-

Algemeen

Dua Lipa verrast fans in Ziggo Dome opnieuw met knaller van formaat: ´Het was echt goed!´

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Tijdens haar tweede optreden in een uitverkochte Ziggo Dome verraste popster Dua Lipa haar fans met een bijzonder moment. De Brits-Albanese zangeres, bekend van talloze wereldhits, bracht het nummer Scared to Be Lonely ten gehore – een lied dat zij in 2017 opnam samen met de Nederlandse dj Martin Garrix. Het duet kreeg woensdagavond een extra lading door de locatie én het publiek.

Scared to Be Lonely in het hart van Nederland

Het optreden van Scared to Be Lonely raakte een snaar bij het Nederlandse publiek. De connectie met Martin Garrix, een internationaal gewaardeerde dj van Nederlandse bodem, maakte het lied extra speciaal. Het publiek reageerde laaiend enthousiast en filmpjes van het optreden werden binnen enkele uren massaal gedeeld op sociale media. De keuze voor dit nummer werd dan ook gezien als een eerbetoon aan de Nederlandse muziekscene.

Een traditie met een persoonlijke twist

Dua Lipa staat erom bekend dat zij tijdens haar tournee bij elk optreden een nummer brengt uit het land waarin ze optreedt. Dat doet ze soms zelfs in de lokale taal. Deze traditie maakt haar concerten uniek en toont haar respect voor de culturen die ze bezoekt. In Amsterdam koos ze ervoor om dichtbij zichzelf te blijven, door een eigen nummer met Nederlandse roots te zingen.

Respect voor het Nederlandse publiek

Met de keuze voor Scared to Be Lonely toonde Dua Lipa niet alleen haar muzikale veelzijdigheid, maar ook haar dankbaarheid aan het Nederlandse publiek. De band met haar fans in Nederland is al jaren sterk en lijkt met elk bezoek aan kracht te winnen. Het publiek in de Ziggo Dome zong uit volle borst mee en zorgde voor een kippenvelmoment.

Eerder eerbetoon aan André Hazes

Niet alleen woensdagavond was bijzonder. Een dag eerder, op dinsdagavond, bracht Dua Lipa een wel heel onverwacht eerbetoon aan een andere Nederlandse muzieklegende: André Hazes. Ze zong zijn iconische nummer Bloed, Zweet en Tranen voor een uitzinnig publiek. De keuze voor dit Nederlandstalige lied was gewaagd, maar werd bijzonder goed ontvangen.

Lof van Roxeanne Hazes

Roxeanne Hazes, de dochter van André, was aanwezig bij het concert en sprak vol bewondering over het optreden. In de radioshow Wijnand & Jamie in de ochtend op NPO 3FM liet ze weten dat ze diep onder de indruk was. “Niet normaal,” aldus Roxeanne. Ze prees met name de uitspraak van Dua Lipa en vergeleek het zelfs met eerdere covers van het nummer. “Zelfs Metallica heeft het ooit geprobeerd, maar dit klonk echt veel beter.”

Niet haar eerste keer in Amsterdam

Het is niet de eerste keer dat Dua Lipa in de Ziggo Dome stond. Drie jaar geleden trad ze hier ook al op tijdens haar Future Nostalgia Tour. Ook dat optreden werd lovend ontvangen en is voor veel fans een onvergetelijke herinnering. “Deze dag vergeet ik nooit meer!” schreef een enthousiaste concertbezoeker destijds op sociale media.

Een warm welkom en groot succes

De energie tijdens beide optredens was ongekend. Fans stonden uren van tevoren in de rij, en binnen in de zaal werd elke noot met gejuich onthaald. Dua Lipa bewees opnieuw waarom ze tot de top van de internationale popwereld behoort. Ze weet hoe ze haar publiek moet raken – met grote hits én persoonlijke verrassingen.

Culturele bruggen slaan

Wat Dua Lipa uniek maakt, is haar vermogen om culturele bruggen te slaan. Door liedjes te zingen in de taal van het land waarin ze optreedt, creëert ze een gevoel van verbondenheid. Of het nu gaat om een samenwerking met Martin Garrix of een cover van André Hazes: ze slaagt erin om muziek universeel te maken.

Een avond om nooit te vergeten

Met twee indrukwekkende concertavonden in de Ziggo Dome heeft Dua Lipa opnieuw haar stempel gedrukt op het Nederlandse muzieklandschap. Van Scared to Be Lonely tot Bloed, Zweet en Tranen – ze liet zien dat ze niet alleen een superster is, maar ook een artieste met hart voor haar publiek. Haar fans zullen deze avonden ongetwijfeld koesteren.

Algemeen

Uit De Schulden-kijkers gaan helemaal los en zeggen nu allemaal hetzelfde

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Laatste aflevering Uit de Schulden stuit op kritiek: ‘Is dit nu de boodschap die je wilt uitdragen?’

De slotaflevering van het RTL-programma Uit de Schulden heeft voor gemengde reacties gezorgd. Waar sommige kijkers geraakt werden door de persoonlijke verhalen en afsluitende gesprekken van de deelnemers, klonk er op sociale media ook stevige kritiek – met name op het verhaal van deelneemster Wilma. Haar keuze om zich op een carrière als vlogger te storten, roept vragen op bij kijkers én mediakenners.

Afsluiten in stijl

In de laatste aflevering van het seizoen worden vijf huishoudens gevolgd die wekenlang hulp hebben gekregen bij het aanpakken van hun financiële situatie. De serie wordt afgesloten met een positieve noot: alle deelnemers krijgen een make-over en een professionele fotoshoot, om hen een nieuwe start te geven – uiterlijk én innerlijk.

Het is een moment van terugblikken, maar ook van vooruitkijken. Voor veel deelnemers was het traject intens en emotioneel, met soms schrijnende schulden en uitzichtloze situaties. Dat er nu iets van licht aan het einde van de tunnel is, geeft hoop. Maar niet alles werd met gejuich ontvangen.

Wilma in de spotlights

De meeste aandacht gaat deze aflevering naar Wilma, een vrouw die openhartig vertelt over haar deelname aan het programma én over haar toekomstplannen. Ze zit momenteel in de wettelijke schuldsanering (Wsnp), en heeft – naar eigen zeggen – haar leven weer enigszins op de rit. Over anderhalf jaar zou ze schuldenvrij moeten zijn.

Tijdens de aflevering vertelt Wilma dat ze zich volledig richt op ‘vloggen’. Het programma haakt hierop in en nodigt een professionele influencer uit om haar advies en tips te geven over hoe ze haar online aanwezigheid kan verbeteren. Ze krijgt onder meer uitleg over cameragebruik, contentplanning en volgersgroei.

Hoewel het segment bedoeld lijkt als positieve stimulans voor persoonlijke groei, leidt het bij veel kijkers tot verbazing en zelfs frustratie.

“Is schuldsanering nu een feestje?”

Op sociale media wordt de keuze om Wilma’s vlogs centraal te stellen stevig bekritiseerd. Veel kijkers uiten hun onbegrip over het feit dat er geen concretere stap richting duurzaam werk wordt gezet.

Een veelgelezen reactie op X (voorheen Twitter):

“Wat een gemiste kans dat ze deze mensen niet aan een échte baan helpen. Dit voelt als een sprookje verkopen, in plaats van realistische hulp.”

Een ander merkt op:

“Ik irriteer me mateloos aan hoe de schuldsanering wordt neergezet als een soort beloning. Alsof dit het einddoel is, in plaats van een moeilijke weg met verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen.”

Ook het idee dat Wilma op termijn van vloggen zou kunnen leven, wordt door sommigen met scepsis bekeken. Er wordt gewezen op het feit dat een succesvolle online carrière uitzonderlijk is, en slechts voor weinigen weggelegd.

Persoonlijke verhalen versus publieke opinie

Toch valt er ook begrip te bespeuren. Verschillende kijkers geven aan dat Wilma oprecht overkomt, en dat haar enthousiasme wellicht voortkomt uit hernieuwde hoop na jaren van financiële zorgen. Een kleine groep fans noemt haar plannen “moedig” en “creatief”.

Een reactie op Instagram:

“We kunnen ook gewoon blij zijn dat ze iets gevonden heeft waar ze blij van wordt. Laat haar tenminste proberen haar weg te vinden in plaats van haar meteen af te branden.”

Maar die stemmen vormen een minderheid. De algemene teneur is kritisch, vooral over de boodschap die de aflevering – volgens kijkers – onbedoeld uitstraalt. In plaats van een voorbeeld te stellen van structureel herstel en herintreding op de arbeidsmarkt, lijkt de aflevering het beeld te schetsen dat online zichtbaarheid voldoende is om een nieuw leven op te bouwen.

Tina Nijkamp: “RTL moet zich schamen”

De kritiek bleef niet beperkt tot het publiek. Ook oud-zenderbaas en televisiekenner Tina Nijkamp uitte haar zorgen in duidelijke bewoordingen. Op haar socialmediakanaal schreef zij:

“Waarom zou John Williams de wijsheid in pacht hebben om mensen met zware financiële en psychische problemen op camera te begeleiden?”

“Is hij afgestudeerd psycholoog? Heeft hij schulddienstverlening gestudeerd? Waarom RTL dit programma heeft uitgezonden is mij een raadsel.”

Nijkamp vindt dat het programma eerder emotie opzoekt dan werkelijke begeleiding biedt. Ze stelt dat het RTL eerder te doen lijkt om de kijkcijfers dan om de levens van de deelnemers. “Je krijgt haast het idee dat schuldsanering iets is om te vieren, in plaats van een pijnlijk, complex traject.”

Volgens haar is het programma in zijn opzet “te weinig deskundig” en “te showbizzmatig” voor de ernst van het onderwerp. De opmerkingen van Nijkamp worden breed gedeeld door vakgenoten en mediacolumnisten.

RTL zwijgt vooralsnog

RTL heeft nog niet gereageerd op de kritiek, en ook John Williams heeft zich op het moment van schrijven niet uitgesproken over de ophef. In eerdere interviews liet de presentator wel weten dat hij het belangrijk vindt om mensen hoop en perspectief te bieden – óók als dat betekent dat ze een onverwachte weg inslaan.

Toch lijkt de discussie nu vooral te gaan over welk perspectief je iemand in schuldsanering meegeeft. Is dat de camera en de droom van online succes, of is dat het zoeken naar stabiel werk en financiële onafhankelijkheid?

Reflectie op de aanpak

Het programma Uit de Schulden heeft eerder ook al vragen opgeroepen. In eerdere seizoenen werd de persoonlijke begeleiding als te oppervlakkig gezien. Toch waren er ook succesverhalen van deelnemers die dankzij het programma de juiste hulp kregen om hun leven opnieuw vorm te geven.

De aflevering met Wilma toont opnieuw hoe gevoelig dit onderwerp ligt, en hoe belangrijk het is om realistische verwachtingen te scheppen. Zeker nu steeds meer Nederlanders worstelen met oplopende kosten en toenemende schulden, ligt de verantwoordelijkheid van televisieprogramma’s zwaar op het vlak van representatie en ethiek.

Tot slot: hoopvol of misplaatst?

Wilma’s verhaal is er één van veerkracht – maar ook van nuance. Haar energie en motivatie zijn bewonderenswaardig, maar de context waarin die gepresenteerd worden, verdient zorgvuldigheid. Of ze inderdaad een succesvolle vlogger wordt, zal de toekomst uitwijzen.

Voor nu laat Uit de Schulden vooral stof tot nadenken achter. Over hoe we kijken naar armoede, hoe we mensen begeleiden richting herstel, en hoe televisie de balans vindt tussen inspiratie en realisme.


Wat vind jij? Moet een programma als Uit de Schulden zich meer richten op structurele oplossingen? Of is het juist goed dat deelnemers ook worden aangemoedigd om hun dromen na te jagen? Laat je mening achter in de reacties.

Lees verder