-

Algemeen

Dries Roelvink zit met grote schrik: ´Oud-manager trekt beerput helemaal open´

Avatar foto

Gepubliceerd

op

De wereld van de showbizz blijkt opnieuw een slangenkuil te zijn. Dit keer draait het om volkszanger Dries Roelvink, die naar eigen zeggen op grove wijze is verraden door zijn voormalige manager. Journalist Frank Waals onthult in de Spreekbuis Podcast dat hij ooit werd benaderd met een merkwaardig en ongepast voorstel dat gericht was tegen Dries.

Een verdacht telefoontje

Frank Waals, bekend van onder andere De Telegraaf en Nieuwe Revu, vertelt in de podcast hoe hij destijds werkzaam was voor Shownieuws. In die periode werd hij gebeld door de toenmalige manager van Dries Roelvink. “Die man belde mij op met het aanbod om een nieuwe artiest onder de aandacht te brengen,” begint Frank zijn verhaal.

Dries Roelvink

Roddel als ruilmiddel

Wat het telefoontje schokkend maakt, is de voorwaarde die eraan verbonden was. De manager zou Frank exclusieve toegang geven tot drie vuile roddels over Dries Roelvink – op voorwaarde dat Frank de nieuwe artiest in ruil daarvoor media-aandacht gaf. Het leek een klassieke poging om iemand zwart te maken om ruimte te maken voor nieuw talent.

‘Ik ben niet op het voorstel ingegaan’

Frank Waals was niet gediend van de smerige ruildeal. “Daar zijn we toen niet op ingegaan,” zegt hij stellig. Hij benadrukt dat het niet alleen moreel verwerpelijk was, maar dat er ook geen journalistieke waarde zat aan het promoten van de betreffende artiest. Bovendien wilde hij zich niet laten gebruiken als pion in een rancuneuze vete.

Contact met Dries

In plaats van mee te werken aan het plan, besloot Frank direct contact op te nemen met Dries Roelvink zelf. “Ik heb Dries gebeld en verteld wat er gaande was,” vertelt hij. Daarmee liet hij zien dat hij niet alleen zijn professionele integriteit hoog in het vaandel heeft staan, maar ook transparantie en eerlijkheid richting betrokkenen belangrijk vindt.

Geen roddels gehoord

Opvallend is dat Frank de drie ‘vuile roddels’ nooit heeft aangehoord. “Nee, die hebben we toen niet besproken,” benadrukt hij. Daarmee toont hij aan dat het voor hem niet ging om sappige content, maar om het principe. Zelfs al zouden de roddels waar zijn, het verspreiden ervan om een ander doel te dienen was voor hem onacceptabel.

Dries Roelvink

De dubbele agenda van de manager

Het verhaal van Frank geeft een zeldzaam inkijkje in hoe achter de schermen van de showbizzwereld soms gewerkt wordt. Managers met dubbele agenda’s, pogingen tot karaktermoord en sluwe deals lijken daar eerder regel dan uitzondering. Dries Roelvink mag zich in elk geval gelukkig prijzen dat deze poging is mislukt.

Opgelucht, maar gewaarschuwd

Voor Dries Roelvink zal deze onthulling ongetwijfeld confronterend zijn. De gedachte dat iemand uit zijn directe kring bereid was om zijn reputatie op het spel te zetten, doet pijn. Maar dankzij de weigering van Frank Waals om mee te gaan in het spelletje, werd erger voorkomen. Toch is het een duidelijke waarschuwing voor artiesten: zelfs vertrouwelingen kunnen verraden.

Algemeen

Carrière Jan Smit definitief voorbij: ´Hij is compleet ingestort´

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Jarenlang was Muziekfeest op het Plein een vaste waarde in de zomerprogrammering van de NPO. Onder leiding van Jan Smit trok het programma volle pleinen en respectabele kijkcijfers. Maar die tijden lijken voorbij. Tv-kenner Tina Nijkamp uit stevige kritiek en suggereert zelfs een mogelijke degradatie van het programma naar NPO 3.

Flinke daling in populariteit

Waar het programma voorheen steevast boven het miljoen kijkers scoorde, komt het nu volgens Nijkamp nauwelijks boven de 500.000 uit. In haar populaire podcast Tina’s TV Update vraagt ze zich openlijk af waarom er juist dit jaar meer afleveringen zijn ingepland. “Vorig jaar waren het er nog vier, dit jaar zes. Dat is veel, zeker als je ziet wat het oplevert,” aldus Tina.

Van regionaal succes naar karig reisschema

Het oorspronkelijke idee achter Muziekfeest op het Plein was een tour langs verschillende steden in Nederland. Een feest voor de regio, direct bij de mensen op het plein. Dit jaar zijn er echter nog maar twee opnamelocaties: Leeuwarden en Amsterdam. Dat komt volgens Nijkamp mede door de kosten die gepaard gaan met het steeds verplaatsen van het decor.

Minder breed draagvlak

Voor veel kijkers was het reizende karakter juist de charme van het programma. Door het in te perken tot slechts twee steden, verdwijnt dat lokale gevoel. “Het krijgt daardoor een veel minder breed draagvlak in het land,” stelt Tina. Ze vergelijkt het met Nederland Muziekland, een programma dat uiteindelijk ook zijn glans verloor toen het steeds minder mobiel werd.

Opnames in Amsterdam al afgerond

De aflevering in Amsterdam werd onlangs al opgenomen, op een locatie langs de Ring. Daarmee lijkt het spektakel meer op een festivaluitzending dan op een intiem volksfeest. De grote vraag is of deze nieuwe invulling nog wel aanslaat bij het trouwe publiek dat gewend was om de artiesten voor hun eigen stadhuis te zien optreden.

NPO 1 past niet meer

Nijkamp vindt dat het programma eigenlijk niet meer thuishoort op NPO 1. “Het muzikale karakter zou beter passen bij NPO 3, dat sowieso meer muziek en jongerenprogramma’s uitzendt.” Volgens haar is het behouden van Muziekfeest op het Plein op het hoofdnet een vorm van vasthouden aan iets dat zijn tijd heeft gehad.

Kans voor de concurrentie

De zomerperiode waarin het programma wordt uitgezonden – tussen 25 juli en 29 augustus – is doorgaans rustig op televisiegebied. Tina merkt op dat dit de ideale kans is voor commerciële zenders om met een nieuwe show te komen. “Als RTL of SBS met iets vernieuwends komt, kunnen ze zomaar de aandacht van het grote publiek opeisen.”

Onzekere toekomst voor Jan Smit en zijn muziekfeest

Hoewel Jan Smit al jarenlang het vertrouwde gezicht is van het programma, is het nog maar de vraag of Muziekfeest op het Plein nog toekomst heeft op de huidige zender. Als de kijkcijfers dit jaar opnieuw tegenvallen, zou een verschuiving naar een andere net of zelfs een volledige stopzetting niet ondenkbaar zijn. Vooralsnog moet Jan hopen dat het publiek hem deze zomer nog massaal weet te vinden.

Lees verder