-

Algemeen

Afscheidsrit voor Jonnie Boer: motorstoet en kruidenhulde in hartje Zwolle

Avatar foto

Gepubliceerd

op

In Zwolle is donderdag op indrukwekkende wijze afscheid genomen van topchef Jonnie Boer, de man achter sterrenrestaurant De Librije. De stad stond stil, het plein voor het restaurant vulde zich met bloemen en herinneringen, en een unieke motorstoet begeleidde hem op een symbolische laatste rit. Het werd een eerbetoon waarin geur, geluid en emotie samenkwamen — precies zoals Jonnie het zou hebben gewild.

Een ingetogen begin bij De Librije

Vroeg in de ochtend verzamelden zich familieleden, vrienden, collega’s en tal van belangstellenden bij De Librije. Op het Spinhuisplein heerste een ingetogen sfeer. Mensen stonden stil, sommigen met de handen gevouwen, anderen met een bloem in de hand.

Even na tien uur werd de kleurrijk beschilderde kist naar buiten gedragen, onder begeleiding van het ingetogen nummer In the Air Tonight van Phil Collins. Het was een moment van volledige stilte. Geen woorden, geen rumoer, alleen muziek en herinnering.

Een erehaag van Harley-Davidsons

Wat volgde was een afscheid dat perfect paste bij de persoonlijkheid van Jonnie Boer: eigenzinnig, krachtig en vol symboliek. Ruim honderd Harley-Davidson-rijders stonden klaar om hem te begeleiden op zijn rit.

Deze stoere motorliefhebbers, vaak gekleed in leren jassen en met getekende gezichten, vormden een indrukwekkende erehaag. Opvallend waren de kleine bosjes kruiden — waaronder rozemarijn — die op verzoek van de familie op de sturen waren bevestigd. Een ingetogen maar veelzeggend detail, een ode aan Jonnies jarenlange toewijding aan geur, smaak en natuur.

De kist op het zijspan

De kist werd voorzichtig op een zijspan van een motor gelegd. De motor werd gevolgd door twee Porsches en tientallen Harleys. Samen vormden ze een rouwstoet zoals Zwolle nog niet eerder zag. Toen de motoren langzaam begonnen te rijden, ging er een rilling door de menigte. De stilte werd doorbroken door het diepe, warme geluid van de motoren, alsof ze gezamenlijk een groet brachten aan de man die zovelen inspireerde.

Langs de straten klapten toeschouwers zachtjes toen de stoet zich in beweging zette, op weg naar Giethoorn, een plek waar Jonnie zich verbonden mee voelde. Later op de dag keerde de stoet terug naar Zwolle, waar de uiteindelijke herdenking plaatsvond.

Een stad neemt afscheid

Het afscheid van Jonnie Boer werd niet alleen binnen de muren van De Librije gevoeld. In de stad zelf stonden mensen stil, bij etalages, op straathoeken, op balkons. Op meerdere plekken lagen bloemen, brandden kaarsen of stonden krijtborden met teksten als “Bedankt Jonnie” en “Smaakmaker van Zwolle”.

Inwoners spraken met elkaar over de herinneringen die zij hebben aan De Librije, aan ontmoetingen met Jonnie of simpelweg aan zijn rol in het tot bloei brengen van de stad. Zijn betekenis reikte veel verder dan gastronomie: hij gaf Zwolle een plaats op de wereldkaart.

Herinneringen in geur en beeld

Binnen De Librije werd intussen op een ingetogen manier herdacht. Medewerkers liepen langs hun werkplek, stonden even stil bij de kruidenkast, bij de muur met handgeschreven menu’s, bij de plek waar Jonnie altijd stond.

Zijn zoon Jimmie Boer deelde eerder deze week al beelden van de ruimte waarin zijn vader lag opgebaard. De kleurrijke graffiti-kist, de vlag van Giethoorn, de bokshandschoenen van Jonnie en een foto van Johan Cruijff vormden een persoonlijk tableau vol symboliek.

De betekenis van motoren en kruiden

De keuze voor een motorstoet en de kruiden op de sturen was geen toeval. Jonnie Boer was zelf motorliefhebber en hield van alles wat met vrijheid, kracht en onafhankelijkheid te maken had.

Rozemarijn, tijm en salie — kruiden die vaak in zijn gerechten voorkwamen — kregen een nieuwe betekenis als symbolen van afscheid, herinnering en verbondenheid.

Voor de Harley-rijders was het een eer om onderdeel te mogen zijn van deze bijzondere rit. Velen kenden Jonnie persoonlijk of hadden in De Librije gegeten. “Dit is het minste wat we konden doen,” zei een van hen. “Hij was uniek.”

Publieke waardering

De stad Zwolle toonde zich van haar meest betrokken kant. Burgemeester Pieter Snijders liet eerder al weten dat Jonnie Boer niet alleen een ondernemer was, maar ook een verbinder.

“Hij bracht mensen bij elkaar, op het bord en aan tafel,” aldus Snijders. “Vandaag is het onze beurt om hem te eren.”

Ook andere bekende Nederlanders, waaronder collega-chefs en mediafiguren, lieten via sociale media weten geraakt te zijn door het eerbetoon. Veelvuldig terugkerende woorden: inspiratie, vakmanschap, warmte.

Een voorbeeld voor velen

De Librije groeide onder Jonnie’s leiding uit tot een van de meest toonaangevende restaurants van Nederland. Drie Michelinsterren, internationale faam, maar altijd geworteld in de nuchtere Zwolse bodem.

Voor jonge chefs en ondernemers was Jonnie Boer een voorbeeld: van hoe je met toewijding en creativiteit een eigen wereld kunt bouwen. Het feit dat zijn afscheid werd vormgegeven met dezelfde originaliteit en kracht als zijn werk, maakte het des te indrukwekkender.

De laatste rit en wat blijft

Toen de stoet in de middag terugkeerde in Zwolle, was de stad nog steeds in stilte gehuld. Familieleden, medewerkers van De Librije en intimi verzamelden zich opnieuw. De uitvaart vond plaats in besloten kring, zoals door de familie gewenst.

Voor buitenstaanders eindigde de dag bij De Librije, waar nog urenlang mensen langskwamen om bloemen neer te leggen, stil te staan of een korte herinnering te delen met anderen. Een collectieve vorm van herdenken, van verbondenheid.

Tot slot

Het afscheid van Jonnie Boer was uniek, symbolisch en diep menselijk. Geen grootse ceremonie met woorden, maar een krachtig eerbetoon vol persoonlijke details. De motorstoet, het geluid van de motoren, de geur van kruiden en de gedeelde stilte — het vormde een afscheid dat tot in de vezels werd gevoeld.

In de herinnering aan Jonnie blijven niet alleen zijn gerechten voortleven, maar ook zijn liefde voor mensen, zijn oog voor detail en zijn vermogen om het leven te vieren. Zoals iemand bij De Librije fluisterde, terwijl de motoren wegredden:

“Hij reed niet weg, hij blijft bij ons. In geur, in smaak, in alles.”

Algemeen

Vreselijke beelden opgedoken van schoonloeder Monique: ”Hier gaat iets mee gedaan worden”

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Monique Hansler opnieuw onder vuur: kritiek stapelt zich op na beelden met opgesloten huisdieren

Monique Hansler, inmiddels een bekende naam in het realitylandschap, krijgt opnieuw een golf aan kritiek over zich heen. Na haar opvallende rol in Winter Vol Liefde en de eerste aflevering van De Hanslers: van de Piste naar de Playa, lijkt de storm rondom haar naam alleen maar heviger te worden. Deze keer richten de pijlen zich niet alleen op haar optreden in de serie, maar vooral op de manier waarop ze met haar huisdieren omgaat. Volgens diverse kijkers, opiniemakers en zelfs organisaties die zich inzetten voor dierenwelzijn, zouden bepaalde keuzes van Monique op z’n minst zorgwekkend zijn.

Storm van kritiek na eerste aflevering

Al vóór de eerste aflevering van De Hanslers kwamen online de nodige vraagtekens en discussiepunten voorbij. Vooral de manier waarop Monique sprak over Denise – de inmiddels ex-partner van haar zoon Mike – zorgde voor veel verontwaardiging. In de voorstukjes was te zien hoe Monique haar kritisch toesprak over kleine handelingen, zoals de manier waarop ze uien sneed of zelfs hoe ze sprak. Veel kijkers vonden dat respectloos en noemden het gedrag van Monique “te bemoeizuchtig”, “onvriendelijk” en zelfs “grensoverschrijdend”.

Daarmee was het sentiment rondom de nieuwe serie al gespannen, en die spanning liep verder op zodra de eerste aflevering op televisie verscheen. Eén fragment trok daarbij extra veel aandacht: de beelden waarop te zien was dat Monique haar kat urenlang vervoerde in een klein reiskooi, samen met twee honden die eveneens langdurig in de auto zaten.

Jan Uriot: “Hier gaat gedoe over komen, let maar op”

De bekende showbizzjournalist Jan Uriot, die de aflevering nauwlettend volgde, reageerde fel op de beelden. In zijn rubriek gaf hij aan dat veel kijkers zich erg ongemakkelijk voelden bij wat ze zagen.

Volgens Uriot zal dit onderwerp niet zomaar verdwijnen uit de publieke discussie. “Het is echt heel ongezond wat daar gebeurt,” zei hij. “Dierenwelzijnsorganisaties kijken hier ook naar. Als je een kat twee dagen achter elkaar in een klein kooitje vervoert en twee hondjes langdurig in een auto laat zitten, dan ga je vragen oproepen.”

Collega-journalist Jordi Versteegden vroeg zich hardop af hoe verantwoord het was om dieren in deze omstandigheden te vervoeren. Vooral de temperaturen in Spanje en onderweg vanuit Oostenrijk gaven aanleiding tot extra bezorgdheid. “In de hitte…” begon hij voorzichtig. Uriot viel hem bij: “Ja, precies. Dat is niet goed. Daar gaat ze gedoe over krijgen, dat durf ik te voorspellen.”

Volgens Uriot speelt dit bovendien in op een bredere trend: kijkers nemen steeds minder genoegen met dieren die in ongemakkelijke situaties belanden voor reality-tv. Veel mensen zijn gevoeliger geworden voor dit onderwerp, en de beelden riepen vanzelf stevige reacties op.

Vergelijking met Hyacinth Bucket

Jan Uriot haalde tijdens zijn commentaar klassieke Britse televisie aan. Volgens hem doet Monique denken aan Hyacinth Bucket, de komische maar pretentieuze hoofdpersoon uit de iconische serie Keeping Up Appearances. “Niet vanwege de humor, maar vanwege de manier waarop ze zich presenteert,” legt Uriot uit. “Hyacinth deed zichzelf anders voor dan ze was en kon nogal dwingend zijn. Dat zie ik hier ook terug.”

Volgens Uriot lijkt Monique een soort imago na te streven waarin alles luxe en perfect moet zijn, maar wringt dat met voorbeelden die kijkers op het scherm zien. Hij haalde het voorbeeld aan van de verhuizing, waarbij het gezin volgens hem studenten liet invliegen om de verhuizing goedkoop te regelen. “Terwijl de verhuizing normaal duizenden euro’s kost, pakt men hier een budgetoptie voor iets dat volledig anders wordt gepresenteerd,” aldus Uriot. “En dan te bedenken hoe streng ze vervolgens tegen die studenten was.”

Publieke opinie hardnekkig negatief

Monique probeert sinds haar deelname aan Winter Vol Liefde het imago van “bemoeizuchtige schoonmoeder” van zich af te schudden, maar dat lijkt maar niet te lukken. In de nieuwe realityserie is te zien dat ze vrijwel overal bovenop zit: de verhuizing, de nieuwe beachclub, de relatieperikelen van haar zoon Mike. Kijkers reageren massaal dat ze dit gedrag lastig vinden om naar te kijken.

Het probleem volgens velen: Monique lijkt zich vaak niet bewust van de impact van haar woorden. In de serie wordt zij neergezet als een open, directe en uitgesproken vrouw, maar bij veel mensen komt dat over als hard en weinig empathisch. Dat beeld zagen kijkers eerder ook al in Winter Vol Liefde, waar Monique regelmatig kritiek kreeg op haar houding tegenover Denise.

De online reacties zijn niet mals

Op sociale media lieten kijkers er geen gras over groeien. Reacties varieerden van milde verbazing tot felle afkeuring. Veel mensen vinden dat Monique te veel commentaar levert, te weinig ruimte laat aan anderen en soms ongepast uit de hoek komt. Vooral de fragmenten met Denise, waarin ze haar corrigeerde op de gekste details, zijn blijven hangen.

Maar de beelden met de opgesloten kat en de lange autorit brachten de discussie naar een ander niveau. Mensen hebben een lage tolerantie voor zaken die in strijd lijken met dierenwelzijn, en dat merk je direct aan de toon van de reacties. “Dit hoort niet,” “Onverantwoord,” en “Wie doet dit in vredesnaam?” zijn uitspraken die veel voorbij kwamen.

Daarbij valt op dat zelfs kijkers die de serie leuk en vermakelijk vinden, zich ongemakkelijk voelen bij dit onderwerp. Realityprogramma’s zijn bedoeld om te entertainen, maar zodra dieren of kwetsbare mensen in het geding komen, wordt de grens snel bereikt.

De Hanslers staan opnieuw in de spotlights – maar niet zoals gehoopt

Normaal gesproken is aandacht voor een nieuwe realityserie positief, zeker bij de start. Kijkcijfers stijgen door nieuwsgierigheid en de eerste afleveringen zorgen voor veel gesprek. Bij De Hanslers lijkt het echter meer te gaan over de emoties die Monique oproept dan over de inhoud van de serie zelf.

Het gezin verhuisde voor de show naar Spanje om daar hun nieuwe droomproject te starten: een beachclub. Daar werd volgens de zender juist een nieuwe, luchtige en zonnige kant van de familie belicht. Maar door de combinatie van vooraf uitgelekte beelden, de breuk met Denise die nét voor de start van de serie bekend werd gemaakt, en de harde opmerkingen van Monique zelf, waren kijkers al kritisch vóórdat er ook maar één scène was uitgezonden.

De beelden met de kat gooiden olie op het vuur. Waar eerdere discussies vooral draaiden om persoonlijkheden en dynamieken, raakt deze kwestie aan een onderwerp waar mensen veel gevoeliger voor zijn.

Wat betekent dit voor de toekomst van de serie?

De vraag is hoe de makers en het gezin Hansler omgaan met de kritiek die blijft binnenstromen. De komende afleveringen zullen bepalend zijn voor hoe het publiek deze familie blijft volgen. Realityseries kunnen groeien door drama, maar ze kunnen ook afglijden als kijkers zich ongemakkelijk beginnen te voelen.

Veel hangt af van hoe Monique zichzelf de rest van het seizoen laat zien. Krijgt ze meer begrip van kijkers? Komt er een andere kant van haar naar voren? Of stapelen de kritiekpunten zich verder op?

Lees verder