rest plaatst. Maar familieherinneringen zijn van iedereen. Niet alleen van hem.”

Wat nu?

De hele situatie roept bredere vragen op over eigenaarschap, rouw, publieke aandacht en respect. Mag je zomaar iets veranderen aan een graf dat gedeeld wordt met anderen? En hoe ver mag je gaan in het documenteren en regisseren van persoonlijke momenten voor het publieke oog?

Wat voor Gordon een manier lijkt om zijn verdriet te verwerken en zijn familie te eren, voelt voor anderen als een stap te ver. En nu ook familieleden zich openlijk uitspreken, lijkt het duidelijk: dit gesprek is nog niet ten einde.

Lees verder