Algemeen
Maan laat met kort jurkje zien wat ze in huis heeft. ‘Net iets te veel zichtbaar’

Maan maakt indruk met intiem en krachtig optreden: “Ze staat er weer, vol vertrouwen”
Wie de afgelopen tijd twijfelde of Maan nog steeds tot de top van de Nederlandse popscene behoort, kreeg op 18 mei in Gent een duidelijk antwoord. Tijdens een sfeervol optreden in het Wintercircus bewees de zangeres niet alleen dat ze muzikaal nog altijd op hoog niveau acteert, maar ook dat ze als performer gegroeid is. Minder franje, meer inhoud – en precies dat maakt haar nu interessanter dan ooit.
Muziek als basis, rust als nieuwe kracht
De show in Gent voelde als een kantelpunt. Maan stond op het podium zoals we haar kennen: puur, energiek en dicht bij zichzelf. Toch was er iets veranderd. Wie goed keek, zag het meteen: ze straalde een nieuwe rust uit. Geen wilde performance of visuele opsmuk, maar een geconcentreerde, muzikale beleving. Alsof ze zichzelf opnieuw heeft uitgevonden – of beter: teruggevonden.
De afgelopen jaren zijn niet altijd makkelijk geweest voor de zangeres. Hoewel haar carrière op volle toeren draaide, met grote hits als Ze Huilt Maar Ze Lacht, Blijf Bij Mij en Spiegel, waren er ook periodes van publieke kritiek en intense media-aandacht. Vooral na een spraakmakend optreden met de mannen van Goldband – waarbij de losse sfeer voor verdeeldheid zorgde – lag haar naam even onder het vergrootglas.
Toch bleef Maan trouw aan zichzelf. Ze reageerde nauwelijks op de ophef, bleef optreden, bleef zingen. “Ik doe wat goed voelt,” liet ze eerder weten in een interview. En juist die eigen koers lijkt zich nu uit te betalen.
Een show zonder spektakel, maar vol gevoel
Het optreden in Gent was daar het bewijs van. Geen spektakelshow met vuurwerk of bombast, maar een ingetogen, muzikaal ijzersterk optreden. Maan bewees dat je geen overdaad nodig hebt om indruk te maken. Wat ze bracht, was muziek – zuiver, raak en meeslepend.
Van ingetogen nummers tot energieke meezingers: het publiek werd moeiteloos meegenomen in haar wereld. “Het voelde alsof je een uur lang in haar hoofd zat,” aldus een aanwezige fan. “Ze vertelt een verhaal met haar stem. Je vergeet even alles om je heen.”
Ook vocaal stond het optreden als een huis. Maan zong loepzuiver, met precisie én gevoel. Vooral bij haar klassiekers – Ze Huilt Maar Ze Lacht en Blijf Bij Mij – was het muisstil in de zaal. Alleen muziek, emotie, en de herkenning van teksten die mensen recht in het hart raken.
Maan in balans
Opvallend was ook de manier waarop Maan zich presenteerde. Ze leek ontspannen, vol zelfvertrouwen, maar zonder enige vorm van arrogantie. Waar ze in het verleden soms werd weggezet als ‘te gepolijst’ of juist ‘te los’, vond ze nu een middenweg. Ze stond daar als een vrouw die weet wat ze wil, maar nog steeds openstaat voor verbinding met haar publiek.
Die balans is misschien wel de grootste winst van de afgelopen jaren. Maan is geen opkomende artiest meer die zichzelf moet bewijzen, maar een gevestigde naam die haar eigen tempo kiest. Ze doet niet meer mee aan het idee dat elke show groter en spectaculairder moet zijn dan de vorige. Ze kiest voor inhoud, voor echtheid – en dat werkt.
Artistiek én persoonlijk gegroeid
Ook op social media is die ontwikkeling zichtbaar. Waar Maan vroeger vooral veel persoonlijke kiekjes en spontane momenten deelde, kiest ze nu vaker voor een artistieke insteek. Soms gewaagd, soms kwetsbaar – maar altijd eerlijk. Ze geeft een inkijkje in haar proces als maker, zonder daarbij te vervallen in poeha.
Fans waarderen die benadering. “Ze is zó zichzelf. Je voelt dat het echt is,” schreef iemand onder een recente Instagram-post. En dat gevoel overheerst ook na haar show in Gent: dat Maan er niet staat om indruk te maken, maar om iets te delen.
Dat maakt haar juist toegankelijk. Ondanks haar succes blijft ze dichtbij, menselijk, herkenbaar. Een artiest zonder masker, die haar reis – met alle hoogte- en dieptepunten – openlijk durft te tonen.
Terug op het podium, terug in het hart van het publiek
De reacties op haar optreden in Gent waren dan ook overwegend positief. Zowel trouwe fans als mensen die haar wat uit het oog verloren waren, spraken van een “verrassend volwassen” optreden. Eén bezoeker vatte het kernachtig samen: “Maan heeft niets nodig behalve een microfoon. Ze zingt je gewoon stil.”
En misschien is dat ook wel haar grootste kracht. In een tijd waarin veel artiesten inzetten op grootsheid, show en visueel geweld, laat Maan zien dat het ook anders kan. Dat de kern van een goede show nog steeds de muziek is – en de connectie die je daarmee weet te maken.
Een moment van herontdekking
Het optreden in Gent voelde als meer dan zomaar een concert. Het voelde als een nieuw hoofdstuk. Niet omdat alles plots anders is, maar omdat Maan nu lijkt te weten wat ze wil vertellen – en hoe. Ze hoeft niets meer te bewijzen, en dat geeft haar een kalmte die voelbaar is in elke noot.
Voor wie de afgelopen jaren even was afgehaakt, is dit hét moment om haar opnieuw te ontdekken. Niet omdat ze drastisch veranderd is, maar omdat ze gegroeid is. Als mens, als artiest, en als performer.
Geen popster, maar een muzikale verhalenverteller
Maan is nooit de klassieke ‘popster’ geweest. Geen gladde marketingmachine, geen onbereikbare diva. Maar wat ze wel altijd is geweest – en nu meer dan ooit – is een verhalenverteller. Iemand die via haar muziek de verbinding zoekt. Die durft te raken, ook als dat betekent dat ze zichzelf moet blootgeven.
In Gent liet ze zien dat ze dat nog altijd als geen ander kan. Geen franje, geen rookgordijnen – gewoon muziek, menselijkheid en emotie.
En daarom is het misschien weer de moeite waard om bij haar optredens vooraan te gaan staan. Om te zien hoe een artiest zich ontwikkelt, herpakt, en sterker terugkeert. Want Maan is terug. Of beter gezegd: ze is er altijd al geweest. Maar nu staat ze er met meer overtuiging dan ooit.
Bekijk hier een video van het optreden in Gent en ontdek zelf waarom Maan weer volop in de spotlights staat.

Algemeen
Grote verbazing: Deze bekende Nederlander gaat meedoen aan Steenrijk, Straatarm

Bekende verschijning in nieuw seizoen Steenrijk, Straatarm: B&B-diva Marian ruilt luxe villa voor eenvoudig leven
Het nieuwe seizoen van Steenrijk, Straatarm is alweer enkele weken onderweg en zorgt opnieuw voor veel gespreksstof op sociale media. Elke aflevering brengt nieuwe inzichten, emoties en soms ook een lach. Maar de aflevering van dinsdag 4 juni belooft extra bijzonder te worden: er doet namelijk een bekende Nederlander mee. En dat is niemand minder dan Marian uit B&B Vol Liefde.
Opvallende aflevering met oudere koppels
De meest recente aflevering van het populaire programma liet iets zien dat kijkers niet vaak te zien krijgen. Dit keer stonden namelijk geen jonge gezinnen of alleenstaande ouders centraal, maar twee oudere stellen. Han en Norma, die met een bescheiden AOW-uitkering leven, moesten rondkomen van een weekbudget van 120 euro.
Hoewel het stel veel sympathie opwekte bij het publiek, ontstond er ook discussie online over het beschikbare bedrag. Sommige kijkers vonden 120 euro voor een week juist aan de hoge kant. Anderen benadrukten dat het, ondanks het ogenschijnlijk ruime bedrag, nog altijd om mensen gaat die hun uitgaven zorgvuldig moeten plannen en zich geen luxe kunnen veroorloven.
Marian uit B&B Vol Liefde maakt haar comeback
De aflevering van 4 juni trekt nu al de aandacht, vooral vanwege de terugkeer van een opvallende televisiepersoonlijkheid: Marian, bekend van haar deelname aan B&B Vol Liefde. Hoewel ze in dat programma de liefde niet vond, wist ze met haar uitgesproken persoonlijkheid en charmante uitstraling veel kijkers aan zich te binden.
Na haar tv-avontuur is Marian grotendeels uit de spotlights verdwenen. Toch duikt ze nu opnieuw op in Steenrijk, Straatarm, waar ze een week lang haar luxe leven verruilt voor dat van een gezin dat rond moet komen van een beperkt budget.
Een pittige tijd voor Marian
Marian heeft in de afgelopen tijd niet alleen op liefdevol gebied het een en ander meegemaakt, maar ook fysiek een flinke klap moeten verwerken. Begin dit jaar meldde ze dat ze ongelukkig ten val was gekomen bij haar eigen woning. In een interview vertelde ze hoe ze van een betonnen trap naast haar zwembad was gevallen.
“Ik gleed van het bovenste treetje en viel naar beneden. Boem, boem, boem – zo op mijn ribben. Ik voelde me net een pingpongbal,” aldus Marian.