Algemeen
Maan laat met kort jurkje zien wat ze in huis heeft. ‘Net iets te veel zichtbaar’
Maan maakt indruk met intiem en krachtig optreden: “Ze staat er weer, vol vertrouwen”
Wie de afgelopen tijd twijfelde of Maan nog steeds tot de top van de Nederlandse popscene behoort, kreeg op 18 mei in Gent een duidelijk antwoord. Tijdens een sfeervol optreden in het Wintercircus bewees de zangeres niet alleen dat ze muzikaal nog altijd op hoog niveau acteert, maar ook dat ze als performer gegroeid is. Minder franje, meer inhoud – en precies dat maakt haar nu interessanter dan ooit.

Muziek als basis, rust als nieuwe kracht
De show in Gent voelde als een kantelpunt. Maan stond op het podium zoals we haar kennen: puur, energiek en dicht bij zichzelf. Toch was er iets veranderd. Wie goed keek, zag het meteen: ze straalde een nieuwe rust uit. Geen wilde performance of visuele opsmuk, maar een geconcentreerde, muzikale beleving. Alsof ze zichzelf opnieuw heeft uitgevonden – of beter: teruggevonden.
De afgelopen jaren zijn niet altijd makkelijk geweest voor de zangeres. Hoewel haar carrière op volle toeren draaide, met grote hits als Ze Huilt Maar Ze Lacht, Blijf Bij Mij en Spiegel, waren er ook periodes van publieke kritiek en intense media-aandacht. Vooral na een spraakmakend optreden met de mannen van Goldband – waarbij de losse sfeer voor verdeeldheid zorgde – lag haar naam even onder het vergrootglas.
Toch bleef Maan trouw aan zichzelf. Ze reageerde nauwelijks op de ophef, bleef optreden, bleef zingen. “Ik doe wat goed voelt,” liet ze eerder weten in een interview. En juist die eigen koers lijkt zich nu uit te betalen.
Een show zonder spektakel, maar vol gevoel
Het optreden in Gent was daar het bewijs van. Geen spektakelshow met vuurwerk of bombast, maar een ingetogen, muzikaal ijzersterk optreden. Maan bewees dat je geen overdaad nodig hebt om indruk te maken. Wat ze bracht, was muziek – zuiver, raak en meeslepend.
Van ingetogen nummers tot energieke meezingers: het publiek werd moeiteloos meegenomen in haar wereld. “Het voelde alsof je een uur lang in haar hoofd zat,” aldus een aanwezige fan. “Ze vertelt een verhaal met haar stem. Je vergeet even alles om je heen.”
Ook vocaal stond het optreden als een huis. Maan zong loepzuiver, met precisie én gevoel. Vooral bij haar klassiekers – Ze Huilt Maar Ze Lacht en Blijf Bij Mij – was het muisstil in de zaal. Alleen muziek, emotie, en de herkenning van teksten die mensen recht in het hart raken.
Maan in balans
Opvallend was ook de manier waarop Maan zich presenteerde. Ze leek ontspannen, vol zelfvertrouwen, maar zonder enige vorm van arrogantie. Waar ze in het verleden soms werd weggezet als ‘te gepolijst’ of juist ‘te los’, vond ze nu een middenweg. Ze stond daar als een vrouw die weet wat ze wil, maar nog steeds openstaat voor verbinding met haar publiek.
Die balans is misschien wel de grootste winst van de afgelopen jaren. Maan is geen opkomende artiest meer die zichzelf moet bewijzen, maar een gevestigde naam die haar eigen tempo kiest. Ze doet niet meer mee aan het idee dat elke show groter en spectaculairder moet zijn dan de vorige. Ze kiest voor inhoud, voor echtheid – en dat werkt.
Artistiek én persoonlijk gegroeid
Ook op social media is die ontwikkeling zichtbaar. Waar Maan vroeger vooral veel persoonlijke kiekjes en spontane momenten deelde, kiest ze nu vaker voor een artistieke insteek. Soms gewaagd, soms kwetsbaar – maar altijd eerlijk. Ze geeft een inkijkje in haar proces als maker, zonder daarbij te vervallen in poeha.
Fans waarderen die benadering. “Ze is zó zichzelf. Je voelt dat het echt is,” schreef iemand onder een recente Instagram-post. En dat gevoel overheerst ook na haar show in Gent: dat Maan er niet staat om indruk te maken, maar om iets te delen.
Dat maakt haar juist toegankelijk. Ondanks haar succes blijft ze dichtbij, menselijk, herkenbaar. Een artiest zonder masker, die haar reis – met alle hoogte- en dieptepunten – openlijk durft te tonen.
Terug op het podium, terug in het hart van het publiek
De reacties op haar optreden in Gent waren dan ook overwegend positief. Zowel trouwe fans als mensen die haar wat uit het oog verloren waren, spraken van een “verrassend volwassen” optreden. Eén bezoeker vatte het kernachtig samen: “Maan heeft niets nodig behalve een microfoon. Ze zingt je gewoon stil.”
En misschien is dat ook wel haar grootste kracht. In een tijd waarin veel artiesten inzetten op grootsheid, show en visueel geweld, laat Maan zien dat het ook anders kan. Dat de kern van een goede show nog steeds de muziek is – en de connectie die je daarmee weet te maken.
Een moment van herontdekking
Het optreden in Gent voelde als meer dan zomaar een concert. Het voelde als een nieuw hoofdstuk. Niet omdat alles plots anders is, maar omdat Maan nu lijkt te weten wat ze wil vertellen – en hoe. Ze hoeft niets meer te bewijzen, en dat geeft haar een kalmte die voelbaar is in elke noot.
Voor wie de afgelopen jaren even was afgehaakt, is dit hét moment om haar opnieuw te ontdekken. Niet omdat ze drastisch veranderd is, maar omdat ze gegroeid is. Als mens, als artiest, en als performer.
Geen popster, maar een muzikale verhalenverteller
Maan is nooit de klassieke ‘popster’ geweest. Geen gladde marketingmachine, geen onbereikbare diva. Maar wat ze wel altijd is geweest – en nu meer dan ooit – is een verhalenverteller. Iemand die via haar muziek de verbinding zoekt. Die durft te raken, ook als dat betekent dat ze zichzelf moet blootgeven.
In Gent liet ze zien dat ze dat nog altijd als geen ander kan. Geen franje, geen rookgordijnen – gewoon muziek, menselijkheid en emotie.
En daarom is het misschien weer de moeite waard om bij haar optredens vooraan te gaan staan. Om te zien hoe een artiest zich ontwikkelt, herpakt, en sterker terugkeert. Want Maan is terug. Of beter gezegd: ze is er altijd al geweest. Maar nu staat ze er met meer overtuiging dan ooit.
Bekijk hier een video van het optreden in Gent en ontdek zelf waarom Maan weer volop in de spotlights staat.
Algemeen
Advocaat Marco Borsato onthult wat Nathalie T. haar dochter allemaal heeft laten doen

0penbaar Ministerie eist celstraf tegen Marco Borsato – verdediging wijst op verstoorde gezinssituatie
De strafzaak tegen zanger Marco Borsato heeft dinsdag een nieuw hoofdstuk bereikt. Het 0penbaar Ministerie (OM) heeft een onvoorwaardelijke gev*ngenisstraf van vijf maanden geëist wegens vermeend grensoverschrijdend gedrag jegens een destijds vijftienjarig meisje. Volgens het OM heeft Borsato misbruik gemaakt van een vertrouwensband die hij met het meisje had opgebouwd, waarbij sprake zou zijn geweest van “ernstig grensoverschrijdend gedrag”.

De zanger, die alle aantijgingen ontkent, ziet de zaak met spanning tegemoet. Zijn advocaten stellen dat het onderzoek onvolledig is en dat de context waarin alles plaatsvond door het OM grotendeels is genegeerd.
Het verwijt: misbruik van vertrouwen
Volgens het 0penbaar Ministerie ontwikkelde Marco Borsato in de loop der jaren een hechte band met de familie van het meisje, die jarenlang actief was binnen zijn fanclub. De band groeide uit tot een vertrouwensrelatie, waarin het meisje hem als een soort mentor beschouwde.
Het OM stelt dat Borsato die vertrouwenspositie misbruikte. In de woorden van de officier van justitie:
“Er was sprake van een ongelijkwaardige verhouding waarin een volwassen man de grenzen van een kwetsbare minderjarige heeft overschreden.”
Het vermeende slacht0ffer en haar moeder deden later gezamenlijk aangifte. De moeder speelde volgens het OM een sleutelrol: zij deed de eerste melding, verzamelde berichten en foto’s en droeg deze aan bij het onderzoek. De aanklager benadrukte dat de verklaringen van moeder en dochter “gedetailleerd, consistent en geloofwaardig” zijn.
Borsato zelf ontkent elke vorm van ontucht. Hij zegt dat hij altijd op een respectvolle manier met het gezin is omgegaan en nooit grenzen heeft overschreden.

De rol van de moeder: sleutelgetuige of bron van twijfel?
De moeder van het vermeende slacht0ffer, Nathalie T., blijft een centrale en controversiële figuur in de zaak. Haar betrokkenheid, zowel als fan als ouder, roept bij velen vragen op.
Volgens haar verklaring ontdekte ze het grensoverschrijdende gedrag nadat haar dochter zich tot haar had gewend. Ze besloot daarop zelf bewijsmateriaal te verzamelen — iets wat volgens het OM cruciaal was om de zaak te onderbouwen.
Maar de verdediging schetst een heel ander beeld. Advocaat Carry Knoops noemt de moeder “een onbetrouwbare en manipulerende factor” die bewust een verstoorde situatie in stand hield. Volgens haar was er sprake van een “ongezonde dynamiek” in het gezin waarin Borsato, soms tegen zijn zin, steeds verder werd meegesleurd.
Een ontwrichte gezinssituatie
Tijdens de rechtszitting werd uitvoerig gesproken over de omstandigheden binnen het gezin. Verschillende mediacommentatoren noemden de thuissituatie “verontrustend” en “moreel verstoord”.
Schrijver Özcan Akyol vertelde in een talkshow dat de moeder op enig moment Borsato zou hebben aangespoord om bij haar dochter langs te gaan, terwijl zij in een kwetsbare positie verkeerde.
“Dat is een rode vlag,” zei Akyol. “Zoiets had nooit mogen gebeuren, en Borsato had daar meteen afstand van moeten nemen.”
Volgens mediakenners tekent dat voor een situatie waarin de grenzen tussen nabijheid en verantwoordelijkheid volledig vervaagden.

Media duiden de zaak: “Een verwarrend en pijnlijk beeld”
In programma’s als Shownieuws en Vandaag Inside werd met verbazing gesproken over de nieuwe details die tijdens de zitting naar voren kwamen. Presentatrice Tooske Ragas zei dat ze heen en weer werd geslingerd tussen begrip en afkeer.
“Aan de ene kant hoor je ernstige beschuldigingen, aan de andere kant zie je een gezin waarin normen en waarden zoek leken.”
Showbizzkenner Bart Ettekoven wees op de “ongebruikelijke omgangsvormen” in het huis, waarbij niet alleen het meisje, maar ook de moeder zich soms op een manier gedroegen die volgens hem “vragen oproept over verantwoordelijk gedrag van een ouder”.
Johan Derksen en René van der Gijp spraken in hun programma van “een chaotische situatie” waarin Borsato terechtkwam. Volgens hen had de zanger, gezien zijn bekendheid, beter afstand moeten nemen.
“Als je ziet in wat voor omgeving hij terechtkwam, had hij weg moeten lopen,” zei Derksen.
Beelden van fanclubdag duiken op
De publieke discussie kreeg een nieuwe wending toen oude beelden opdoken van een fanclubdag waarop Nathalie T., de moeder van het vermeende slacht0ffer, op opvallend openhartige wijze over Borsato sprak. In de fragmenten, die inmiddels op sociale media circuleren, is te zien hoe zij met een speelse toon verwijst naar haar vriendschap met de zanger.
Voor veel kijkers bevestigen die beelden het idee dat de grenzen binnen de relatie tussen fanclubleden en artiest soms diffuus waren. Anderen vinden juist dat het ongepast is om zulke oude opnames in de context van een strafzaak te gebruiken.
“Wat je ziet, is een mengeling van bewondering, vriendschap en ongemak,” aldus media-analist Esther van Rijswijk. “En dat maakt de zaak extra complex. Het gaat hier niet alleen om feiten, maar ook om perceptie.”
De verdediging reageert: “Een omgeving zonder grenzen”
Op de tweede dag van de zitting was het woord aan advocaat Carry Knoops, die namens Marco Borsato een uitgebreide verdediging voerde. Zij noemde de situatie binnen het gezin van Nathalie T. “ontwricht” en “zorgwekkend”.
Knoops vertelde dat er volgens haar aanwijzingen zijn dat de moeder zelf foto’s van haar dochter maakte, in kwetsbare situaties, en die beelden vervolgens deelde binnen haar kennissenkring. In sommige gevallen zouden die zelfs bij Marco Borsato terecht zijn gekomen.
“Het laat zien hoe onduidelijk de grenzen waren,” aldus Knoops. “Er was sprake van een moeder die zelf het morele kompas verloor. Dat moet worden meegewogen in deze zaak.”
De advocate benadrukte dat haar cliënt meerdere keren geprobeerd had om gesprekken te voeren over wat er in het gezin gebeurde, maar dat hij telkens werd gerustgesteld of zelfs aangemoedigd om te blijven komen.
“Dat is niet het gedrag van iemand met kwade bedoelingen,” zei ze. “Dat is het gedrag van iemand die verstrikt is geraakt in een omgeving zonder helderheid.”
Twijfels over onderzoek en bewijs
Knoops uitte daarnaast forse kritiek op het strafrechtelijk onderzoek. Zo wees ze erop dat er volgens de verdediging ontlastend materiaal ontbreekt of onvoldoende is uitgewerkt. Ook zouden bepaalde dagboeken van het meisje niet zijn onderzocht, terwijl die volgens de verdediging relevant kunnen zijn.
“Als je waarheidsvinding nastreeft, moet je alles onderzoeken – niet alleen wat in je verhaal past,” aldus Knoops.
Ze stelde verder dat het OM te snel aannam dat de verklaringen van moeder en dochter geloofwaardig zijn, terwijl andere verklaringen of contexten buiten beschouwing zijn gelaten.

Eerlijk proces en publieke druk
Volgens de advocaten is de mediabelangstelling voor de zaak zo groot dat het moeilijk is om een eerlijk proces te voeren. Geert-Jan Knoops, die zijn vrouw bijstaat in de verdediging, sprak over de invloed van mediafragmenten en online publicaties op de publieke opinie.
“We zien dat meningen worden gevormd op basis van talkshows en sociale media, niet op basis van bewijs,” zei hij. “Dat is zorgwekkend in een rechtsstaat.”
Hij benadrukte dat Borsato altijd heeft meegewerkt aan het onderzoek en herhaaldelijk consistent dezelfde verklaring heeft afgelegd.
“Iedereen verdient een eerlijk proces,” besloot hij. “Ook iemand die jarenlang symbool stond voor liefde en muziek in dit land.”
Een zaak die Nederland bezighoudt
De zaak tegen Marco Borsato is uitgegroeid tot een van de meest besproken rechtszaken van de afgelopen jaren. Niet alleen omdat het gaat om een bekende Nederlander, maar vooral vanwege de morele en emotionele vragen die het oproept: hoe ver reikt vertrouwen? Wat gebeurt er als nabijheid zijn grenzen verliest?
Psychologen wijzen erop dat dit soort zaken zelden eenvoudig zijn. Er spelen emoties, macht, loyaliteit en sociale druk een rol.
De rechtbank zal de komende weken alle pleidooien en bewijsmiddelen bestuderen. De uitspraak wordt naar verwachting in december gedaan.
Wat de uitkomst ook wordt, duidelijk is dat de zaak diepe sporen heeft getrokken — bij de betrokkenen, bij de fans, en in de publieke discussie over verantwoordelijkheid, vertrouwen en machtsverhoudingen.
Samenvatting:
-
Het OM eist vijf maanden onvoorwaardelijke celstraf tegen Marco Borsato.
-
De zanger ontkent alle aantijgingen en zegt onterecht beschuldigd te zijn.
-
De moeder van het vermeende slacht0ffer speelde een centrale rol in de aangifte.
-
De verdediging stelt dat er sprake was van een verstoorde gezinssituatie en een oneerlijk proces.
-
De uitspraak volgt naar verwachting in december 2025.







