Algemeen
Mattie Valk onder vuur wegens grensoverschrijdend gedrag bij Qmusic: ´Scheldt iedereen uit met k-woord´
Wat jarenlang binnenskamers bleef, komt nu aan het licht: achter de schermen van de Qmusic-ochtendshow zou zich een giftige werksfeer afspelen. Een voormalige stagiair heeft bij RoddelPraat openlijk gesproken over de werkomstandigheden bij de redactie van Mattie Valk en Marieke Elsinga. Volgens deze bron wordt er gescholden, vernederd en heerst er een constante angst onder medewerkers, ook bij stagiairs. Mattie zou zich regelmatig misdragen met grof taalgebruik.

Zware beschuldigingen in RoddelPraat
Tijdens de aflevering van RoddelPraat nemen presentatoren Jan Roos en Dennis Schouten geen blad voor de mond. Jan Roos noemt zowel Mattie als Marieke “verschrikkelijke mensen” en vergelijkt Mattie’s uitstraling met die van “een groene bak op zondag.” De beschuldigingen lijken geen incident, want meerdere (oud-)medewerkers hebben zich inmiddels gemeld met soortgelijke verhalen. Dennis bevestigt: “Het balletje is aan het rollen.”

Appgesprekken lekken uit
Als bewijs toont RoddelPraat screenshots van WhatsApp-gesprekken met de klokkenluider. De toon is veelzeggend: “Zou Mattie Valk na deze uitzending weer veel mensen gaan uitschelden?” vraagt de één. “Denk het wel,” luidt het antwoord, gevolgd door een opmerking dat hij zelfs het k-woord gebruikt. De stagiair laat weten dat Mattie’s gedrag structureel ongepast is en wenst de ochtendshowmedewerkers “sterkte” toe.

Mattie onder vuur
De beschuldigingen richten zich met name op Mattie Valk. Volgens de stagiair en anderen is zijn houding allesbehalve professioneel. Hij zou regelmatig uitvallen naar collega’s, ook bij kleine fouten. Zijn woede-uitbarstingen zouden voor een gespannen sfeer op de werkvloer zorgen. Vooral jongere en tijdelijke krachten zouden zich hierdoor onveilig voelen.

Geen ruimte voor kwetsende taal
Jan Roos reageert fel op het vermeende taalgebruik van Mattie: “Wij vinden namens RoddelPraat de ziekte k@nker niet grappig. Daar kun je niet mee schelden.” Hij noemt het gebruik van zulke termen onacceptabel, zeker in een professionele werkomgeving. Volgens hem moet Qmusic verantwoordelijkheid nemen als blijkt dat deze verhalen kloppen.

Uiterlijk en houding bekritiseerd
Ook Mattie’s uitstraling en houding komen onder vuur te liggen. Jan noemt hem “een zwerver” en bekritiseert zijn gebrek aan empathie. Hij benadrukt dat meerdere vaste medewerkers de redactie inmiddels hebben verlaten vanwege het gedrag van Mattie. “Zelfs mensen met een vast contract zijn opgestapt,” aldus Jan, die spreekt van een “hondachtig” gedrag.

Stilte vanuit Qmusic
Tot nu toe heeft Qmusic nog geen officieel statement naar buiten gebracht. De zender lijkt af te wachten, maar de druk vanuit de media en het publiek groeit. Als meer mensen naar voren treden met soortgelijke ervaringen, zal het moeilijk worden voor Qmusic om de kwestie te negeren. De zender lijkt zich in een lastige positie te bevinden.

Imago onder druk
De situatie rond Mattie Valk dreigt uit te groeien tot een serieuze rel. De ochtendshow is een belangrijk paradepaardje van Qmusic, maar met deze beschuldigingen dreigt imagoschade. Of er maatregelen volgen of dat Mattie zelf met een reactie komt, is nog onbekend. Eén ding is duidelijk: de stilte kan niet eeuwig blijven duren.
Algemeen
Keiharde klap voor mama Mo: Realityserie van de buis

Bekende Nederlanders roepen op tot stoppen van De Hanslers: “Dit moet SBS 6 niet willen uitzenden”
De discussie rondom de realityserie De Hanslers is de afgelopen dagen flink opgelaaid. Waar kijkers al eerder lieten weten moeite te hebben met de sfeer in de serie, mengen nu ook meerdere bekende Nederlanders zich in het debat. Steeds meer mensen vinden dat de reeks beter van televisie kan verdwijnen, omdat het programma volgens hen een verkeerd signaal afgeeft en meer kwaad dan goed doet.

Hoewel de serie draait om het hele gezin Hansler, blijkt vooral één persoon onderwerp van gesprek: moeder Monique. Kijkers én BN’ers reageren massaal op de manier waarop zij zich opstelt tegenover haar gezinsleden, met name richting haar voormalige schoondochter Denise. En waar eerst vooral social media volstroomden met kritiek, gaan nu ook mensen uit de entertainmentwereld zich steeds nadrukkelijker uitspreken.
Steeds meer kritiek vanuit de mediawereld
Verslaggever Jordi Versteegden, die regelmatig aanschuift aan de desk van het programma Shownieuws, liet meerdere keren doorschemeren dat hij moeite heeft met het platform dat aan Monique Hansler wordt gegeven. Opvallend, omdat het programma onderdeel is van mediabedrijf Talpa, dezelfde groep achter de realityserie.
Volgens Versteegden zou een zender als SBS 6 zichzelf de vraag moeten stellen of dit écht het soort televisie is dat men wil maken. De toon is volgens hem te hard, de beelden te confronterend en de impact op betrokkenen groot.
Het is niet uitsluitend een kwestie van smaak, benadrukt hij. Volgens hem gaat het om de verantwoordelijkheid die een groot tv-bedrijf heeft richting kijkers én richting de personen die worden gevolgd.

BN’ers sluiten zich aan: “Dit moet je niet willen”
Nu mengen ook leden van het prominentenpanel van het tijdschrift Story zich in de discussie. Zij zijn unaniem kritisch. Hun belangrijkste punt: volgens hen maakt Talpa een mistake door Monique Hansler zo’n groot podium te geven.
Kunstenares Ans Markus reageert geschrokken op de manier waarop Monique zich in de serie presenteert. “Nee, dit moet je niet willen. Monique kwetst mensen, en dat hoort niet thuis op televisie. Zeker niet in deze tijd waarin respect en zorg voor elkaar zo centraal staan.”
Markus benadrukt dat televisie invloed heeft op hoe mensen met elkaar omgaan. Wanneer conflicten worden uitvergroot, kan dat volgens haar een verkeerd voorbeeld geven aan jonge kijkers.

Ook Bobbi Eden vindt dat SBS moet ingrijpen
Voormalig actrice en ondernemer Bobbi Eden schaart zich eveneens achter de oproep om de reeks te stoppen. Zij is vooral kritisch op de manier waarop negatieve interacties tussen familieleden worden uitvergroot.
Volgens haar is er in de samenleving al veel aandacht voor het tegengaan van pestgedrag. “We proberen pestgedrag juist overal te voorkomen,” zegt ze. “En dan maken we er nu een televisiesensatie van? Dat voelt dubbel, alsof kijkcijfers belangrijker zijn dan welzijn.”
Eden richt zich bovendien op zoon Mike, die volgens haar te weinig ingrijpt wanneer zijn moeder harde opmerkingen maakt. “Als vent moet je toch ergens een grens trekken? Hij had Denise moeten steunen.”

De kritiek richt zich niet op de familie als geheel
Opvallend genoeg gaat de kritiek nauwelijks over vader Peter of zoon Mike als personen; zij komen in de serie slechts sporadisch aan het woord. Het is vooral de dominante rol van Monique die veel kijkers en BN’ers zorgen baart.
Volgens sommigen is haar rol zo prominent dat de serie ongemerkt verschuift van luchtig familievermaak naar een programma waarin spanning overheerst. De vrolijke elementen waar realityshows vaak op drijven, zijn hierdoor naar de achtergrond verdwenen.
Kijkers benoemen dat vooral Denise, de ex-partner van Mike, regelmatig onderwerp lijkt te worden van kritiek of ongemakkelijke situaties. Dit zou bijdragen aan het beeld van een serie waarin eerder verdeeldheid dan warmte centraal staat.
Wat mag je verwachten van een realityserie?
Realitytelevisie draait traditioneel om herkenning, humor en authentieke interacties. Maar volgens critici verschuift De Hanslers gevaarlijk richting iets wat minder onschuldig is: het uitlichten van onderlinge conflicten om het publiek te trekken.
Steeds meer mensen uit de televisiewereld vinden dat dit soort formats zorgvuldig gewogen moeten worden. Waar ligt de grens tussen entertainment en het exploiteren van persoonlijke worstelingen? En hoe zorg je ervoor dat deelnemers zich gesteund voelen, in plaats van ter bescherming van kijkcijfers te worden blootgesteld aan situaties die hen kunnen schaden?
Deze vragen spelen niet alleen bij commerciële zenders, maar in de hele sector.
Saskia & Serge pleiten zelfs voor een verbod op schadelijke tv-formats
Ook het zangduo Saskia & Serge mengt zich in de discussie. Zij vinden dat televisieprogramma’s waarin mensen elkaar openlijk tegenwerken of negatief behandelen, helemaal niet meer van deze tijd zijn.
“Wij vinden dat alle programma’s waarin mensen elkaar bedriegen, verraden of wegstemmen, verboden zouden moeten worden. Het is een slecht voorbeeld voor jongeren,” stellen ze.
Toch plaatsen ze een nuance. Volgens het duo kan het óók waardevol zijn dat kijkers zien hoe kwetsend gedrag iemand raakt. De pijn van sommige momenten in de serie zou volgens hen ook kunnen leiden tot gesprekken over het voorkomen van groepsdruk en sociale uitsluiting.
Waarom de serie zoveel reacties oproept
De Hanslers begon als een luchtige familieréalité over een gezin met duidelijke karakters. Maar gaandeweg veranderde het gevoel bij veel kijkers. In plaats van een vrolijke reeks vol herkenbare momenten ontstond een programma waarin spanning overheerst.
De combinatie van openlijke familieconflicten, stevige uitspraken en harde onderlinge verhoudingen zorgt voor verdeeldheid. Sommige kijkers vinden het “echte televisie” — rauw en ongefilterd — maar veel anderen ervaren het als te heftig voor een gezellig avondprogramma.
De kritiek lijkt zich te concentreren op drie punten:
-
De toon van het programma – te scherp, te beladen.
-
De invloed op betrokken deelnemers – vooral op Denise.
-
De verantwoordelijkheid van de zender – waar ligt de grens bij het uitzenden van persoonlijke drama’s?
Hoe kijkt SBS 6 hiernaar?
Officiële reacties blijven vooralsnog beperkt, maar achter de schermen ontstaat naar verluidt twijfel. Eerder al werd bekend dat er minder beeldmateriaal naar talkshows werd gestuurd, om de commotie te dempen. Dat zou erop kunnen wijzen dat de zender een adempauze zoekt voordat er verdere beslissingen worden genomen.
Voor nu lijkt SBS te willen afwachten hoe de discussie zich ontwikkelt. Toch is duidelijk dat de druk vanuit kijkers én bekende Nederlanders groeit.
Is er toekomst voor De Hanslers?
Of de serie nog lang zal blijven bestaan, is de vraag. De publieke reacties zijn intens en negatief, en zelden klonk er zoveel kritiek vanuit de entertainmentwereld zelf. Wanneer meerdere gevestigde namen oproepen tot beëindiging, kan dat een kantelpunt vormen.
Wat wél zeker is: het debat over dit soort realityformats stopt niet snel. Steeds vaker klinkt de roep om programma’s te maken die bijdragen aan verbinding, positiviteit en herkenbare emoties, in plaats van conflicten en pijnpunten uit te vergroten.
Conclusie: een realityserie onder druk
Waar De Hanslers begon als een nieuw televisie-experiment, is het nu een programma dat Nederland verdeelt. Met stevige uitspraken van BN’ers en kritische geluiden vanuit het publiek staat de serie onder zware druk. De komende weken zal blijken of de zender vasthoudt aan het format, of inziet dat de grens is bereikt.