-

Algemeen

Uitkomst al gelekt: Zo loopt het af tussen MAFS-Olof en Femke

Avatar foto

Gepubliceerd

op

De eerste aflevering van het nieuwe seizoen van Married At First Sight (MAFS) is eindelijk uitgezonden en dat zorgde meteen voor flink wat stof tot napraten. Want hoewel veel kijkers genoten van de bekende formule – vreemden die elkaar voor het eerst ontmoeten bij het altaar – ging de meeste aandacht uit naar één persoon: Femke. Ze stal de show nog voor ze ‘ja’ had gezegd, maar inmiddels lijkt ook het drama zich al aan te dienen. Kijkers denken nu al te weten hoe haar avontuur met Olof gaat eindigen, en dat allemaal door een veelbesproken preview.

Een stralende entree

Toen Femke haar opwachting maakte tijdens de ceremonie, viel er een merkbare stilte in de zaal. Niet alleen Olof stond met open mond te kijken, ook zijn vrienden en familieleden waren zichtbaar onder de indruk van haar uiterlijk. Femke straalde van oor tot oor en liet direct zien dat ze vol vertrouwen dit avontuur aangaat. Voor Olof, die tot op dat moment nog kalm oogde, veranderde de sfeer onmiddellijk. Zijn nerveuze giechel verklapte dat hij onder de indruk was. En geef hem eens ongelijk: Femke werd online binnen no-time uitgeroepen tot ‘de knapste MAFS-bruid ooit’.

Te mooi voor MAFS?

Toch riep haar verschijning niet alleen bewondering op. Op social media stroomden de reacties binnen. Veel kijkers konden maar moeilijk geloven dat iemand als Femke mee zou doen aan een programma als Married At First Sight. De meest gehoorde opmerking? “Ze heeft dit programma toch helemaal niet nodig.” Op platform X (voorheen Twitter) verschenen berichten als: “Heel Tinder swipet haar kant op” en “Femke zou aan elke vinger tien mannen kunnen krijgen, zonder hulp van MAFS.”

Sommigen gingen zelfs zo ver dat ze haar deelname verdachten van acteerwerk. “Ze is vast ingehuurd om het programma aantrekkelijker te maken,” aldus een kijker. Hoewel daar geen enkel bewijs voor is, laat het wel zien hoe opvallend haar entree is geweest.

De eerste ontmoeting

Tijdens de ceremonie deed Olof zijn uiterste best om zijn zenuwen onder controle te houden. Maar net toen alles soepel leek te verlopen, versprak hij zich tijdens het uitspreken van zijn geloften. Het zorgde voor een ongemakkelijke stilte, maar gelukkig konden beiden er snel om lachen. Ondanks dat kleine foutje leek de klik bij de eerste ontmoeting aanwezig. Olof complimenteerde Femke met haar uitstraling en ook zij leek blij met haar match.

Toch vroegen sommige kijkers zich af of de vonk écht oversprong, of dat de twee vooral beleefd naar elkaar glimlachten voor de camera. Want hoe leuk het moment ook leek, het voorgevoel van het publiek liet zich niet negeren: “Dit kán bijna niet goed gaan,” klonk het herhaaldelijk.

Spannende preview verklapt mogelijk teveel

Wat het wantrouwen onder kijkers verder aanwakkerde, is een preview die RTL eerder deze week deelde. In deze vooruitblik op de rest van het seizoen is een fragment te zien waarin Olof duidelijk geëmotioneerd is. Hij zit aan de telefoon en uit zijn frustratie over Femke in duidelijke bewoordingen: “Ze wil heel graag een koningin zijn, maar dan denk ik soms: ja, je bent af en toe ook echt een dramaqueen.”

Voor veel kijkers was dat het signaal waar ze op wachtten. “Die uitspraak zegt genoeg,” schrijft iemand op X. “Femke is de run-away bride van dit seizoen.” Een ander zegt: “Olof en Femke zijn nu al de eerste mismatch.” En zo zijn er nog tientallen berichten waarin wordt gespeculeerd dat het huwelijk tussen de twee niet lang stand zal houden.

Spoilers in de eerste minuten?

Wat het nog vervelender maakt voor fanatieke kijkers, is dat RTL deze beelden al in de eerste minuten van aflevering één liet zien. Normaal gesproken worden zulke previews bewaard voor later in het seizoen, maar nu werd er meteen een tipje van de sluier opgelicht. En dat is bij veel fans niet goed gevallen. “Waarom moet alles meteen verklapt worden? Ik hoef nu eigenlijk al niet meer verder te kijken,” schrijft een boze fan.

Hoewel het nog lang niet zeker is hoe het huwelijk tussen Olof en Femke zich ontwikkelt, lijkt het enthousiasme van het publiek voor hun avontuur behoorlijk te zijn getemperd. En dat is zonde, want juist die eerste kennismaking – vol ongemak, hoop en verwachtingen – is waar veel mensen MAFS om waarderen.

Wie zijn Femke en Olof?

Ondanks alle geruchten en speculaties zijn Femke en Olof twee kandidaten met een interessant achtergrondverhaal. Beiden zijn zelfstandig ondernemer, ouder van twee kinderen en klaar voor een nieuwe stap in hun leven. Ze gaven zich op voor MAFS met oprechte intenties: ze zijn klaar met de oppervlakkigheid van datingapps en willen een diepere connectie. De experts dachten dat hun gelijkgestemde levensfase en gedeelde verantwoordelijkheden een stevige basis zouden kunnen vormen voor een duurzaam huwelijk.

Toch lijken hun persoonlijkheden behoorlijk verschillend. Femke wordt omschreven als uitgesproken, energiek en direct. Olof lijkt juist wat rustiger, bedachtzamer en gevoelig. Waar dat op uitloopt? Dat is nog even afwachten – al denken sommige kijkers het al zeker te weten.

Show blijft scoren

Ondanks het ‘verklapmoment’ blijft Married At First Sight een kijkcijferkanon. Al jarenlang weten miljoenen Nederlanders zich te vermaken met de onverwachte wendingen, ongemakkelijke eerste ontmoetingen en de onvoorspelbare kracht van liefde tussen vreemden. En dit seizoen lijkt daar geen uitzondering op te worden.

Presentator Carlo Boszhard kreeg na aflevering één veel lof voor zijn warmte en humor, en ook de nieuwe experts – waaronder psycholoog Lennart Klipp – werden positief ontvangen. Of hun aanpak ook daadwerkelijk tot meer succesvolle matches gaat leiden, moet de komende weken blijken.

De spanning blijft

Voor nu is het vooral speculeren. Wordt het toch nog iets tussen Femke en Olof? Of heeft de preview inderdaad alles al verklapt? En is Femke echt wie ze zegt dat ze is, of blijft het vermoeden van ‘ingehuurde actrice’ in de lucht hangen?

Wat zeker is: MAFS is terug en zorgt meteen voor opschudding, discussie en een flinke portie reality-drama. Precies zoals we het graag zien.

De komende afleveringen beloven in ieder geval genoeg om naar uit te kijken. Wie weet verrassen Olof en Femke ons alsnog met een liefdevolle groei. Of niet – en dan hebben we in ieder geval iets om over te tweeten.

Algemeen

Dit waren de laatste woorden van Joke Bruijs: ‘Ik kan niet leven zonder Gerard, ik moet naar hem toe’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Gerard Cox (85) herdacht: liefdevolle band met ex-vrouw Joke Bruijs blijft symbool voor hun leven

Zondag kwam het nieuws naar buiten dat Gerard Cox, een van de meest markante gezichten van de Nederlandse theater- en televisiegeschiedenis, op 85-jarige leeftijd is heengegaan. De acteur, cabaretier en zanger leed aan slokdarmk*nker, een z!ekte waar hij eerder dit jaar open over sprak. Zijn 0verlijden markeert het einde van een tijdperk, maar ook het begin van een periode van herinnering en terugblik op een indrukwekkend leven en oeuvre.

Tijdens de uitzending van RTL Tonight stond de redactie uitgebreid stil bij zijn 0verlijden. Aan tafel vertelde theaterkenner en presentator Albert Verlinde (64) over de innige band die Gerard in zijn laatste jaren bleef koesteren met zijn ex-vrouw en goede vriendin Joke Bruijs (73). Hun bijzondere relatie – ooit begonnen als liefdespartners en door de jaren heen uitgegroeid tot een warme vriendschap – werd opnieuw zichtbaar in de verhalen die nu naar buiten komen.


Een huwelijk én samenwerking voor het leven

Gerard Cox en Joke Bruijs trouwden in de jaren zeventig en waren ruim tien jaar man en vrouw. Maar hun connectie beperkte zich niet tot de privéwereld. Ook professioneel vonden ze elkaar steeds opnieuw. Samen schitterden ze in de immens populaire televisieserie Toen Was Geluk Heel Gewoon, waarin Gerard gestalte gaf aan de markante Jaap Kooiman en Joke in de rol van Nel, zijn vrouw.

De serie, die liep van 1994 tot 2009, groeide uit tot een vaste waarde op de Nederlandse televisie. Met herkenbare humor, alledaagse situaties en een flinke dosis Rotterdamse nuchterheid wisten Cox en Bruijs miljoenen kijkers aan zich te binden. Hun chemie was onmiskenbaar en werd in 1999 bekroond met de Gouden Televizier-Ring, dé publieksprijs die hun werk tot nationale favoriet maakte.

Hoewel het huwelijk uiteindelijk strandde, bleef de band tussen de twee overeind. In interviews benadrukten beiden regelmatig dat ze elkaar nooit écht loslieten. Hun samenwerking in de film Casa Coco uit 2022 onderstreepte dat nogmaals: ook na jaren van ups en downs bleven ze samen op het toneel en het scherm floreren.


Moeizamer contact door z!ekte

De laatste periode bracht uitdagingen met zich mee. Joke Bruijs leeft al geruime tijd met de z!ekte van Parkinson, waardoor praten steeds moeilijker werd. Voor iemand die altijd zo sterk op haar stem en expressie vertrouwde, was dat zwaar.

Toch vond Gerard manieren om verbonden te blijven. Albert Verlinde vertelde aan tafel bij Renze Klamer hoe Cox zijn ex-vrouw geregeld bezocht. “De manager van Gerard zei dat hij af en toe naar Joke toe ging en dan met haar begon te zingen. Als hij zelf even niet meer wist hoe de tekst verder moest, keek hij naar Joke. En zij pakte het moeiteloos over.”

Het beeld is ontroerend: twee artiesten die hun leven lang muziek maakten, elkaar juist in kwetsbare momenten weer vonden door datzelfde medium. Zingen werd zo niet alleen een vorm van communicatie, maar ook een symbool van hun blijvende verbondenheid.


De zachte kant van Gerard Cox

Wie Gerard Cox alleen kende van zijn vaak scherpe grappen, zijn uitgesproken meningen en zijn Rotterdamse directheid, zag misschien niet altijd de zachtere kant van de man. Albert Verlinde benadrukte juist díe kant in de uitzending van RTL Tonight.

“Die liefdevolle Gerard – want dat was hij – wil ik toch ook even benoemen,” zei Albert. “Hij bleef zo eeuwig verbonden met Joke.” Achter de schermen was Cox niet alleen de humorist en de woordkunstenaar, maar ook een loyale vriend en partner die voor de mensen om hem heen bleef zorgen.

Deze woorden sluiten aan bij eerdere verhalen van collega’s en vrienden. Cox stond bekend als iemand die recht voor zijn raap was, maar tegelijk trouw bleef aan zijn relaties en vriendschappen. Zijn band met Bruijs illustreert dat treffend: ook na hun scheiding bleef hij een constante factor in haar leven.


Reageren door te zingen

De anekdote over de momenten dat Gerard en Joke samen zongen, raakte veel kijkers. Het beeld van Cox die een tekst niet meer wist en Bruijs die hem aanvulde, werd op sociale media veel gedeeld. Het liet zien dat liefde en verbondenheid soms het mooist tot uiting komen in de kleinste gebaren.

Voor fans van Toen Was Geluk Heel Gewoon was het bovendien een herkenbaar beeld: de twee die samen, vaak met humor en warmte, de balans vonden. Waar Jaap en Nel ooit een huiskamerpubliek vermaakten, waren Gerard en Joke in hun privéleven niet minder ontwapenend.


Joop van den Ende: “Een begenadigd woordkunstenaar”

Ook theaterproducent Joop van den Ende sprak zijn bewondering uit. Hij noemde Gerard Cox “een begenadigd woordkunstenaar” en prees zijn vermogen om taal te gebruiken om mensen te raken. Of het nu ging om cabaret, muziek of televisie, Cox wist met zijn Rotterdamse tongval en directe stijl telkens weer het publiek aan zich te binden.

Zijn 0verlijden markeert volgens Van den Ende het verlies van een unieke stem in de Nederlandse cultuur. Een stem die niet alleen vermaakte, maar ook kleur gaf aan generaties televisie- en theaterkijkers.


De laatste periode

In de aanloop naar zijn 0verlijden bleef Cox, ondanks zijn z!ekte, zo lang mogelijk actief. Hij trad op, werkte mee aan projecten en zocht contact met oude bekenden. Pas toen zijn gezondheid sterk achteruitging, trok hij zich meer terug.

De berichten dat hij regelmatig bij Joke langs ging, laten zien dat hij zijn sociale en emotionele contacten altijd belangrijk bleef vinden. Niet het z!ek-zijn stond centraal, maar juist de momenten van verbinding, humor en muziek.


Symboliek van een hechte band

Het is opvallend dat het nieuws over Gerard Cox kort voor dat van Joke Bruijs naar buiten kwam. Bruijs, die ook al geruime tijd worstelde met haar gezondheid, is inmiddels eveneens heengegaan. Voor velen voelt dit alsof een bijzonder hoofdstuk van de Nederlandse cultuur in korte tijd gesloten is.

Hun levens waren innig met elkaar verweven – eerst als geliefden, later als collega’s en vrienden. Het feit dat hun namen in dezelfde periode in de rouwadvertenties verschenen, wordt door veel fans ervaren als een symbolisch einde van een tijdperk.


Een duo om nooit te vergeten

Gerard Cox laat een rijk oeuvre na: van cabaret tot muziek, van toneel tot televisie. Zijn samenwerking met Joke Bruijs zal echter altijd een bijzonder hoogtepunt blijven. Het duo belichaamde een tijd waarin humor, herkenbaarheid en warmte de Nederlandse huiskamers vulden.

Hun samenspel in Toen Was Geluk Heel Gewoon wordt nog vaak herhaald en teruggekeken, en zal de komende jaren ongetwijfeld nieuwe generaties bereiken. Het blijft een tastbare herinnering aan twee artiesten die samen geschiedenis schreven.


Conclusie: een nalatenschap van liefde en muziek

Het 0verlijden van Gerard Cox roept veel emoties op, maar vooral ook veel herinneringen. Zijn laatste bezoeken aan Joke Bruijs, waarin muziek en zang centraal stonden, vormen een prachtig slotakkoord van een leven vol kunst en verbondenheid.

Zoals Albert Verlinde zei: “Hij bleef zo eeuwig verbonden met Joke.” Dat is misschien wel de kern van zijn nalatenschap: trouw blijven aan de mensen die ertoe doen, en de kracht van muziek en humor inzetten om moeilijke tijden draaglijk te maken.


Key-points

  • Gerard Cox is op 85-jarige leeftijd heengegaan aan de gevolgen van slokdarmk*nker.

  • In RTL Tonight sprak Albert Verlinde over de bijzondere band tussen Cox en zijn ex-vrouw Joke Bruijs.

  • Ondanks haar z!ekte bezocht Gerard haar regelmatig en zongen ze samen, wat symbool stond voor hun verbondenheid.

  • Hun samenwerking in Toen Was Geluk Heel Gewoon en later in Casa Coco maakte hen tot een iconisch duo.

  • Joop van den Ende prees Cox als “een begenadigd woordkunstenaar” en icoon van de Nederlandse cultuur.

Lees verder