Algemeen
Kijkers Married at First Sight in shock door Bjorn: “Kan je dat niet zelf?”
Bjorn uit Married at First Sight krijgt hulp van zijn moeder: kijkers verbijsterd over opgeruimd huis
In Married at First Sight draait alles om liefde op het eerste gezicht – of in elk geval om de hoop daarop. Toch zijn het niet altijd de romantische momenten die het meest blijven hangen bij de kijkers. Soms zorgen juist de alledaagse details voor opschudding, hilariteit of ongemak. Dat is precies wat gebeurde toen Bjorn bezoek kreeg van zijn match Marcella. Zijn huis in Tilburg zag er keurig uit, maar… daar had hij zelf weinig aan gedaan. Tot grote verbazing (en vermaak) van het publiek bleek namelijk dat zijn moeder daarvoor was langsgekomen.
Het resultaat? Een brandschoon toilet, een opgemaakt bed, een glimmende keuken én keurig opgevouwen onderbroeken. En hoewel Marcella oprecht onder de indruk leek van de netheid, voelden veel kijkers aan dat er iets niet klopte.
De moeder-doet-alles-scène: ongemakkelijk of aandoenlijk?
Op het eerste gezicht lijkt het een lief gebaar: een moeder die haar zoon een handje helpt voordat zijn nieuwe vrouw op bezoek komt. Maar toen duidelijk werd hóéveel ze deed – van het schoonmaken van de wc tot het opvouwen van zijn ondergoed – sloeg de toon op sociale media al snel om van begripvol naar kritisch.
“Serieus? Zijn moeder vouwt zijn onderbroeken op?” schreef een kijker op X. Een ander voegde toe: “Als je op je volwassen leeftijd je bed nog niet zelf kunt opmaken, ben je dan wel klaar voor een huwelijk?” Het beeld van Bjorn die samen met zijn moeder de was vouwt, werd hét onderwerp van gesprek. Sommigen vonden het aandoenlijk, maar velen vonden het vooral ongemakkelijk – zeker in de context van een programma dat draait om gelijkwaardigheid, volwassenheid en romantiek.
Marcella merkt het meteen op
Wat de situatie extra pikant maakt, is dat Marcella – zijn match in het programma – opmerkt hoe netjes alles eruitziet. Ze zegt er zelfs iets positiefs over, vermoedelijk zonder te weten dat het niet Bjorn maar zijn moeder is geweest die al het werk heeft verricht. Voor de oplettende kijker was dat hét moment waarop de situatie echt wrang werd: hoe authentiek is een ontmoeting als de eerste indruk gebaseerd is op een façade?
In een programma waar deelnemers intensief worden gematcht op karakter, normen en toekomstvisies, speelt eerlijkheid een grote rol. En hoewel Bjorn geen leugens vertelt, roept het feit dat hij zich zo afhankelijk toont van zijn moeder wel vragen op – bij kijkers én bij Marcella.
Stoere man of moederskindje?
Marcella heeft eerder in het seizoen duidelijk uitgesproken dat ze op zoek is naar een man met initiatief, iemand die stevig in zijn schoenen staat en verantwoordelijkheid neemt. Iemand waar ze tegenop kan kijken – op een positieve manier. De beelden van Bjorn met zijn moeder passen niet echt in dat plaatje.
Hoewel hij zeker niet onvriendelijk of onaardig overkomt, lijkt de afhankelijkheid van zijn moeder voor sommige kijkers een rode vlag. “Dit is niet de stoere man waar Marcella het over had,” klonk het op sociale media. En: “Als je moeder het huis moet opruimen voor je date komt, ben je nog niet klaar voor een serieuze relatie.”
Toch zijn er ook mensen die het opnemen voor Bjorn. “Misschien was het een gebaar van zijn moeder uit liefde,” schrijft een fan. “Ze wil gewoon dat haar zoon een goede indruk maakt.” Dat is zeker een valide punt – ouders willen nu eenmaal het beste voor hun kinderen – maar het roept wel de vraag op: waar ligt de grens tussen steun en bemoeienis?
Genderrollen en verwachtingen: een spiegel voor de kijker
De situatie met Bjorn en zijn moeder raakt aan een breder thema dat regelmatig opspeelt in relatieprogramma’s: traditionele genderrollen. In veel huishoudens zijn moeders jarenlang degene geweest die het huishouden draaiende hielden. Maar in een tijd waarin gelijkwaardigheid in relaties steeds belangrijker wordt, kijken veel mensen daar met andere ogen naar.
Dat Bjorn zijn moeder vraagt – of laat – alles voor hem te doen, roept dus niet alleen vragen op over hemzelf, maar ook over hoe volwassen relaties vandaag de dag ingevuld zouden moeten worden. Wat verwacht je van een partner? Wat betekent zelfstandigheid in een relatie? En hoeveel invloed mag familie hebben op je liefdesleven?
Deze vragen worden zelden expliciet besproken in Married at First Sight, maar spelen ongetwijfeld mee in hoe kijkers de deelnemers beoordelen. In het geval van Bjorn: het beeld van een volwassen man die zijn moeder nodig heeft om indruk te maken, schuurt met de verwachtingen die velen van een huwelijkspartner hebben.
Humor en ongemak gaan hand in hand
Toch moeten we niet vergeten dat reality-tv ook bedoeld is om te entertainen. En dat doet deze scène zonder meer. De beelden van Bjorn die zijn onderbroeken staat te vouwen met zijn moeder, leidden tot veel gegniffel – soms ongemakkelijk, soms uit herkenning. Iedereen kent immers wel iemand die net iets te lang op z’n moeder leunde, of die moeite heeft met loslaten.
De kracht van Married at First Sight zit juist in het tonen van dat soort momenten: situaties waarin het menselijke zichtbaar wordt. Het laat zien hoe gewoontes en patronen uit het verleden invloed hebben op nieuwe relaties – ook als het maar om een opgeruimde badkamer gaat.
Kan Marcella hier doorheen kijken?
De grote vraag is nu: hoe reageert Marcella als ze ontdekt wie er achter het perfect opgeruimde huis zat? Ziet ze het als een onschuldig gebaar van een bezorgde moeder, of als een teken dat Bjorn nog niet helemaal op eigen benen staat? De komende afleveringen zullen dat ongetwijfeld duidelijk maken.
Wat we nu al zien, is dat Marcella open en positief blijft – maar ook scherp observeert. Ze lijkt niet snel te oordelen, maar houdt haar ogen open. En terecht: in een experiment waarin je binnen korte tijd moet ontdekken of iemand jouw levenspartner kan zijn, zijn dit soort signalen niet onbelangrijk.
Conclusie: tussen schoongewassen lakens en de liefde
De scène met Bjorn en zijn moeder laat opnieuw zien waarom Married at First Sight zo populair blijft. Het zijn niet alleen de grote momenten van verliefdheid of conflict die blijven hangen, maar juist de kleine details die een inkijkje geven in iemands karakter. Een opgemaakt bed en opgevouwen ondergoed lijken onschuldig – maar zeggen soms meer dan duizend woorden.
Of Marcella en Bjorn een succesvolle match zullen blijken te zijn, moet nog blijken. Maar voor de kijker staat vast: dit is hét gespreksonderwerp van de week. En wie weet? Misschien helpt deze situatie juist om belangrijke gesprekken op gang te brengen – over zelfstandigheid, verwachtingen en wat we echt zoeken in een levenspartner.
Oh Bjorn godjandosie je kan toch wel je eigen bed opmaken zonder mama?! 💀#mafsnl #mafs
— Britt (@BrittBR97) May 6, 2025
Even de was opvouwen met je fanclub😉#mafs pic.twitter.com/a27giPHO6w
— Starbuck (@starbuck68) May 6, 2025
Oeps, Marcella vindt het vast niet aantrekkelijk dat Bjorn in het huishouden “begeleid” wordt door zijn moeder…opnieuw te weinig eigen initiatief 😬#mafs #mafsnl
— !n§r!d (@inkyopdrift) May 6, 2025
Is die knuffel een soort doorgeef tamtam van dit programma?!
Hugsie was vorig jaar ook aanwezig toch… #mafsnl #mafs
— Britt (@BrittBR97) May 6, 2025
Hoe oud ze ook zijn, je blijft toch moeder he…🤭🥰 #mafs #mafsnl pic.twitter.com/xpvd35umOH
— 🅣🅐🅢🅢🅘🅔🥳𝒂𝒌𝒂 𝒌𝒂𝒕𝒕𝒆𝒏𝒗𝒓𝒐𝒖𝒘𝒕𝒋𝒆 (@Poppetje0906) May 6, 2025
Nou als Jeff Marcella hoort dat Bjorn niet zelf zijn speelgoed kan opruimen maar dat zijn moeser het doet… Is het helemaal einde oefening. #mafs
— Astrid (@Astrid13063758) May 6, 2025
Algemeen
Rachel Hazes haalt uit naar slechte stem van zoonlief André en is plotseling een lekkerding geworden

De tweede kerstdag, traditioneel een moment van rust, muziek en samenzijn, liep voor André Hazes uit op een onverwacht mediastormpje. De uitzending van Sterren in concert, waarin André centraal stond, zorgde voor flink wat opschudding onder kijkers. Waar zijn recente theatershow juist veel lof oogstte, viel de televisieregistratie bij een groot deel van het publiek duidelijk minder goed in de smaak. Op sociale media stroomden de reacties binnen en al snel werd duidelijk: dit optreden liet niemand onberoerd.

Verwachtingen lagen hoog
De verwachtingen waren vooraf groot. André had de afgelopen maanden met zijn theatershow laten zien dat hij stappen had gezet als artiest. In intieme zalen wist hij het publiek te raken met persoonlijke verhalen, bekende nummers en een zichtbare inzet om zijn eigen pad te bewandelen binnen het grote erfgoed van de naam Hazes. Die positieve geluiden maakten dat veel kijkers met hoop en nieuwsgierigheid afstemden op Sterren in concert. Juist daarom kwam de teleurstelling bij sommigen extra hard aan.
Kritiek op zang en sfeer
Het grootste deel van de kritiek richtte zich op Andrés zang. Op X, Instagram en Facebook verschenen talloze berichten waarin kijkers hun twijfels uitten. Sommigen dachten dat er iets mis was met de geluidsmix of de techniek van de tv-registratie. Anderen meenden dat André zijn stem te veel probeerde te forceren om dichter bij het geluid van zijn vader te komen. Dat leidde volgens hen tot een onnatuurlijke klank.
“Wat zonde,” was een veelgehoorde reactie. “In het theater was het zó goed, maar dit komt niet over.” Anderen spraken van een rommelige indruk, waarin nummers elkaar te snel opvolgden en de energie soms weg leek te zakken. Dat er na twee intensieve kerstdagen – traditioneel geen moment waarop mensen nog massaal achter hun scherm kruipen om te klagen – tóch zo veel reacties kwamen, zegt veel over hoe het optreden binnenkwam.

Speculaties en interpretaties
Naast het stemgeluid viel ook Andrés uitstraling op. Kijkers wezen op de blik in zijn ogen en vroegen zich hardop af of hij wel helemaal fit was. Omdat André in het verleden open is geweest over worstelingen met drank en middelen, gingen sommige reacties verder dan alleen muzikale kritiek. Er werd gespeculeerd over vermoeidheid, een verkoudheid of zelfs terugval, al is daar geen enkel bewijs voor.
Die aannames riepen ook weerstand op. Andere fans sprongen juist voor hem in de bres en benadrukten dat het hier ging om interpretaties van thuis kijkende mensen, die niet weten wat er achter de schermen speelt. “Je kunt iemand beoordelen op zijn zang, maar niet op basis van een blik meteen conclusies trekken,” schreef iemand terecht.

André zelf blijft stil
Opvallend was dat André zelf na de uitzending geen directe reactie gaf. Geen uitgebreide verklaring, geen weerwoord op de kritiek. Dat zwijgen kan op verschillende manieren worden uitgelegd. Sommigen zien het als wijsheid: niet elk oordeel verdient een antwoord. Anderen vragen zich af of hij de kritiek juist extra hard voelt en daarom even afstand neemt.
Feit is dat André de afgelopen jaren vaker heeft aangegeven bewuster om te willen gaan met media en publieke reacties. Waar hij vroeger sneller emotioneel reageerde, lijkt hij nu vaker te kiezen voor rust en reflectie. Of hij later alsnog terugkomt op de reacties rond Sterren in concert, zal de tijd leren.

Rachel Hazes gooit olie op het vuur
Waar André zelf stil bleef, was daar plots een opvallende reactie van Rachel Hazes. Zij plaatste op Instagram een foto met daarbij een fragment van een liedje van André Hazes senior. In haar bijschrift prees ze expliciet hoe geweldig zijn stem zelfs na twee uur optreden nog klonk.
Voor veel volgers voelde dat als meer dan zomaar een nostalgische ode aan haar overleden man. Zonder haar zoon bij naam te noemen, leek ze impliciet een vergelijking te maken. En die vergelijking viel, zo vlak na de kritiek op Andrés optreden, bij velen op als een duidelijke sneer. “Dit is geen toeval,” schreven meerdere volgers. “Ze weet precies wat ze doet.”

Oude familiedynamiek steekt weer de kop op
De familie Hazes staat al jaren bekend om de complexe onderlinge verhoudingen. Spanningen tussen Rachel en André zijn geen geheim en laaien met enige regelmaat weer op, vaak via social media. Dat juist Rachel zich nu uitliet, terwijl André zweeg, maakte het contrast des te groter.
Sommigen vonden haar reactie pijnlijk en onnodig. “Laat hem zijn eigen weg gaan,” klonk het. Anderen zagen het als een voorspelbaar hoofdstuk in een familiedynamiek die al jaren voer is voor de media. Hoe dan ook: met één Instagram-post wist Rachel de discussie rond haar zoon nieuw leven in te blazen.
Opvallend uiterlijk van Rachel
Alsof haar boodschap nog niet genoeg stof tot praten gaf, viel ook Rachel zelf op in de gedeelde foto. Volgers merkten op dat ze er opvallend jong uitzag. Waar Rachel in het verleden geregeld het onderwerp was van scherpe opmerkingen over haar uiterlijk – soms ronduit hard en respectloos – leek ze nu bijna onherkenbaar.
Reacties varieerden van verbaasd tot spottend. Sommigen dachten zelfs dat er sprake was van een compleet andere persoon op de foto. “Is dit Rachel wel?” vroegen mensen zich af. Anderen speculeerden over zware filters, Photoshop of cosmetische ingrepen zoals botox. Het internet deed wat het altijd doet: vergelijken, analyseren en oordelen.
Afleiding van de kern?
De focus op Rachels uiterlijk leidde bij sommigen tot irritatie. “Waarom gaat het hier ineens weer over hoe zij eruitziet, en niet over wat er gezegd wordt?” merkte iemand terecht op. Toch past ook deze discussie in het bredere plaatje: alles rondom de familie Hazes wordt uitvergroot, van zang tot uiterlijk en van stiltes tot subtiele sneertjes.
Een kerst vol contrasten
Terugkijkend kan worden gesteld dat Tweede Kerstdag voor André Hazes vooral een dag van contrasten was. Aan de ene kant een artiest die eerder dit jaar lof kreeg voor zijn groei en inzet, aan de andere kant een tv-optreden dat veel kritiek opriep. Daar bovenop een moeder die met één post opnieuw olie op het vuur gooide en daarmee de familiedynamiek weer zichtbaar maakte voor heel Nederland.
Of de kritiek terecht is, blijft subjectief. Muziekbeleving is persoonlijk en verwachtingen spelen een grote rol. Wat voor de één rommelig en tegenvallend is, kan voor de ander juist rauw en eerlijk aanvoelen. Zeker bij een artiest als André, die voortdurend wordt vergeleken met zijn legendarische vader, ligt de lat automatisch hoog.
Blijvende aandacht rond de naam Hazes
Eén ding is zeker: de naam Hazes blijft ook deze kerst weer garant staan voor aandacht, discussie en emotie. Of het nu gaat om muziek, familieverhoudingen of Instagram-foto’s, het publiek kijkt, oordeelt en praat mee. Voor André zal de uitdaging blijven om zich te blijven ontwikkelen als artiest, los van vergelijkingen en familiecommentaar.
En voor Rachel? Die laat opnieuw zien dat ze, bewust of onbewust, een belangrijke rol blijft spelen in het publieke verhaal rond haar zoon. Zo eindigt deze kerst niet alleen met kerstliederen, maar ook met vragen, meningen en een familiegeschiedenis die voorlopig nog niet tot rust lijkt te komen.


