-

Algemeen

Mart Hoogkamer en André Hazes onder vuur na overtreden wet: ´Makkelijk scoren´

Avatar foto

Gepubliceerd

op

In de tweede aflevering van Hazes & Hoogkamer: tot uw dienst bezochten André Hazes en Mart Hoogkamer een boerderij. Wat een luchtige en grappige aflevering moest worden, kreeg al snel een negatieve lading. Mediawatcher Tina Nijkamp reageerde fel op een scène waarin de twee artiesten met hun arm in een drachtige koe zaten. Volgens haar ging het niet alleen om smakeloze televisie, maar werd er zelfs de wet overtreden.

Schending van dierenwelzijnsregels

Tina Nijkamp, zelf afkomstig van een boerenfamilie, uitte haar afschuw op Instagram. Ze vond het moment waarin Mart en André hun arm in een zwangere koe staken een absoluut dieptepunt. Haar verbazing sloeg al snel om in verontwaardiging toen ze zich verdiepte in de regelgeving rondom dierenwelzijn. Ze ontdekte dat alleen bevoegde en bekwame professionals zoals dierenartsen dergelijke handelingen mogen uitvoeren.

Illegale handeling op nationale televisie

Nijkamp benadrukte dat het handelen van de twee artiesten in strijd is met de Nederlandse wet. In Nederland – evenals in veel andere landen met strenge dierenwelzijnsregels – is het wettelijk verboden om als ondeskundig persoon met je arm in een drachtige koe te gaan. Deze handeling is medisch van aard en mag alleen worden uitgevoerd door gekwalificeerd personeel. Dat dit op televisie werd vertoond, wekt dan ook veel verbazing en kritiek.

Vergelijking met eerdere programma’s

De mediawatcher plaatste daarnaast vraagtekens bij de originaliteit van het programma. Volgens haar is het format deels overgenomen van Geer & Goor, waarin Gordon en Gerard Joling eerder soortgelijke dingen deden. “Lekker makkelijk scoren,” schreef ze kritisch. Het roept bij haar de indruk op dat de programmamakers weinig moeite hebben gedaan om met een uniek concept te komen.

Korte logeerpartij leidt tot herkenning

Ook het verblijf op de boerderij vond Nijkamp oninspirerend. Ze merkte op dat de twee zangers slechts één nacht bleven slapen, wat sterk doet denken aan het programma Chantal blijft slapen. Die show kende in 2019 een aflevering waarin eveneens een logeerpartij op een boerderij plaatsvond. Door deze overeenkomsten vindt ze Hazes & Hoogkamer weinig vernieuwend.

Afschuw over tv-inhoud

Volgens Nijkamp is dit programma zelfs het slechtste tv-product van het seizoen 2024/2025. Ze noemde het “tv van twintig jaar geleden” en vraagt zich af waarom de zenders zulke inhoud nog steeds maken. De combinatie van wantrouwige herhaling en vermoedelijke wetsovertreding maakt het voor haar een dieptepunt in de Nederlandse tv-geschiedenis.

Reacties van kijkers en media

Hoewel de uitzending pas net is geweest, beginnen ook andere mediakenners en kijkers zich uit te spreken. Online zijn de meningen verdeeld. Sommigen vonden het humoristisch en luchtig, anderen sluiten zich aan bij de kritiek van Nijkamp. De discussie over wat op televisie acceptabel is, lijkt opnieuw te zijn aangewakkerd.

Mogelijke gevolgen

Of de actie van Hazes en Hoogkamer nog juridische gevolgen krijgt, is vooralsnog onduidelijk. Duidelijk is wel dat deze aflevering veel stof heeft doen opwaaien. De zender en producent hebben nog geen officiële reactie gegeven. Ondertussen groeit de roep om strengere controle op dit soort televisiecontent.

Algemeen

Uit De Schulden-kijkers gaan helemaal los en zeggen nu allemaal hetzelfde

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Laatste aflevering Uit de Schulden stuit op kritiek: ‘Is dit nu de boodschap die je wilt uitdragen?’

De slotaflevering van het RTL-programma Uit de Schulden heeft voor gemengde reacties gezorgd. Waar sommige kijkers geraakt werden door de persoonlijke verhalen en afsluitende gesprekken van de deelnemers, klonk er op sociale media ook stevige kritiek – met name op het verhaal van deelneemster Wilma. Haar keuze om zich op een carrière als vlogger te storten, roept vragen op bij kijkers én mediakenners.

Afsluiten in stijl

In de laatste aflevering van het seizoen worden vijf huishoudens gevolgd die wekenlang hulp hebben gekregen bij het aanpakken van hun financiële situatie. De serie wordt afgesloten met een positieve noot: alle deelnemers krijgen een make-over en een professionele fotoshoot, om hen een nieuwe start te geven – uiterlijk én innerlijk.

Het is een moment van terugblikken, maar ook van vooruitkijken. Voor veel deelnemers was het traject intens en emotioneel, met soms schrijnende schulden en uitzichtloze situaties. Dat er nu iets van licht aan het einde van de tunnel is, geeft hoop. Maar niet alles werd met gejuich ontvangen.

Wilma in de spotlights

De meeste aandacht gaat deze aflevering naar Wilma, een vrouw die openhartig vertelt over haar deelname aan het programma én over haar toekomstplannen. Ze zit momenteel in de wettelijke schuldsanering (Wsnp), en heeft – naar eigen zeggen – haar leven weer enigszins op de rit. Over anderhalf jaar zou ze schuldenvrij moeten zijn.

Tijdens de aflevering vertelt Wilma dat ze zich volledig richt op ‘vloggen’. Het programma haakt hierop in en nodigt een professionele influencer uit om haar advies en tips te geven over hoe ze haar online aanwezigheid kan verbeteren. Ze krijgt onder meer uitleg over cameragebruik, contentplanning en volgersgroei.

Hoewel het segment bedoeld lijkt als positieve stimulans voor persoonlijke groei, leidt het bij veel kijkers tot verbazing en zelfs frustratie.

“Is schuldsanering nu een feestje?”

Op sociale media wordt de keuze om Wilma’s vlogs centraal te stellen stevig bekritiseerd. Veel kijkers uiten hun onbegrip over het feit dat er geen concretere stap richting duurzaam werk wordt gezet.

Een veelgelezen reactie op X (voorheen Twitter):

“Wat een gemiste kans dat ze deze mensen niet aan een échte baan helpen. Dit voelt als een sprookje verkopen, in plaats van realistische hulp.”

Een ander merkt op:

“Ik irriteer me mateloos aan hoe de schuldsanering wordt neergezet als een soort beloning. Alsof dit het einddoel is, in plaats van een moeilijke weg met verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen.”

Ook het idee dat Wilma op termijn van vloggen zou kunnen leven, wordt door sommigen met scepsis bekeken. Er wordt gewezen op het feit dat een succesvolle online carrière uitzonderlijk is, en slechts voor weinigen weggelegd.

Persoonlijke verhalen versus publieke opinie

Toch valt er ook begrip te bespeuren. Verschillende kijkers geven aan dat Wilma oprecht overkomt, en dat haar enthousiasme wellicht voortkomt uit hernieuwde hoop na jaren van financiële zorgen. Een kleine groep fans noemt haar plannen “moedig” en “creatief”.

Een reactie op Instagram:

“We kunnen ook gewoon blij zijn dat ze iets gevonden heeft waar ze blij van wordt. Laat haar tenminste proberen haar weg te vinden in plaats van haar meteen af te branden.”

Maar die stemmen vormen een minderheid. De algemene teneur is kritisch, vooral over de boodschap die de aflevering – volgens kijkers – onbedoeld uitstraalt. In plaats van een voorbeeld te stellen van structureel herstel en herintreding op de arbeidsmarkt, lijkt de aflevering het beeld te schetsen dat online zichtbaarheid voldoende is om een nieuw leven op te bouwen.

Tina Nijkamp: “RTL moet zich schamen”

De kritiek bleef niet beperkt tot het publiek. Ook oud-zenderbaas en televisiekenner Tina Nijkamp uitte haar zorgen in duidelijke bewoordingen. Op haar socialmediakanaal schreef zij:

“Waarom zou John Williams de wijsheid in pacht hebben om mensen met zware financiële en psychische problemen op camera te begeleiden?”

“Is hij afgestudeerd psycholoog? Heeft hij schulddienstverlening gestudeerd? Waarom RTL dit programma heeft uitgezonden is mij een raadsel.”

Nijkamp vindt dat het programma eerder emotie opzoekt dan werkelijke begeleiding biedt. Ze stelt dat het RTL eerder te doen lijkt om de kijkcijfers dan om de levens van de deelnemers. “Je krijgt haast het idee dat schuldsanering iets is om te vieren, in plaats van een pijnlijk, complex traject.”

Volgens haar is het programma in zijn opzet “te weinig deskundig” en “te showbizzmatig” voor de ernst van het onderwerp. De opmerkingen van Nijkamp worden breed gedeeld door vakgenoten en mediacolumnisten.

RTL zwijgt vooralsnog

RTL heeft nog niet gereageerd op de kritiek, en ook John Williams heeft zich op het moment van schrijven niet uitgesproken over de ophef. In eerdere interviews liet de presentator wel weten dat hij het belangrijk vindt om mensen hoop en perspectief te bieden – óók als dat betekent dat ze een onverwachte weg inslaan.

Toch lijkt de discussie nu vooral te gaan over welk perspectief je iemand in schuldsanering meegeeft. Is dat de camera en de droom van online succes, of is dat het zoeken naar stabiel werk en financiële onafhankelijkheid?

Reflectie op de aanpak

Het programma Uit de Schulden heeft eerder ook al vragen opgeroepen. In eerdere seizoenen werd de persoonlijke begeleiding als te oppervlakkig gezien. Toch waren er ook succesverhalen van deelnemers die dankzij het programma de juiste hulp kregen om hun leven opnieuw vorm te geven.

De aflevering met Wilma toont opnieuw hoe gevoelig dit onderwerp ligt, en hoe belangrijk het is om realistische verwachtingen te scheppen. Zeker nu steeds meer Nederlanders worstelen met oplopende kosten en toenemende schulden, ligt de verantwoordelijkheid van televisieprogramma’s zwaar op het vlak van representatie en ethiek.

Tot slot: hoopvol of misplaatst?

Wilma’s verhaal is er één van veerkracht – maar ook van nuance. Haar energie en motivatie zijn bewonderenswaardig, maar de context waarin die gepresenteerd worden, verdient zorgvuldigheid. Of ze inderdaad een succesvolle vlogger wordt, zal de toekomst uitwijzen.

Voor nu laat Uit de Schulden vooral stof tot nadenken achter. Over hoe we kijken naar armoede, hoe we mensen begeleiden richting herstel, en hoe televisie de balans vindt tussen inspiratie en realisme.


Wat vind jij? Moet een programma als Uit de Schulden zich meer richten op structurele oplossingen? Of is het juist goed dat deelnemers ook worden aangemoedigd om hun dromen na te jagen? Laat je mening achter in de reacties.

Lees verder