-

Algemeen

Enige overlevende vliegramp India vertelt wat er direct na het opstijgen gebeurde

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Vishwash Kumar Ramesh overleeft vliegtuigr*mp in India: “Ik stond op, keek om me heen en begon te rennen”

De nasleep van een zware vliegtuigcr*sh in India houdt de wereld in zijn greep. Een toestel van India Air, een Boeing 787, stortte kort na het opstijgen neer bij de stad Ahmedabad. Aan boord bevonden zich 242 mensen, onder wie twaalf bemanningsleden. De r*mp heeft het leven gekost aan bijna alle inzittenden én tientallen mensen op de grond. Slechts één passagier overleefde de cr*sh: Vishwash Kumar Ramesh, een 40-jarige man uit Londen.

Zijn getuigenis, gedeeld met de Hindustan Times, biedt een zeldzaam inkijkje in wat zich aan boord van het toestel afspeelde in de seconden vóór en ná de r*mp. Terwijl hij zelf nog herstellende is van zijn verw0ndingen in een z!ekenhuis in Ahmedabad, spreekt hij over angst, verwarring en hoop – en over zijn broer, die nog altijd vermist is.

Een reis om familie te bezoeken

Ramesh was enkele dagen in India om familie te bezoeken, samen met zijn broer Ajay Kumar Ramesh (45). De broers hadden samen het eiland Diu bezocht en vlogen op de dag van de r*mp terug naar hun woonplaats Londen. Ze zaten niet naast elkaar in het vliegtuig: Vishwash op stoel 11A, zijn broer enkele rijen verderop.

De vlucht leek aanvankelijk routineus te verlopen. Maar nauwelijks een halve minuut na het opstijgen ging het gruwelijk mis.

“Er klonk een knal. Toen werd alles zwart”

In zijn eerste gesprek met de pers beschrijft Ramesh het moment waarop alles veranderde. “Ongeveer dertig seconden na het opstijgen hoorde ik een luide knal. Daarna weet ik alleen nog dat alles donker werd en ik wakker werd tussen het puin.

Wat volgt, is een beeld dat de meeste mensen enkel uit films kennen, maar voor Ramesh gruwelijke realiteit werd. “Toen ik opstond, lagen er overal lichamen. Ik was verward en in paniek. Maar ik wist dat ik moest bewegen. Ik begon te lopen, te rennen bijna, over brokstukken en bagage heen.

Een omstander, vermoedelijk een hulpverlener, hielp hem uiteindelijk een ambulance in. Sindsdien ligt Ramesh in het z!ekenhuis. Hij heeft verw0ndingen aan zijn borst, ogen en voeten, maar is stabiel en bij kennis.

Zijn broer is nog steeds vermist

Wat Ramesh het meest bezighoudt, is het lot van zijn broer Ajay. De twee reisden samen, maar zaten gescheiden in het toestel. “Ik kan hem niet vinden. Niemand kan me vertellen waar hij is. Ik roep iedereen op: help me om mijn broer te vinden.

De autoriteiten hebben tot nu toe geen melding gemaakt van andere 0verlevenden. Ajay staat op de lijst van passagiers, maar zijn lot blijft onzeker. De zoektocht naar vermiste personen is nog gaande, maar wordt bemoeilijkt door de enorme ravage op de plek van de cr*sh.

Ook slacht0ffers op de grond

De r*mp had niet alleen gevolgen voor de mensen aan boord. Het toestel kwam na de cr*sh neer op een gebouw in de stad Ahmedabad dat dienstdeed als hostel voor medische studenten en jonge artsen. Daarbij kwamen bijna 50 mensen op de grond om het leven, wat het totale aantal officiële slacht0ffers op 290 brengt.

De impact van de cr*sh is daarmee niet alleen persoonlijk, maar ook maatschappelijk groot. Families r0uwen niet alleen om passagiers, maar ook om geliefden die op het verkeerde moment op de verkeerde plaats waren.

Steun voor nabestaanden en gew0nden

In reactie op de tragedie heeft de Tata Group, eigenaar van India Air, aangekondigd de nabestaanden van de slacht0ffers financieel te ondersteunen. Elke familie ontvangt 10 miljoen roepies, omgerekend ruim 74.000 euro, als schadevergoeding.

Daarnaast zal het bedrijf ook de volledige medische kosten van gew0nden op zich nemen, waaronder die van Vishwash Kumar Ramesh. Ook heeft Tata toegezegd te helpen met de heropbouw van het hostel dat werd verwoest.

Deze maatregelen bieden financiële verlichting, maar voor veel nabestaanden zal het gemis nog lang voelbaar blijven.

Hoe kon dit gebeuren?

De precieze oorzaak van de cr*sh wordt nog onderzocht door luchtvaartautoriteiten. Eerste aanwijzingen wijzen op een technisch mankement kort na het opstijgen, maar er is nog geen officiële conclusie getrokken. Specialisten uit binnen- en buitenland zijn betrokken bij het onderzoek.

De Boeing 787 staat bekend als een veilig en modern toestel, wat de vragen rond de oorzaak des te urgenter maakt. India Air werkt intussen volledig mee aan het onderzoek en benadrukt dat veiligheid voorop staat.

Overleven als uitzondering

Vishwash Kumar Ramesh is de enige van 242 passagiers die het ongeluk tot nu toe heeft overleefd. Dat feit alleen al is bijna niet te bevatten. Zijn lichamelijke w0nden zijn ernstig, maar het mentale trauma is minstens zo groot. Hij moet herstellen van wat velen de zwaarste dag van zijn leven zouden noemen.

Zijn verhaal doet denken aan andere zeldzame overlevenden van r*mpen: mensen die door een samenloop van omstandigheden op het juiste moment op de juiste plek zaten. Maar Ramesh zelf spreekt niet over geluk. Hij denkt vooral aan zijn broer – en aan de andere families die nu in onzekerheid verkeren.

Een wereld die meeleeft

De r*mp in India heeft wereldwijd tot reacties geleid. Staatsleiders, luchtvaartinstanties en hulporganisaties spreken hun medeleven uit en roepen op tot grondig onderzoek. Ook op sociale media wordt massaal meegeleefd met de slacht0ffers en hun families.

Voor velen is het verhaal van Vishwash Kumar Ramesh een symbool van hoop temidden van verdriet. Zijn overleving is een lichtpuntje, maar ook een herinnering aan wat er verloren ging.


Wat nu?

Voor Vishwash Kumar Ramesh begint nu een lange weg van herstel – zowel fysiek als emotioneel. Terwijl hij in het z!ekenhuis wacht op nieuws over zijn broer, probeert hij zijn verhaal te delen. Hij hoopt dat dat anderen kan helpen om antwoorden te vinden.

De komende weken blijven onderzoekers werken aan het achterhalen van de oorzaak van de r*mp. Intussen buigt India zich over hoe dergelijke tragedies in de toekomst voorkomen kunnen worden – en hoe de getroffen families de steun krijgen die ze verdienen.


Heb jij ook een dierbare die in het buitenland woont of vliegt? Laat in de reacties weten wat deze gebeurtenis met je doet. En toon je steun aan hen die getroffen zijn – want gedeeld verdriet maakt sterk.

Algemeen

Aangeslagen Boer Zoekt Vrouw-John reageert voor het eerst op enorme brand in zijn kippenboerderij

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Kippenboer John machteloos na verwoestende br*nd: “Het ergste scenario schoot meteen door mijn hoofd”

Een donkere ochtend voor pluimveehouder John uit het Limburgse Heibloem. In de vroege uren werd zijn bedrijf getroffen door een grote br*nd die aanzienlijke schade aanrichtte. Bij het incident, dat ontstond in een loods op het terrein, kwamen volgens de Veiligheidsregio ongeveer 50.000 kippen om het leven.

De eigenaar, die eerder bekendheid verwierf door zijn deelname aan het televisieprogramma Boer Zoekt Vrouw, reageerde geschokt. “Je kunt op zo’n moment gewoon niets doen. Het gevoel van machteloosheid overheerst,” vertelt hij in een eerste interview met het Algemeen Dagblad.

Vlammenzee bij kippenbedrijf in Heibloem

De br*nd brak rond 04.30 uur uit in een loods waar mest werd opgeslagen. Hoe het vuur precies kon ontstaan, is op dit moment nog onderwerp van onderzoek. Wat wel duidelijk is: het vuur greep razendsnel om zich heen. Al snel sloegen de vlammen over naar een naastgelegen kippenstal, waarin in totaal 300.000 dieren verbleven.

Ondanks de snelle inzet van de br*ndweer en medewerkers van het bedrijf, kon niet worden voorkomen dat een deel van de dieren het incident niet overleefde. Ongeveer 250.000 kippen konden tijdig in veiligheid worden gebracht, maar naar schatting 50.000 dieren werden niet gered. De loods en stal zijn volledig verloren gegaan.

De br*ndweer was de hele ochtend bezig met nablussen. De Veiligheidsregio gaf aan dat er nog geen officieel sein ‘br*nd meester’ is afgegeven. Het nablussen zal naar verwachting nog uren in beslag nemen.

John: “Toen ik naar buiten keek, zag ik een rode gloed”

In een emotionele eerste reactie aan het Algemeen Dagblad vertelt John hoe hij het begin van de br*nd meemaakte. Rond kwart voor vijf werd hij gebeld. “Toen ik uit het raam keek, zag ik al een rode gloed boven het terrein. Ik wist meteen: dit is niet goed.”

De boer, die landelijke bekendheid verwierf via Boer Zoekt Vrouw, vertelt hoe snel alles ging. “Binnen enkele minuten stond de loods in lichterlaaie. En voor je het weet, bereikt het vuur ook de stal. Het is het ergste scenario dat je kunt bedenken.”

Hoewel hij nu – enkele uren na het incident – relatief rustig overkomt, geeft John aan dat de emoties hoog zaten. “Je voelt je volkomen machteloos. Je staat erbij, je weet wat er gebeurt, maar je kunt niets doen. Dat breekt je als mens en zeker als boer.”

Herkenbare stem uit Boer Zoekt Vrouw

John werd bij een breed publiek bekend toen hij meedeed aan het televisieprogramma Boer Zoekt Vrouw. In het seizoen waar hij aan deelnam, probeerde hij de liefde te vinden. Hoewel het geen blijvende relatie opleverde, sprak hij na afloop positief over de ervaring. Zijn eerlijke, nuchtere houding werd gewaardeerd door kijkers.

Nu, in een totaal andere context, laat hij opnieuw van zich horen – ditmaal in een situatie die hem diep raakt. De steun die hij inmiddels ontvangt via sociale media en uit zijn omgeving, noemt hij hartverwarmend. “Zoveel mensen leven mee. Dat doet echt iets met je.”

Risico’s voor de omgeving: verspreiding van zonnepanelen-deeltjes

De br*nd bracht niet alleen schade toe aan de loods en de kippenstal. Door de hitte vlogen ook delen van het dak in het rond – waaronder fragmenten van zonnepanelen. Volgens de Veiligheidsregio zijn deze brokstukken terechtgekomen in een gebied tussen Heibloem en recreatiepark De Leistert.

Omwonenden kregen daarom het dringende advies om hun grazende dieren voorlopig binnen te houden. De deeltjes kunnen potentieel schadelijk zijn als ze worden opgenomen door vee.

Voor bezoekers van recreatiepark De Leistert is er volgens de autoriteiten geen reden tot ongerustheid. De situatie op het park is veilig en het park is gewoon toegankelijk voor recreanten.

Hulpd!ensten massaal aanwezig

Na de eerste melding schaalde de br*ndweer snel op. Br*ndweereenheden uit de hele regio werden opgeroepen om de br*nd onder controle te krijgen. Ook specialisten op het gebied van dierenwelzijn en milieuveiligheid zijn inmiddels ter plaatse.

De Veiligheidsregio Limburg-Noord benadrukt dat het incident met grote inzet wordt aangepakt. Naast het beperken van schade aan gebouwen en dieren, ligt de focus ook op het beschermen van de omgeving.

De br*nd heeft ook de aandacht getrokken van landelijke instanties. Het is gebruikelijk dat bij br*nden met deze omvang – en zeker bij betrokkenheid van dieren – een gedetailleerd onderzoek volgt naar de oorzaak en het verloop.

Br*ndveiligheid in de landbouw opnieuw onderwerp van discussie

Het incident in Heibloem wakkert opnieuw de discussie aan over br*ndveiligheid in de agrarische sector. Hoewel veel bedrijven de afgelopen jaren zijn overgestapt op modernere installaties, blijft het risico op br*nd in stallen en loodsen een reëel gevaar.

Volgens deskundigen is vooral het gebruik van elektrische apparatuur in combinatie met opslag van organisch materiaal (zoals mest of stro) een risicofactor. Ook zonnepanelen, die op steeds meer stallen liggen, kunnen bij extreme hitte of kortsluiting bijdragen aan snelle br*ndontwikkeling.

De exacte oorzaak van de br*nd bij John is nog niet vastgesteld. Wel is het aannemelijk dat dit incident zal worden meegenomen in bredere evaluaties over preventie en aanpak van br*nden op boerenbedrijven.

Persoonlijke en zakelijke gevolgen

Voor John is het verlies van zijn loods, een deel van zijn kippen en de materiële schade uiteraard een enorme klap. Maar nog zwaarder weegt de emotionele impact. “Je bouwt iets op, je zorgt elke dag voor die dieren, en dan gebeurt er dit,” zegt hij. “Ik hoop dat we de draad kunnen oppakken, maar het zal tijd kosten.”

Toch kijkt hij ook vooruit. “Er is veel verloren gegaan, maar gelukkig is het overgrote deel van de dieren gered. Daar ben ik heel dankbaar voor. En ik ben iedereen die heeft geholpen ontzettend erkentelijk.”

Lees verder