-

Algemeen

Kijkers krijgen de kriebels van MAFS-Olof: ´Hij is een enge stalker!´

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Het nieuwste seizoen van Married at First Sight levert weer genoeg gespreksstof op, en het koppel Femke en Olof staat daarbij volop in de schijnwerpers. Waar de eerste afleveringen nog voorzichtig optimisme wekten, heeft het beruchte koppeldiner alles veranderd. Vooral het gedrag van Olof roept stevige reacties op, met één term die steeds terugkomt op sociale media: red flag.

Spanning aan tafel

Tijdens het eerste gezamenlijke etentje met alle koppels werd pijnlijk duidelijk dat het tussen Femke en Olof niet soepel verloopt. De twee hadden elkaar al negen dagen niet gezien, en de afstand leek meer dan fysiek. Volgens Femke waren hun telefoongesprekken in die periode gespannen, waarbij Olof haar zelfs verweet dat ze geen tijd voor hem vrijmaakte. Dat zette de toon voor een ongemakkelijke avond.

Twitter oordeelt genadeloos

Op X (voorheen Twitter) regent het kritiek op Olof. De hashtag #mafs staat vol met reacties die variëren van verontwaardiging tot scherpe humor. Veel gebruikers noemen Olof zonder omwegen een “red flag” en trekken parallellen met controlerend en verstikkend gedrag. Zinnen als “needy, needy, needy” en “geef mij aaaaandacht!” laten weinig aan de verbeelding over. Zijn houding wordt door velen gezien als emotioneel bezitterig en manipulatief.

Claimend gedrag als rode draad

Wat kijkers vooral stoort, is de manier waarop Olof probeert grip te krijgen op Femke. In plaats van begrip te tonen voor hun prille band en de logistieke uitdagingen, lijkt hij haar verantwoordelijk te houden voor de afstand. Die drang naar bevestiging en controle wordt breed geïnterpreteerd als ongezond. Zelfs tweets waarin alleen het woord “ik” herhaald wordt, illustreren hoe egocentrisch hij volgens velen overkomt.

Femke blijft koel en helder

Temidden van de kritiek op Olof groeit de sympathie voor Femke. Zij blijft opvallend kalm, respectvol en rationeel in haar communicatie. Tijdens het diner benoemt ze duidelijk dat ze wél tijd wilde vrijmaken, maar dat omstandigheden het lastig maakten. In plaats van zich te laten meeslepen door emotie, kiest ze voor duidelijkheid. Daarmee weet ze bij kijkers veel respect af te dwingen.

Invloed van veranderde expertbegeleiding

De spanningen tussen Olof en Femke komen op een moment waarop het programma zelf ook verandert. Twee vaste experts – gedragsbioloog Patrick van Veen en matchmaker Radboud Visser – zijn vertrokken. Kijkers merken op dat de kwaliteit van de matches sindsdien lijkt te dalen. De begeleiding voelt minder persoonlijk, en dat zou invloed hebben op hoe koppels als Olof en Femke met spanningen omgaan.

Toekomst van de relatie op losse schroeven

Of het koppel de negatieve dynamiek nog kan doorbreken, is zeer de vraag. De emotionele afstand tussen de twee lijkt inmiddels net zo groot als de fysieke afstand van de afgelopen dagen. Olof moet zichtbaar hard werken om het vertrouwen van Femke terug te winnen – als dat nog mogelijk is. Veel kijkers lijken daar hun twijfels bij te hebben.

Terechte kritiek of tv-montage?

Hoewel de kritiek op Olof stevig is, blijft het belangrijk om te onthouden dat wat op tv te zien is, niet altijd het hele verhaal vertelt. Montagekeuzes kunnen gedragingen uitvergroten of nuance weghalen. Toch is het oordeel van de kijker inmiddels gevormd. Voor velen staat Olof bekend als het wandelende waarschuwingsbord van dit seizoen.

Is herstel nog mogelijk?

Met een publiek dat zijn naam al heeft verbonden aan woorden als “controlerend”, “emotioneel veeleisend” en “onveilig”, ligt de lat hoog voor Olof. Alleen een duidelijke verandering in gedrag en oprechte reflectie kunnen dat beeld nog rechtzetten. De komende afleveringen zullen uitwijzen of hij in staat is het vertrouwen van Femke – én van het publiek – terug te winnen.

Algemeen

Keiharde klap voor mama Mo: Realityserie van de buis

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Bekende Nederlanders roepen op tot stoppen van De Hanslers: “Dit moet SBS 6 niet willen uitzenden”

De discussie rondom de realityserie De Hanslers is de afgelopen dagen flink opgelaaid. Waar kijkers al eerder lieten weten moeite te hebben met de sfeer in de serie, mengen nu ook meerdere bekende Nederlanders zich in het debat. Steeds meer mensen vinden dat de reeks beter van televisie kan verdwijnen, omdat het programma volgens hen een verkeerd signaal afgeeft en meer kwaad dan goed doet.

Hoewel de serie draait om het hele gezin Hansler, blijkt vooral één persoon onderwerp van gesprek: moeder Monique. Kijkers én BN’ers reageren massaal op de manier waarop zij zich opstelt tegenover haar gezinsleden, met name richting haar voormalige schoondochter Denise. En waar eerst vooral social media volstroomden met kritiek, gaan nu ook mensen uit de entertainmentwereld zich steeds nadrukkelijker uitspreken.

Steeds meer kritiek vanuit de mediawereld

Verslaggever Jordi Versteegden, die regelmatig aanschuift aan de desk van het programma Shownieuws, liet meerdere keren doorschemeren dat hij moeite heeft met het platform dat aan Monique Hansler wordt gegeven. Opvallend, omdat het programma onderdeel is van mediabedrijf Talpa, dezelfde groep achter de realityserie.

Volgens Versteegden zou een zender als SBS 6 zichzelf de vraag moeten stellen of dit écht het soort televisie is dat men wil maken. De toon is volgens hem te hard, de beelden te confronterend en de impact op betrokkenen groot.

Het is niet uitsluitend een kwestie van smaak, benadrukt hij. Volgens hem gaat het om de verantwoordelijkheid die een groot tv-bedrijf heeft richting kijkers én richting de personen die worden gevolgd.

BN’ers sluiten zich aan: “Dit moet je niet willen”

Nu mengen ook leden van het prominentenpanel van het tijdschrift Story zich in de discussie. Zij zijn unaniem kritisch. Hun belangrijkste punt: volgens hen maakt Talpa een mistake door Monique Hansler zo’n groot podium te geven.

Kunstenares Ans Markus reageert geschrokken op de manier waarop Monique zich in de serie presenteert. “Nee, dit moet je niet willen. Monique kwetst mensen, en dat hoort niet thuis op televisie. Zeker niet in deze tijd waarin respect en zorg voor elkaar zo centraal staan.”

Markus benadrukt dat televisie invloed heeft op hoe mensen met elkaar omgaan. Wanneer conflicten worden uitvergroot, kan dat volgens haar een verkeerd voorbeeld geven aan jonge kijkers.

Ook Bobbi Eden vindt dat SBS moet ingrijpen

Voormalig actrice en ondernemer Bobbi Eden schaart zich eveneens achter de oproep om de reeks te stoppen. Zij is vooral kritisch op de manier waarop negatieve interacties tussen familieleden worden uitvergroot.

Volgens haar is er in de samenleving al veel aandacht voor het tegengaan van pestgedrag. “We proberen pestgedrag juist overal te voorkomen,” zegt ze. “En dan maken we er nu een televisiesensatie van? Dat voelt dubbel, alsof kijkcijfers belangrijker zijn dan welzijn.”

Eden richt zich bovendien op zoon Mike, die volgens haar te weinig ingrijpt wanneer zijn moeder harde opmerkingen maakt. “Als vent moet je toch ergens een grens trekken? Hij had Denise moeten steunen.”

De kritiek richt zich niet op de familie als geheel

Opvallend genoeg gaat de kritiek nauwelijks over vader Peter of zoon Mike als personen; zij komen in de serie slechts sporadisch aan het woord. Het is vooral de dominante rol van Monique die veel kijkers en BN’ers zorgen baart.

Volgens sommigen is haar rol zo prominent dat de serie ongemerkt verschuift van luchtig familievermaak naar een programma waarin spanning overheerst. De vrolijke elementen waar realityshows vaak op drijven, zijn hierdoor naar de achtergrond verdwenen.

Kijkers benoemen dat vooral Denise, de ex-partner van Mike, regelmatig onderwerp lijkt te worden van kritiek of ongemakkelijke situaties. Dit zou bijdragen aan het beeld van een serie waarin eerder verdeeldheid dan warmte centraal staat.

Wat mag je verwachten van een realityserie?

Realitytelevisie draait traditioneel om herkenning, humor en authentieke interacties. Maar volgens critici verschuift De Hanslers gevaarlijk richting iets wat minder onschuldig is: het uitlichten van onderlinge conflicten om het publiek te trekken.

Steeds meer mensen uit de televisiewereld vinden dat dit soort formats zorgvuldig gewogen moeten worden. Waar ligt de grens tussen entertainment en het exploiteren van persoonlijke worstelingen? En hoe zorg je ervoor dat deelnemers zich gesteund voelen, in plaats van ter bescherming van kijkcijfers te worden blootgesteld aan situaties die hen kunnen schaden?

Deze vragen spelen niet alleen bij commerciële zenders, maar in de hele sector.

Saskia & Serge pleiten zelfs voor een verbod op schadelijke tv-formats

Ook het zangduo Saskia & Serge mengt zich in de discussie. Zij vinden dat televisieprogramma’s waarin mensen elkaar openlijk tegenwerken of negatief behandelen, helemaal niet meer van deze tijd zijn.

“Wij vinden dat alle programma’s waarin mensen elkaar bedriegen, verraden of wegstemmen, verboden zouden moeten worden. Het is een slecht voorbeeld voor jongeren,” stellen ze.

Toch plaatsen ze een nuance. Volgens het duo kan het óók waardevol zijn dat kijkers zien hoe kwetsend gedrag iemand raakt. De pijn van sommige momenten in de serie zou volgens hen ook kunnen leiden tot gesprekken over het voorkomen van groepsdruk en sociale uitsluiting.

Waarom de serie zoveel reacties oproept

De Hanslers begon als een luchtige familieréalité over een gezin met duidelijke karakters. Maar gaandeweg veranderde het gevoel bij veel kijkers. In plaats van een vrolijke reeks vol herkenbare momenten ontstond een programma waarin spanning overheerst.

De combinatie van openlijke familieconflicten, stevige uitspraken en harde onderlinge verhoudingen zorgt voor verdeeldheid. Sommige kijkers vinden het “echte televisie” — rauw en ongefilterd — maar veel anderen ervaren het als te heftig voor een gezellig avondprogramma.

De kritiek lijkt zich te concentreren op drie punten:

  1. De toon van het programma – te scherp, te beladen.

  2. De invloed op betrokken deelnemers – vooral op Denise.

  3. De verantwoordelijkheid van de zender – waar ligt de grens bij het uitzenden van persoonlijke drama’s?

Hoe kijkt SBS 6 hiernaar?

Officiële reacties blijven vooralsnog beperkt, maar achter de schermen ontstaat naar verluidt twijfel. Eerder al werd bekend dat er minder beeldmateriaal naar talkshows werd gestuurd, om de commotie te dempen. Dat zou erop kunnen wijzen dat de zender een adempauze zoekt voordat er verdere beslissingen worden genomen.

Voor nu lijkt SBS te willen afwachten hoe de discussie zich ontwikkelt. Toch is duidelijk dat de druk vanuit kijkers én bekende Nederlanders groeit.

Is er toekomst voor De Hanslers?

Of de serie nog lang zal blijven bestaan, is de vraag. De publieke reacties zijn intens en negatief, en zelden klonk er zoveel kritiek vanuit de entertainmentwereld zelf. Wanneer meerdere gevestigde namen oproepen tot beëindiging, kan dat een kantelpunt vormen.

Wat wél zeker is: het debat over dit soort realityformats stopt niet snel. Steeds vaker klinkt de roep om programma’s te maken die bijdragen aan verbinding, positiviteit en herkenbare emoties, in plaats van conflicten en pijnpunten uit te vergroten.

Conclusie: een realityserie onder druk

Waar De Hanslers begon als een nieuw televisie-experiment, is het nu een programma dat Nederland verdeelt. Met stevige uitspraken van BN’ers en kritische geluiden vanuit het publiek staat de serie onder zware druk. De komende weken zal blijken of de zender vasthoudt aan het format, of inziet dat de grens is bereikt.

Lees verder