Algemeen
Gordon haalt keihard uit naar YouTuber: ´Wat een ondankbare hond!´

De bekende zanger en presentator Gordon is flink uitgevallen tegen een YouTuber die zich kritisch heeft uitgelaten over de nieuwe luchtvaartmaatschappij Global Airlines. Hij noemt hem zelfs een “ondankbare hond”, nadat die zijn negatieve mening had gedeeld over hun eerste commerciële vlucht. Het incident ontstond nadat Gordon zelf een lovende recensie deelde over dezelfde vlucht op zijn Instagram-pagina.
Een glimmende eerste indruk
Gordon mocht mee op de allereerste vlucht van Global Airlines en kreeg daar naar eigen zeggen een onverwachte upgrade naar First Class. In een uitgebreide post op Instagram beschreef hij hoe hij de A380, het paradepaardje van de maatschappij, ervoer. Hij noemde het vliegtuig “glimmend”, “gigantisch” en “een tikkie onafgewerkt”, maar was verder enthousiast. De review werd ondersteund met foto’s en een langere column over zijn belevenissen tijdens de vlucht.
Niet iedereen is onder de indruk
Hoewel Gordon zijn volgers meenam in zijn positieve ervaring, klonk er ook kritiek in de reacties. Een volger wees erop dat twee gerenommeerde luchtvaart-YouTubers, Josh Cahill en Noel Phillips, hele andere ervaringen hadden gedeeld. Zij zouden volgens de volger “een eerlijker en kritischer beeld geven van de situatie.” De volger adviseerde anderen dan ook om hun video’s te bekijken voor een vollediger beeld van de vlucht en de kwaliteit van Global Airlines.
Kritiek schiet Gordon in het verkeerde keelgat
Gordon liet het er niet bij zitten. In zijn reactie bevestigde hij dat hij de betreffende YouTubers aan boord had gezien. Hij was verbolgen over hun negatieve houding. “Je bedoelt die ondankbare hond die op de eerste vlucht zat waar inderdaad dingen mis gingen?”, schreef hij fel. Hij nam het op voor de luchtvaartmaatschappij en benadrukte dat de YouTubers op uitnodiging aanwezig waren. Volgens Gordon is het onprofessioneel om zo publiekelijk kritiek te uiten wanneer je te gast bent bij een proefvlucht.
Betalen versus uitgenodigd worden
Gordon benadrukte dat hij, in tegenstelling tot de YouTubers, zelf voor zijn ticket had betaald. Dat maakt volgens hem zijn recensie objectiever. Hij vindt dat het bedrijf een eerlijke kans verdient, zeker tijdens de eerste vluchten waarbij kinderziektes onvermijdelijk zijn. De harde kritiek van de influencers vindt hij daarom ongepast.
Botsing tussen fans en influencers
De situatie laat een bredere discussie zien tussen persoonlijke ervaringen van beroemdheden en de kritische benadering van influencers. Waar Gordon vooral zijn enthousiasme deelt, zoeken YouTubers als Cahill en Phillips juist naar objectieve gebreken. Deze botsing zorgt voor verdeeldheid onder volgers en kijkers.
Belang van transparantie en ervaring
De vraag is hoe waardevol een recensie is als de recensent gratis reist of als VIP wordt behandeld. Volgers kunnen moeite hebben om oprechtheid en commerciële belangen van elkaar te onderscheiden. Dit geldt zowel voor beroemdheden als voor influencers.
Reputatie van Global Airlines op het spel
Voor Global Airlines is deze controverse een uitdaging. Ze willen zich profileren als serieuze nieuwe speler, maar krijgen nu al te maken met uiteenlopende meningen. De luchtvaartmaatschappij zal zich bewust moeten zijn van hoe ze omgaan met kritiek én lof.

Algemeen
Monique Westenberg sluit de deuren voor André voorgoed: ‘Ze heeft iemand ontmoet!’
