Algemeen
Bijzondere onthulling: Dit is waarom Henny Huisman plotseling verdwenen is van tv
Henny Huisman: van tv-icoon tot vergeten held — waar bleef het applaus?
Er was een tijd dat de Nederlandse televisie niet zonder Henny Huisman kon. Met zijn energieke presentatie, warme uitstraling en oprechte betrokkenheid groeide hij in de jaren ’80 en ’90 uit tot een van de meest geliefde gezichten van de buis. Programma’s als De Mini-playbackshow, De Soundmixshow en later Korenslag bereikten miljoenen kijkers en vormden het hart van menig zaterdagavond.
Maar vandaag is het oorverdovend stil rond de man die ooit het gezicht van de Nederlandse familieshows was. Hoe is het mogelijk dat iemand met zo’n indrukwekkende staat van dienst zo plots uit beeld verdween? En wat zegt dat over hoe we in Nederland omgaan met onze televisie-erfgoed?
De hoogtijdagen: warmte, muziek en herkenning
Wie in de jaren ‘80 en ‘90 opgroeide, kan er niet omheen: de herkenbare stem van Henny, zijn vriendelijke gezicht en zijn danspasjes tijdens de aankondiging van een jonge playbackartiest of onbekende zanger. De Soundmixshow was een kweekvijver voor talent, met namen als Marco Borsato en Edsilia Rombley als blijvende herinnering aan zijn invloed.
Het geheim van zijn succes? Oprechtheid. Henny was geen showbizzdiva of gelikte presentator, maar een man van het volk. Zijn empathie voor deelnemers, zijn vrolijke toon en zijn vermogen om jong en oud te raken maakten hem uniek. Hij vertegenwoordigde een televisietijdperk waarin verbinding centraal stond.
De val van het doek: plots stil aan het Mediapark
Na het succes volgde echter iets wat bijna niemand had zien aankomen: radiostilte. Geen nieuwe shows, geen vaste plek meer bij omroepen, geen terugkerende formats. In een interview met AD Magazine in 2019 liet Henny blijken zelf ook nauwelijks te begrijpen hoe het zover kon komen.
“Ze zien me als een relikwie,” zei hij. “Alsof ik bij het oude meubilair hoor, terwijl ik nog steeds ideeën heb — en de energie om ze uit te voeren.”
Volgens Huisman begon zijn terugtrekking uit de tv-wereld bij de EO, waar hij tussen 2007 en 2009 het programma Korenslag presenteerde. Een opmerking over de geaardheid van een apostel — bedoeld als grap — werd hem niet in dank afgenomen. De samenwerking eindigde abrupt, en sindsdien bleef het opvallend stil rond de presentator.
Niet meer welkom, geen nieuwe kans
Het pijnlijke voor Henny is niet alleen het gebrek aan opdrachten, maar vooral de complete afwezigheid van dialoog. In 2021 liet hij in een interview met Story weten dat hij nog steeds vol ideeën zit. Maar omroepen tonen geen interesse. Zelfs een uitnodiging om zijn ideeën te pitchen aan de koffietafels van het Mediapark blijft uit.
En dat terwijl formats als The Masked Singer, Holland’s Got Talent en The Voice overduidelijk schatplichtig zijn aan het genre dat Henny groot maakte: muzikale shows waarin gewone mensen hun talent tonen.
Het televisielandschap is veranderd
Een deel van de verklaring ligt in de snelle veranderingen binnen de mediawereld. Waar familieshows vroeger de standaard waren, draait televisie nu om jong, snel, digitaal. Streamingdiensten, reality-tv en influencers hebben de plaats ingenomen van lineaire tv-presentatoren.
Henny Huisman, met zijn gemoedelijke stijl en rustige aanpak, past niet langer in het profiel waar omroepen vandaag op mikken: flitsend, jeugdig en viraal potentieel. Dat hij ooit miljoenen kijkers trok, lijkt ineens niet meer relevant. Alsof ervaring en impact uit het verleden niets meer waard zijn in de jacht op clicks en trending topics.
Een echo van gemis: nostalgie bij het publiek
Toch blijft Henny Huisman in het collectieve geheugen gegrift. Onder zijn generatie fans leeft een diepe vorm van nostalgie. Op sociale media wordt zijn naam nog vaak genoemd als symbool voor “de tijd dat televisie nog echt verbond”.
“Henny bracht gezinnen samen voor de buis,” schrijft een fan op Facebook. “Dat zie je nu nauwelijks nog. Alles is gefragmenteerd, vluchtig. Maar hij was écht.”
Ook in regionale interviews of nostalgische terugblikken komt zijn naam vaak naar boven als een voorbeeld van een presentator met hart en ziel. Iemand die zijn deelnemers oprecht behandelde, die stond voor positiviteit, en die niet bang was voor een beetje vrolijke gekkigheid.
Een leven in rust, maar niet zonder plannen
Inmiddels woont Henny Huisman in het Friese Twijzelerheide, ver weg van de hectiek van de Randstad en het Mediapark. Af en toe duikt hij nog op in een programma als Adieu God?, waar hij openhartig sprak over zijn geloofsreis. In 2020 haalde hij kort het nieuws met zijn strijd tegen prostaatkanker, die hij gelukkig goed doorstond.
Op zijn sociale media laat hij zich nu en dan horen, vaak met een kwinkslag of nostalgische terugblik. Maar de vurige wens om weer iets te doen op televisie lijkt nog steeds springlevend.
“Ik heb nog formats liggen. Dingen die écht iets kunnen toevoegen aan het huidige tv-landschap,” zei hij eerder.

Waarom een tweede kans gerechtvaardigd is
De vraag rijst: waarom krijgt iemand als Henny Huisman geen tweede kans? In een tijd waarin omroepen worstelen met verbinding, vertrouwen en vernieuwing, lijkt iemand met zijn kwaliteiten en geschiedenis juist van grote waarde.
Een programma dat draait om menselijke verhalen, muziek, interactie en positiviteit — het zou zomaar kunnen aanslaan, juist nu. In een medialandschap vol snelle prikkels verlangen veel kijkers naar eenvoud en oprechtheid.
Bovendien zouden jongere generaties Henny kunnen ontdekken als de presentator die je even laat glimlachen, zonder dat je hoeft te scrollen of te swipen.
Wat Henny vertegenwoordigt
Meer dan een televisiepersoonlijkheid, is Henny Huisman een symbool van een tijdperk. Een tijd waarin je met je gezin voor de tv ging zitten, waarin applaus oprecht voelde, waarin kandidaten nog geen sterren waren maar mensen met een droom.
Zijn verdwijning zegt dan ook meer dan alleen iets over hem persoonlijk. Het zegt iets over hoe snel we iconen vergeten. Hoe weinig ruimte er is voor verleden, ervaring, en de waarde van herkenning in een overvolle mediamarkt.
Conclusie: verdwijnt de ziel van de televisie met hem?
Henny Huisman mag dan niet meer wekelijks op tv zijn, in de herinnering van miljoenen leeft hij voort. Zijn programma’s vormden bakens van verbinding, herkenning en positiviteit in een snel veranderende wereld. En dat is misschien precies wat we vandaag opnieuw nodig hebben.
Of hij ooit terugkeert op het scherm, blijft de vraag. Maar één ding staat vast: zijn plek in de Nederlandse televisiegeschiedenis is onuitwisbaar. En misschien is het tijd dat we als kijkers en omroepen die waarde opnieuw gaan erkennen.
Wat vind jij? Zou een Henny Huisman-comeback welkom zijn in deze tijd van snelle tv en korte aandachtsspanne? Deel je mening en discussieer mee op onze Facebookpagina!
Algemeen
Kijkers herkennen nieuwe B&B Vol Liefde-deelnemer en zeggen allemaal hetzelfde

Vanavond gaat het nieuwe seizoen van B&B Vol Liefde officieel van start, en zoals altijd belooft het weer een mix te worden van romantiek, ongemak, hoop en onverwachte televisiepareltjes. Twaalf bed & breakfast-eigenaren wagen opnieuw de sprong in het diepe en stellen niet alleen hun accommodatie, maar ook hun hart open voor een mogelijke nieuwe liefde. Nog vóór de eerste aflevering goed en wel is begonnen, lijkt één deelnemer nu al alle aandacht naar zich toe te trekken. Haar naam: Caroline. En op sociale media draait de vergelijkingsturbine inmiddels op volle toeren.

Een opvallende entree nog vóór de eerste date
Caroline is 67 jaar, woont in het zonnige Estepona in Spanje en heeft een leven achter de rug dat zich grotendeels in België afspeelde. En hoewel de zoektocht naar liefde centraal staat in het programma, zijn het vaak de eerste indrukken die blijven hangen. Bij Caroline was dat niet anders. In de eerste fragmenten die voorafgaand aan de uitzending werden gedeeld, liet ze zich meteen kennen als iemand met een flinke dosis zelfspot.
Zo vertelde ze zonder enige schaamte dat ze zichzelf beschouwt als de “microwave queen” en de “airfryer queen”. Geen culinaire hoogstandjes dus, maar wel eerlijkheid, humor en relativeringsvermogen. Dat leverde haar direct sympathie op bij een groot deel van het publiek. In gesprek met presentatrice Leonie ter Braak liet Caroline zien dat ze precies weet wie ze is en daar ook geen doekjes om windt.

Sociale media zien meteen gelijkenissen
Het duurde niet lang voordat kijkers – of beter gezegd: toekomstige kijkers – hun oordeel al klaar hadden. Op X, Instagram en Facebook stroomden de reacties binnen. Wat vooral opviel, was hoe vaak Caroline werd vergeleken met een andere bekende televisiepersoonlijkheid: Monique, beter bekend als “Mama Mo” uit Winter Vol Liefde en later ook uit De Hanslers.
Dit bericht op Instagram bekijken
“Is dit de zus van Monique?” vraagt iemand zich hardop af. Een ander schrijft: “Ik zie nu al drama aankomen, dit voelt als Mama Mo 2.0.” En weer een ander gaat nog een stap verder: “Dit zou zó de moeder van Denise kunnen zijn.” De vergelijking met Denise – de voormalige vriendin van Mike Hansler – is snel gemaakt, zeker gezien de uitstraling, het accent en de manier van praten.

Waarom die vergelijking zo snel wordt gemaakt
Dat Caroline zo snel wordt gelinkt aan Mama Mo is eigenlijk niet zo vreemd. Beiden hebben een uitgesproken persoonlijkheid, zijn niet bang om hun mening te geven en lijken een zekere dominantie uit te stralen. Dat hoeft niet per se negatief te zijn, maar het zorgt wel voor dynamiek – en dus voor goede televisie.
Mama Mo wist in Winter Vol Liefde en later in De Hanslers wekelijks de gemoederen bezig te houden met haar bemoeienis, haar scherpe opmerkingen en haar sterke aanwezigheid in het leven van haar zoon Mike. Kijkers projecteren die ervaringen nu automatisch op Caroline, nog voordat ze überhaupt een logé heeft ontvangen.

Fanfavoriet vóór aflevering één
Wat opvallend is: waar Mama Mo in eerste instantie vooral kritiek kreeg, lijkt Caroline juist nu al een schare fans te hebben. Onder de eerste beelden verschijnen opvallend veel positieve reacties. Mensen noemen haar “verfrissend”, “authentiek” en “heerlijk zichzelf”. Sommigen geven zelfs aan speciaal voor haar te gaan kijken.
Dat is bijzonder, want meestal duurt het een paar afleveringen voordat kijkers echt een band opbouwen met een deelnemer. Bij Caroline lijkt die klik er meteen te zijn. Misschien omdat ze niets probeert te verbergen, geen perfecte versie van zichzelf neerzet en zichtbaar plezier heeft in het avontuur.

De kracht én het risico van sterke persoonlijkheden
Toch leert de geschiedenis van dit soort programma’s dat sterke persoonlijkheden ook een risico met zich meebrengen. Ze zorgen voor entertainment, maar kunnen ook botsen met potentiële partners. Niet iedereen kan of wil omgaan met iemand die zo uitgesproken aanwezig is.
Bij B&B Vol Liefde draait het uiteindelijk om de vraag of liefde kan groeien in een omgeving waar mensen zichzelf volledig laten zien. Caroline lijkt dat zonder enige rem te doen. De vraag is of de mannen die naar Estepona afreizen daar ook echt op zitten te wachten, of dat het hen juist afschrikt.
Dit bericht op Instagram bekijken
De schaduw van eerdere realityverhalen
De vergelijking met Mama Mo roept onvermijdelijk ook herinneringen op aan de discussies rond Mike en Denise. In De Hanslers zagen kijkers hoe relaties onder druk kwamen te staan, hoe emoties hoog opliepen en hoe betrokkenen zich soms overweldigd voelden door wat er op televisie gebeurde.
Denise gaf later aan dat ze het mentaal zwaar had gehad en zelfs met een psycholoog naar de eerste aflevering moest kijken. Dat soort verhalen zorgen ervoor dat kijkers kritischer zijn geworden. Ze kijken niet alleen naar romantiek, maar ook naar de impact die zulke programma’s hebben op de deelnemers.
Caroline als katalysator van gesprekken
Wat vaststaat, is dat Caroline nu al gesprekken losmaakt. Over ouder worden en daten. Over zelfstandige vrouwen. Over hoe eerlijk je mag zijn op televisie. En over hoe snel we mensen in hokjes plaatsen op basis van eerdere reality-ervaringen.
Is ze werkelijk vergelijkbaar met Mama Mo? Of is dat vooral een projectie van kijkers die getraumatiseerd zijn door eerdere seizoenen? Dat zal pas blijken wanneer Caroline daadwerkelijk haar deuren opent voor potentiële liefdes.
Een seizoen dat meteen leeft
Dat B&B Vol Liefde nog vóór de eerste aflevering zoveel losmaakt, zegt veel over de kracht van het format. Het publiek kijkt niet meer passief, maar leeft mee, oordeelt vooruit en vormt al meningen op basis van enkele minuten beeldmateriaal.
Caroline lijkt daarin een sleutelrol te spelen. Of ze nu de harten verovert of juist voor verdeeldheid zorgt, één ding is zeker: ze wordt gevolgd, besproken en geanalyseerd. En dat is precies wat realitytelevisie anno nu zo groot maakt.
Vanavond zien we of Caroline inderdaad de nieuwe publiekslieveling wordt – of misschien toch de volgende Mama Mo waar iedereen een mening over heeft. Eén ding is duidelijk: onopgemerkt blijft ze niet.






