-

Algemeen

Monique Westenberg sluit de deuren voor André voorgoed: ‘Ze heeft iemand ontmoet!’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Monique Westenberg werd eerder deze maand onverwacht weer vrijgezel, nadat André Hazes tijdens een vakantie abrupt de relatiebreuk wereldkundig maakte. Het nieuws kwam voor velen als een donderslag bij heldere hemel, maar het leek erop dat André zijn besluit al had genomen nog voordat hij het publiekelijk deelde. Sindsdien draait de geruchtenmolen weer op volle toeren: wie is de nieuwe liefde van André? Want laten we eerlijk zijn: André is zelden lang alleen.

Het patroon is inmiddels bekend. André Hazes lijkt zich nooit zomaar los te maken van een relatie, zonder meteen weer in een nieuwe verstrikt te raken. Het verleden heeft dat meermaals bewezen. Hij wisselde in rap tempo van Monique naar Bridget Maasland, keerde daarna terug naar Monique, verliet haar opnieuw voor Sarah van Soelen (versie 1.0), ging daarna verder met Sarah 2.0, en vond uiteindelijk opnieuw de weg terug naar Monique. Een cyclus van aantrekken en afstoten, van liefde en breuk, die het publiek met ingehouden adem volgt.

En nu is daar, volgens de laatste geruchten en zelfs bevestigingen vanuit het kamp van André zelf, een nieuwe naam in het spel: Naomi Braaf. Naomi is de dochter van zanger Denny Braaf, een bekende naam in de Nederlandse muziekwereld. Het management van André heeft bevestigd dat er een date heeft plaatsgevonden, maar het zou veel meer zijn dan zomaar een vrijblijvende ontmoeting. Volgens bronnen begon het allemaal al veel eerder, lang voordat André en Monique officieel uit elkaar gingen.

Zo zouden er al in februari tekenen zijn geweest van deze nieuwe romance. André zou toen op Valentijnsdag een bos bloemen bij Naomi hebben laten bezorgen, een romantisch gebaar dat de geruchten alleen maar aanwakkerde. Dit betekent dat de gevoelens voor Naomi al opbloeiden terwijl hij officieel nog met Monique was. Een pijnlijke ontdekking voor iedereen die hoopte dat André en Monique deze keer echt definitief voor elkaar hadden gekozen.

Fotograaf van Story legde het bewijs vast: André werd gefotografeerd terwijl hij Monique uitzwaaide bij zijn huis. Niet veel later werd hij gespot met Naomi, die hij liefdevol ontving. Het leek erop dat André het hoofdstuk Monique in stilte had afgesloten en de bladzijde alweer had omgeslagen naar Naomi. Het is een patroon dat we vaker hebben gezien, en dat toch elke keer weer verbaast.

Wat betekent dit alles voor Monique? Bronnen melden dat zij zich afvraagt wat er nu werkelijk speelt. Was het allemaal al langer aan de gang? En hoe kan het dat André keer op keer hetzelfde pad bewandelt? Monique heeft zich in het verleden meerdere malen verzoend met André, telkens opnieuw. Telkens weer koos zij ervoor om hem nog een kans te geven, zelfs nadat hij was vertrokken voor een andere vrouw. Maar insiders zeggen dat de maat dit keer vol is.

Veel mensen vinden het dan ook moeilijk om te geloven dat Monique nog een keer in hetzelfde verhaal zou stappen. Toch heeft het verleden bewezen dat de aantrekkingskracht tussen hen groot is – en de verleidingen van de liefde soms sterker dan de lessen van het verleden. Maar volgens vrienden en bekenden van Monique lijkt er nu echt iets veranderd te zijn. Ze zou deze keer vastberadener zijn om de deur naar André voorgoed dicht te houden.

De sleutel tot een definitieve breuk? Misschien ligt die in een nieuwe liefde voor Monique zelf. Want zo gaat dat vaak: pas als er iemand anders in beeld komt, kan een hoofdstuk echt worden afgesloten. En misschien is dat moment nu aangebroken. Op Instagram deelde Monique onlangs een mysterieus bericht. Ze liet weten dat ze ‘ergens anders de nacht heeft doorgebracht’. Bij wie? Dat blijft onduidelijk. Fans gissen volop, maar één ding is duidelijk: het lijkt erop dat Monique dit keer niet op André wacht, maar haar eigen pad kiest.

Of dat nu is bij een nieuwe liefde, een goede vriend of gewoon een plek waar ze zich veilig en geliefd voelt: het symboliseert dat Monique haar eigen weg gaat. Dat ze niet langer de vrouw is die altijd beschikbaar is als André zich bedenkt. De tijd zal leren of deze nieuwe onafhankelijkheid blijvend is.

Intussen blijft André de headlines vullen met zijn nieuwe romance met Naomi Braaf. De dochter van Denny Braaf wordt beschreven als een spontane, zelfverzekerde vrouw, die niet bang lijkt te zijn voor de schijnwerpers. Het is nog onduidelijk hoe serieus het tussen hen is, maar de voortekenen wijzen erop dat André weer vol gas een nieuwe relatie is ingedoken. Of dit de liefde van zijn leven is, of opnieuw een tussenstation, zal moeten blijken.

Ondertussen reageren fans verdeeld op het nieuws. Sommigen vinden het bewonderenswaardig dat Monique haar rug recht houdt en haar eigen koers vaart. Anderen zien in André’s nieuwe relatie opnieuw het bewijs dat hij nooit lang zonder kan. Op social media wordt er druk gespeculeerd en geoordeeld. Toch zijn er ook veel mensen die de oproep tot respect en privacy krachtig herhalen. Want hoe publiek deze soap ook lijkt, voor de betrokkenen zijn het persoonlijke keuzes en moeilijke momenten.

Voor Monique en André lijkt de cirkel, die jarenlang draaide van liefde naar breuk en weer terug, eindelijk doorbroken. Maar of dat echt zo is, kan alleen de tijd uitwijzen. Voor nu lijkt Monique vastberadener dan ooit om zichzelf op de eerste plaats te zetten – en dat kan ze alleen maar toegejuicht worden.

Want als er iets is wat deze hele saga duidelijk maakt, is het dat liefde soms de mooiste dingen naar boven haalt, maar ook de pijnlijkste lessen leert. Voor Monique lijkt het moment aangebroken om niet langer te wachten op een man die keer op keer haar hart brak, maar om zichzelf die liefde en aandacht te geven die ze zo lang voor een ander bewaarde.

En voor André? Die lijkt nog altijd te zoeken. Naar liefde, naar houvast, misschien zelfs naar zichzelf. Misschien zal hij ooit beseffen dat wat hij zocht al die tijd recht voor zijn neus stond. Maar of dat ooit nog genoeg zal zijn voor Monique, is de vraag.

Eén ding is in elk geval zeker: de geruchtenmolen draait op volle toeren, maar Monique Westenberg laat zich dit keer niet meer vangen door het oude spel. Ze kiest voor zichzelf – en dat is, na alles wat er is gebeurd, misschien wel het mooiste liefdesverhaal van allemaal.

Algemeen

Uit De Schulden-kijkers gaan helemaal los en zeggen nu allemaal hetzelfde

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Laatste aflevering Uit de Schulden stuit op kritiek: ‘Is dit nu de boodschap die je wilt uitdragen?’

De slotaflevering van het RTL-programma Uit de Schulden heeft voor gemengde reacties gezorgd. Waar sommige kijkers geraakt werden door de persoonlijke verhalen en afsluitende gesprekken van de deelnemers, klonk er op sociale media ook stevige kritiek – met name op het verhaal van deelneemster Wilma. Haar keuze om zich op een carrière als vlogger te storten, roept vragen op bij kijkers én mediakenners.

Afsluiten in stijl

In de laatste aflevering van het seizoen worden vijf huishoudens gevolgd die wekenlang hulp hebben gekregen bij het aanpakken van hun financiële situatie. De serie wordt afgesloten met een positieve noot: alle deelnemers krijgen een make-over en een professionele fotoshoot, om hen een nieuwe start te geven – uiterlijk én innerlijk.

Het is een moment van terugblikken, maar ook van vooruitkijken. Voor veel deelnemers was het traject intens en emotioneel, met soms schrijnende schulden en uitzichtloze situaties. Dat er nu iets van licht aan het einde van de tunnel is, geeft hoop. Maar niet alles werd met gejuich ontvangen.

Wilma in de spotlights

De meeste aandacht gaat deze aflevering naar Wilma, een vrouw die openhartig vertelt over haar deelname aan het programma én over haar toekomstplannen. Ze zit momenteel in de wettelijke schuldsanering (Wsnp), en heeft – naar eigen zeggen – haar leven weer enigszins op de rit. Over anderhalf jaar zou ze schuldenvrij moeten zijn.

Tijdens de aflevering vertelt Wilma dat ze zich volledig richt op ‘vloggen’. Het programma haakt hierop in en nodigt een professionele influencer uit om haar advies en tips te geven over hoe ze haar online aanwezigheid kan verbeteren. Ze krijgt onder meer uitleg over cameragebruik, contentplanning en volgersgroei.

Hoewel het segment bedoeld lijkt als positieve stimulans voor persoonlijke groei, leidt het bij veel kijkers tot verbazing en zelfs frustratie.

“Is schuldsanering nu een feestje?”

Op sociale media wordt de keuze om Wilma’s vlogs centraal te stellen stevig bekritiseerd. Veel kijkers uiten hun onbegrip over het feit dat er geen concretere stap richting duurzaam werk wordt gezet.

Een veelgelezen reactie op X (voorheen Twitter):

“Wat een gemiste kans dat ze deze mensen niet aan een échte baan helpen. Dit voelt als een sprookje verkopen, in plaats van realistische hulp.”

Een ander merkt op:

“Ik irriteer me mateloos aan hoe de schuldsanering wordt neergezet als een soort beloning. Alsof dit het einddoel is, in plaats van een moeilijke weg met verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen.”

Ook het idee dat Wilma op termijn van vloggen zou kunnen leven, wordt door sommigen met scepsis bekeken. Er wordt gewezen op het feit dat een succesvolle online carrière uitzonderlijk is, en slechts voor weinigen weggelegd.

Persoonlijke verhalen versus publieke opinie

Toch valt er ook begrip te bespeuren. Verschillende kijkers geven aan dat Wilma oprecht overkomt, en dat haar enthousiasme wellicht voortkomt uit hernieuwde hoop na jaren van financiële zorgen. Een kleine groep fans noemt haar plannen “moedig” en “creatief”.

Een reactie op Instagram:

“We kunnen ook gewoon blij zijn dat ze iets gevonden heeft waar ze blij van wordt. Laat haar tenminste proberen haar weg te vinden in plaats van haar meteen af te branden.”

Maar die stemmen vormen een minderheid. De algemene teneur is kritisch, vooral over de boodschap die de aflevering – volgens kijkers – onbedoeld uitstraalt. In plaats van een voorbeeld te stellen van structureel herstel en herintreding op de arbeidsmarkt, lijkt de aflevering het beeld te schetsen dat online zichtbaarheid voldoende is om een nieuw leven op te bouwen.

Tina Nijkamp: “RTL moet zich schamen”

De kritiek bleef niet beperkt tot het publiek. Ook oud-zenderbaas en televisiekenner Tina Nijkamp uitte haar zorgen in duidelijke bewoordingen. Op haar socialmediakanaal schreef zij:

“Waarom zou John Williams de wijsheid in pacht hebben om mensen met zware financiële en psychische problemen op camera te begeleiden?”

“Is hij afgestudeerd psycholoog? Heeft hij schulddienstverlening gestudeerd? Waarom RTL dit programma heeft uitgezonden is mij een raadsel.”

Nijkamp vindt dat het programma eerder emotie opzoekt dan werkelijke begeleiding biedt. Ze stelt dat het RTL eerder te doen lijkt om de kijkcijfers dan om de levens van de deelnemers. “Je krijgt haast het idee dat schuldsanering iets is om te vieren, in plaats van een pijnlijk, complex traject.”

Volgens haar is het programma in zijn opzet “te weinig deskundig” en “te showbizzmatig” voor de ernst van het onderwerp. De opmerkingen van Nijkamp worden breed gedeeld door vakgenoten en mediacolumnisten.

RTL zwijgt vooralsnog

RTL heeft nog niet gereageerd op de kritiek, en ook John Williams heeft zich op het moment van schrijven niet uitgesproken over de ophef. In eerdere interviews liet de presentator wel weten dat hij het belangrijk vindt om mensen hoop en perspectief te bieden – óók als dat betekent dat ze een onverwachte weg inslaan.

Toch lijkt de discussie nu vooral te gaan over welk perspectief je iemand in schuldsanering meegeeft. Is dat de camera en de droom van online succes, of is dat het zoeken naar stabiel werk en financiële onafhankelijkheid?

Reflectie op de aanpak

Het programma Uit de Schulden heeft eerder ook al vragen opgeroepen. In eerdere seizoenen werd de persoonlijke begeleiding als te oppervlakkig gezien. Toch waren er ook succesverhalen van deelnemers die dankzij het programma de juiste hulp kregen om hun leven opnieuw vorm te geven.

De aflevering met Wilma toont opnieuw hoe gevoelig dit onderwerp ligt, en hoe belangrijk het is om realistische verwachtingen te scheppen. Zeker nu steeds meer Nederlanders worstelen met oplopende kosten en toenemende schulden, ligt de verantwoordelijkheid van televisieprogramma’s zwaar op het vlak van representatie en ethiek.

Tot slot: hoopvol of misplaatst?

Wilma’s verhaal is er één van veerkracht – maar ook van nuance. Haar energie en motivatie zijn bewonderenswaardig, maar de context waarin die gepresenteerd worden, verdient zorgvuldigheid. Of ze inderdaad een succesvolle vlogger wordt, zal de toekomst uitwijzen.

Voor nu laat Uit de Schulden vooral stof tot nadenken achter. Over hoe we kijken naar armoede, hoe we mensen begeleiden richting herstel, en hoe televisie de balans vindt tussen inspiratie en realisme.


Wat vind jij? Moet een programma als Uit de Schulden zich meer richten op structurele oplossingen? Of is het juist goed dat deelnemers ook worden aangemoedigd om hun dromen na te jagen? Laat je mening achter in de reacties.

Lees verder