Algemeen
Rick Engelkes verkoopt zijn luxe coronasteun-appartement met vette winst: ´Dit kan toch niet zomaar?´

Rick Engelkes, bekend als acteur en producent, heeft zijn appartement in Amsterdam te koop gezet voor €485.000. Dat lijkt op het eerste gezicht niet bijzonder, ware het niet dat deze verkoop opnieuw de schijnwerpers zet op zijn omstreden financiële geschiedenis tijdens de coronapandemie. Zijn aankoop zonder hypotheek, gecombineerd met miljoenen euro’s aan ontvangen coronasteun, wekt nu opnieuw vragen over mogelijke privéverrijking.
Luxe appartement zonder hypotheek gekocht
Engelkes kocht het appartement in december 2020 voor €390.000 en deed dat opmerkelijk genoeg zonder een hypotheek af te sluiten. Het appartement, gelegen in een gemeentelijk monument uit 1934, meet 56 vierkante meter en bevindt zich op de derde verdieping. Het heeft uitzicht op water en groen, een lichtovergoten woonkamer met houten vloer, twee slaapkamers, een modern uitgeruste keuken en een stijlvol afgewerkte badkamer.
Charmante details en gunstige ligging
Met energielabel C en volledig dubbel glas is de woning goed geïsoleerd. Bovendien biedt de gemeenschappelijke binnentuin extra wooncomfort. Het balkon op het westen laat bewoners optimaal van de middag- en avondzon genieten. Parkeren in de buurt is mogelijk met een vergunning, al is daar een gemiddelde wachttijd van zeven maanden voor.
Aanzienlijke winst bij verkoop
Als Engelkes het appartement voor de vraagprijs weet te verkopen, boekt hij een bruto winst van €95.000 in iets meer dan vier jaar tijd. Een nette meerwaarde, zeker gezien de stijgende huizenprijzen in Amsterdam. Maar juist deze winst roept vragen op in combinatie met zijn eerdere ontvangen coronasteun.
Omstreden musicalproject: miljoenen verdwenen
Tijdens de pandemie ontving Engelkes’ bedrijf, Waterfront Entertainment, maar liefst €4,3 miljoen aan overheidssteun voor een grootschalige musical over Willem van Oranje. De productie zou plaatsvinden in een indrukwekkend theater met geavanceerde techniek. Uiteindelijk bleef het bij plannen en enkele heipalen op een leeg terrein — het theater kwam er nooit.
Conclusie van het Fonds Podiumkunsten
In 2023 oordeelde het Fonds Podiumkunsten dat de subsidie fors was overschat. Engelkes werd verplicht om €3,7 miljoen terug te betalen. Of hij dat bedrag inmiddels heeft voldaan, is tot op heden onbekend. De verkoop van zijn appartement werpt nu opnieuw de vraag op of hij privé financieel heeft geprofiteerd van het subsidiegeld.
Vragen over geldgebruik blijven
Dat het appartement zonder hypotheek werd aangeschaft in dezelfde periode waarin Engelkes miljoenen aan publieke middelen ontving, voedt speculaties. Bewijzen dat het subsidiegeld daadwerkelijk werd gebruikt voor privédoeleinden, zoals deze woning, zijn er niet. Toch vragen critici zich af hoe hij over dergelijke middelen beschikte, zeker in een periode waarin veel producenten moeite hadden om het hoofd boven water te houden.
Toezicht en transparantie
Vooralsnog heeft Engelkes weinig openheid van zaken gegeven over de terugbetaling. Of toezichthouders verdere actie ondernemen, hangt af van de informatie die nog naar buiten komt. Intussen blijft de verkoop van zijn appartement symbool staan voor een bredere discussie over de controle op overheidssteun in de culturele sector.

Algemeen
Uit De Schulden-kijkers gaan helemaal los en zeggen nu allemaal hetzelfde

Laatste aflevering Uit de Schulden stuit op kritiek: ‘Is dit nu de boodschap die je wilt uitdragen?’
De slotaflevering van het RTL-programma Uit de Schulden heeft voor gemengde reacties gezorgd. Waar sommige kijkers geraakt werden door de persoonlijke verhalen en afsluitende gesprekken van de deelnemers, klonk er op sociale media ook stevige kritiek – met name op het verhaal van deelneemster Wilma. Haar keuze om zich op een carrière als vlogger te storten, roept vragen op bij kijkers én mediakenners.
Afsluiten in stijl
In de laatste aflevering van het seizoen worden vijf huishoudens gevolgd die wekenlang hulp hebben gekregen bij het aanpakken van hun financiële situatie. De serie wordt afgesloten met een positieve noot: alle deelnemers krijgen een make-over en een professionele fotoshoot, om hen een nieuwe start te geven – uiterlijk én innerlijk.
Het is een moment van terugblikken, maar ook van vooruitkijken. Voor veel deelnemers was het traject intens en emotioneel, met soms schrijnende schulden en uitzichtloze situaties. Dat er nu iets van licht aan het einde van de tunnel is, geeft hoop. Maar niet alles werd met gejuich ontvangen.
Wilma in de spotlights
De meeste aandacht gaat deze aflevering naar Wilma, een vrouw die openhartig vertelt over haar deelname aan het programma én over haar toekomstplannen. Ze zit momenteel in de wettelijke schuldsanering (Wsnp), en heeft – naar eigen zeggen – haar leven weer enigszins op de rit. Over anderhalf jaar zou ze schuldenvrij moeten zijn.
Tijdens de aflevering vertelt Wilma dat ze zich volledig richt op ‘vloggen’. Het programma haakt hierop in en nodigt een professionele influencer uit om haar advies en tips te geven over hoe ze haar online aanwezigheid kan verbeteren. Ze krijgt onder meer uitleg over cameragebruik, contentplanning en volgersgroei.
Hoewel het segment bedoeld lijkt als positieve stimulans voor persoonlijke groei, leidt het bij veel kijkers tot verbazing en zelfs frustratie.
“Is schuldsanering nu een feestje?”
Op sociale media wordt de keuze om Wilma’s vlogs centraal te stellen stevig bekritiseerd. Veel kijkers uiten hun onbegrip over het feit dat er geen concretere stap richting duurzaam werk wordt gezet.
Een veelgelezen reactie op X (voorheen Twitter):
“Wat een gemiste kans dat ze deze mensen niet aan een échte baan helpen. Dit voelt als een sprookje verkopen, in plaats van realistische hulp.”
Een ander merkt op:
“Ik irriteer me mateloos aan hoe de schuldsanering wordt neergezet als een soort beloning. Alsof dit het einddoel is, in plaats van een moeilijke weg met verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen.”
Ook het idee dat Wilma op termijn van vloggen zou kunnen leven, wordt door sommigen met scepsis bekeken. Er wordt gewezen op het feit dat een succesvolle online carrière uitzonderlijk is, en slechts voor weinigen weggelegd.
Ik irriteer me mateloos aan het feit dat in #uitdeschulden De WSNP (Wettelijke Schuldsanering Natuurlijke Personen) als een soort feestje gebracht wordt. Zo van huppa daar kom je zo even in joh
— Veerle (@Veertje87) June 24, 2025
Wat een gemiste kans dat ze deze mensen niet aan/naar een duurzame echte baan helpen. #UitDeSchulden pic.twitter.com/ORFoFNQJ70
— Ragna Post (@Ragnapost) June 24, 2025
Persoonlijke verhalen versus publieke opinie
Toch valt er ook begrip te bespeuren. Verschillende kijkers geven aan dat Wilma oprecht overkomt, en dat haar enthousiasme wellicht voortkomt uit hernieuwde hoop na jaren van financiële zorgen. Een kleine groep fans noemt haar plannen “moedig” en “creatief”.
Een reactie op Instagram:
“We kunnen ook gewoon blij zijn dat ze iets gevonden heeft waar ze blij van wordt. Laat haar tenminste proberen haar weg te vinden in plaats van haar meteen af te branden.”
Maar die stemmen vormen een minderheid. De algemene teneur is kritisch, vooral over de boodschap die de aflevering – volgens kijkers – onbedoeld uitstraalt. In plaats van een voorbeeld te stellen van structureel herstel en herintreding op de arbeidsmarkt, lijkt de aflevering het beeld te schetsen dat online zichtbaarheid voldoende is om een nieuw leven op te bouwen.
Juichen omdat iemand in de schuldsanering gaat. Ergens gaat er toch iets mis. En blijft krom dat na 1.5 jaar alle schulden weg zijn. Ik heb gewoon alles zelf afbetaald. Ik lijk wel gek #uitdeschulden
— Linda van der Ende (@lin1975) June 24, 2025
Tina Nijkamp: “RTL moet zich schamen”
De kritiek bleef niet beperkt tot het publiek. Ook oud-zenderbaas en televisiekenner Tina Nijkamp uitte haar zorgen in duidelijke bewoordingen. Op haar socialmediakanaal schreef zij:
“Waarom zou John Williams de wijsheid in pacht hebben om mensen met zware financiële en psychische problemen op camera te begeleiden?”
“Is hij afgestudeerd psycholoog? Heeft hij schulddienstverlening gestudeerd? Waarom RTL dit programma heeft uitgezonden is mij een raadsel.”