-

Algemeen

Roos Reedijk onder vuur om spuuglelijke badkamer in Kopen Zonder Kijken

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Kopen Zonder Kijken: Rode badkamer van Roos Reedijk zorgt voor woedende reacties – ‘Wat dacht je, Roos?!’

De tweede aflevering van het nieuwe seizoen van Kopen Zonder Kijken zorgde opnieuw voor volle huiskamers én verhitte discussies op social media. Dit keer draaide het allemaal om Leroy en Saskia, een Amsterdams stel dat hoopte op een betaalbare eengezinswoning binnen de ring van hun geliefde hoofdstad. Maar hun zoektocht liep anders dan gehoopt. Van teleurstelling en tranen tot een felrode badkamer die het halve internet over zich heen kreeg: dit was er allemaal aan de hand.

Onmogelijke opdracht

Een woning vinden in Amsterdam met een budget van 350.000 euro? Volgens makelaar Alex van Keulen is dat inmiddels bijna een utopie. En toch proberen Leroy en Saskia het. Het stel droomt van een huis met meerdere slaapkamers, het liefst in de stad waar ze zich thuis voelen. “Amsterdam is onze stad,” aldus Leroy, die zich zichtbaar ongemakkelijk voelt bij het idee de hoofdstad te verlaten. “Ik kom eigenlijk nooit buiten de ring.”

Alex ziet echter al snel dat hun wensen niet matchen met de huidige huizenmarkt. Een budget van 3,5 ton betekent in de Randstad vooral concessies doen, veel concessies. Zaandam? Amstelveen? Purmerend dan misschien? Alex is duidelijk: “Zelfs daar gaan we het lastig krijgen.” De makelaar probeert het stel met beide benen op de grond te zetten. “Wat vinden jullie belangrijker? De locatie of überhaupt een plek op de woningmarkt?”

Tranen en frustratie

Saskia, zichtbaar aangedaan door de realiteit van de woningmarkt, houdt het niet droog. “Het voelt alsof we aan de andere kant van de wereld gaan wonen,” snikt ze. Ze had gehoopt op een toekomst dichtbij vrienden, werk en familie. Ook Leroy zucht diep: “Misschien moeten we dan maar weer gaan huren.” Maar opgeven? Dat past niet bij het team van Kopen Zonder Kijken.

Van Amsterdam naar Lelystad

De oplossing wordt uiteindelijk gevonden in Lelystad. Een plek die voor het stel aanvoelt als een wereldreis verwijderd van hun geliefde hoofdstad. Toch besluit het stel, ondanks hun teleurstelling, het avontuur aan te gaan. Alex weet namelijk een nette eengezinswoning te bemachtigen. En hoewel het enthousiasme bij de eerste bezichtiging niet van de muren spat, is er nog hoop. “Ik hoopte eigenlijk op het vierde huis,” zegt Leroy ietwat zuur, doelend op de selectie van woningen die hij niet te zien kreeg.

De grote metamorfose

Dan is het tijd voor de vertrouwde handen van klusbaas Bob Sikkes en styliste Roos Reedijk om hun magie te laten werken. Roos duikt zoals altijd in de wensen en behoeften van het stel – althans, vooral in die van Saskia, zo zal later blijken. Het interieur wordt volledig vernieuwd en aangepast aan de levensfase van het stel, dat duidelijk opnieuw samen een toekomst wil opbouwen.

Tijdens de grote onthulling is er bewondering voor het vakwerk van Bob. De keuken is prachtig, de woonkamer sfeervol. Maar zodra de badkamer in beeld komt, slaat de stemming bij de kijkers om.

De rode badkamer: ‘Een kleurenbom waar niemand om vroeg’

Waar kijkers op X (voorheen Twitter) doorgaans verdeeld reageren op keuzes van styliste Roos Reedijk, lijkt er dit keer een zeldzame vorm van eenheid. Die badkamer – volledig uitgevoerd in felrode tegels – valt absoluut niet in de smaak. “Ossenrood, serieus?!” klinkt het. Iemand schrijft: “Het is misdadig om zo’n spuuglelijke badkamer te ontwerpen als je je beroep maakt van binnenhuisarchitectuur.”

De kritiek richt zich ook op het feit dat Roos zich volgens velen alleen op Saskia heeft gericht. “Waarom heeft Roos de wensen van Leroy compleet genegeerd?” vraagt een kijker zich af. “Hij zei letterlijk dat hij níet van felle kleuren houdt.”

Een ander vat de situatie bondig samen: “Roos is kleurenblind, dat moet wel.”

Online kritiek zwelt aan

Op social media is het een stortvloed aan reacties. Sommige kijkers spreken hun teleurstelling uit in de vorm van humor, anderen zijn ronduit boos. Een greep uit de reacties:

  • “Waarom moet het altijd zo hysterisch? Je kunt ook stijlvol én warm inrichten.”

  • “Roos heeft duidelijk alleen Saskia gesproken. Arme Leroy.”

  • “Die badkamer gaat over een jaar gegarandeerd opnieuw verbouwd worden.”

Toch zijn er ook fans van de felle stijl. Een enkeling verdedigt Roos’ keuze met: “Je moet lef hebben om dit te doen, en dat heeft ze. Ik vind het wel wat hebben.”

Martijn Krabbé: laatste seizoen

Naast het interieur en de woonkeuzes, hing er nog een ander sentiment boven de aflevering: het afscheid van presentator Martijn Krabbé. Dit seizoen is zijn laatste als vaste host van Kopen Zonder Kijken. Martijn is onlosmakelijk verbonden met het succes van het programma en zijn kenmerkende voice-over zorgt al jaren voor de nodige luchtigheid én rake observaties.

In de aflevering zelf was hij slechts beperkt te zien. De meeste presentatie werd overgelaten aan Alex, Bob en Roos. Aan het einde verscheen er nog wel een persoonlijke brief van Martijn aan het stel. En hoewel de focus dit keer op de woning lag, voelde zijn afwezigheid als een voorproefje op een onvermijdelijk afscheid.

De redactie van Veronica Superguide riep onlangs op om de vaste experts – Alex, Bob en Roos – als presentatieteam naar voren te schuiven. “De kijker voelt een band met deze drie. Zij kennen de kandidaten, bouwen een relatie op, en hebben bewezen het programma te kunnen dragen,” aldus mediajournalist Robin Heerkens.

Eindconclusie: liefde, kritiek en een rode douche

De aflevering van Kopen Zonder Kijken met Leroy en Saskia had alle ingrediënten van een klassieker: hoge verwachtingen, onmogelijke eisen, emotionele uitspattingen, een scherpe makelaar, knap kluswerk van Bob en – jawel – een binnenhuisarchitect die de gemoederen flink wist op te schudden.

De rode badkamer zal de geschiedenisboeken in gaan als één van de meest besproken interieuropties uit de serie, en of dat positief is, valt te betwijfelen. Toch blijft de kracht van het programma overeind: het laat zien wat er mogelijk is met vertrouwen, vakmanschap en een flinke dosis lef.

En over lef gesproken: laten we hopen dat Leroy en Saskia uiteindelijk wél wennen aan hun nieuwe woning. Of ze de badkamer laten zoals hij is? Dat zal de tijd leren. Eén ding is zeker: Nederland heeft weer iets om over te praten.

Algemeen

‘Marco is groot onrecht aangedaan, DIT was de echte drijfveer van moeder Nathalie’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Victor Vlam over zaak Marco Borsato: “Hij heeft groot onrecht meegemaakt”

De strafzaak tegen Marco Borsato blijft Nederland bezighouden. Na jaren van stilte en speculatie stond de zanger vorige week eindelijk terecht. Op dinsdag en donderdag vond de zitting plaats in de rechtbank van Utrecht. De uitspraak wordt op 4 december verwacht — een datum waar niet alleen Borsato en zijn familie, maar ook het publiek met spanning naar uitkijken.

De zaak, die draait om beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag, heeft de afgelopen jaren diepe sporen nagelaten. Zowel voor de betrokkenen als voor de zanger zelf. Waar sommigen vinden dat Borsato zich moet verantwoorden, zijn er ook velen die geloven dat hij onterecht is aangeklaagd.

Een van die stemmen is die van Victor Vlam, mediakenner en voormalig jurist, die zich in zijn podcast openlijk uitsprak over het proces.

“Ik ben van mening dat Marco groot onrecht is aangedaan,” zegt hij. “Deze zaak had nooit zover mogen komen.”


“Dit had nooit voor de rechter hoeven komen”

Victor Vlam volgde de rechtszaak op de voet. Aanvankelijk probeerde hij neutraal te blijven, maar wat hij hoorde tijdens de zittingen deed hem van mening veranderen.

“Ik vond in eerste instantie dat we het aan de rechter moesten overlaten,” legt hij uit. “Maar na wat er tijdens de zaak naar voren kwam, ben ik echt van mening dat hij vrijgesproken moet worden. Dit had geseponeerd moeten worden.”

Volgens Vlam is het bewijs waarop de zaak rust, te dun en te complex om een veroordeling te rechtvaardigen. “Er blijven te veel tegenstrijdigheden over. En als de twijfel zo groot is, hoort iemand niet veroordeeld te worden.”

Hij benadrukt dat zijn conclusie gebaseerd is op wat openbaar werd in de rechtszaal, niet op geruchten of mediafragmenten. “Wat ik zag en hoorde, gaf me het gevoel dat dit proces niet eerlijk is geweest tegenover hem.”


“De gevolgen zijn enorm geweest”

Of Marco Borsato nu wel of niet wordt vrijgesproken, volgens Vlam heeft de zaak hem al onherstelbaar geraakt.

“De consequenties voor Marco zijn gigantisch,” zegt hij in zijn podcast. “Zijn leven staat al vier jaar stil. Hij kan niet optreden, zijn naam is beschadigd, zijn imago is gebroken.”

Hij verwijst naar berekeningen van RTL Z, die eerder schatten dat de zanger ruim negen miljoen euro is misgelopen aan inkomsten en juridische kosten. “Dat is een financiële klap die bijna niemand kan bevatten. Maar nog zwaarder is de emotionele schade. Je ziet dat hij zich volledig heeft teruggetrokken.”

Vlam benadrukt dat ongeacht de uitspraak, de reputatieschade blijvend is. “Zelfs bij een vrijspraak blijft er altijd iets hangen. Dat is het tragische van zulke publieke rechtszaken.”


De kern van de zaak

Hoewel de inhoud van het proces gevoelig ligt, gaat Vlam in zijn podcast voorzichtig in op wat hij ziet als de kern van de zaak: de vraag wie er werkelijk slacht0ffer is geworden van wat er is gebeurd.

“Eigenlijk draait het om één cruciale vraag,” zegt hij. “Is de jonge vrouw slacht0ffer van Marco Borsato, of is zij slacht0ffer van een complexe gezinssituatie waarin anderen hun eigen belangen lieten meespelen?”

Volgens hem speelde de moeder van het meisje, Nathalie, een belangrijke rol in het geheel. Zij werkte jarenlang nauw samen met Borsato als zijn persoonlijke assistent.

“Haar hele werk- en sociale leven speelde zich af binnen de wereld van Marco Borsato,” zegt Vlam. “Toen duidelijk werd dat haar rol bij hem zou eindigen, veranderde er veel. En precies op dat moment kwamen de beschuldigingen naar buiten.”


“De timing was opvallend”

Wat Vlam vooral opvalt, is het moment waarop de beschuldigingen werden geuit.

“Uitgerekend tijdens het gesprek waarin haar ontslag werd besproken, kwamen deze aantijgingen naar voren,” vertelt hij. “Dat maakt het bijzonder lastig om te beoordelen wat de ware drijfveren waren.”

Hij benadrukt dat dit niet betekent dat de beschuldigingen per definitie onwaar zijn, maar dat de omstandigheden de zaak complex maken. “Als iets jaren geleden is gebeurd, en je brengt het pas naar buiten op het moment dat je zelf onder druk staat, dan werpt dat vragen op. En die vragen verdienen zorgvuldig onderzoek.”


Een gezin met ongebruikelijke grenzen

Vlam verwijst in zijn analyse ook naar de dynamiek binnen het gezin van de betrokken familie, zoals die tijdens de rechtszaak ter sprake kwam.

“Er zijn duidelijke signalen dat het gezin waarin dit speelde, zijn eigen, heel losse omgangsvormen had,” zegt hij. “Dat maakt het moeilijk om achteraf vast te stellen waar grenzen precies lagen.”

Volgens hem erkende Marco tijdens de zaak dat hij achteraf gezien niet altijd gepast handelde in zijn omgang met de familie. “Hij zei dat sommige berichten of grapjes niet verstandig waren. Daar heeft hij spijt van. Maar dat is iets heel anders dan strafbaar gedrag.”

Vlam noemt dat onderscheid essentieel. “Je kunt iets sociaal ongepast vinden, zonder dat het juridisch over de schreef gaat.”


“De moeder ging verder dan hij”

In zijn analyse stelt Vlam dat ook het gedrag van de moeder vragen oproept. Tijdens de zitting werden berichten en beelden besproken die volgens hem “duiden op een zeer vrije communicatiestijl” binnen het gezin.

“Er zijn voorbeelden genoemd van berichten die zij stuurde naar Marco, waarin ze zelf veel verder ging dan hij,” zegt hij. “Dat laat zien dat de context veel ingewikkelder is dan men denkt.”

Volgens Vlam heeft Marco zich binnen die context niet buitensporig gedragen, hoe ongelukkig sommige keuzes ook waren. “Hij heeft meegedaan aan iets wat in dat gezin als normaal gold. Dat maakt het niet goed, maar het maakt het wel anders.”


Een zaak die Nederland verdeelt

De publieke opinie over de zaak blijft verdeeld. Een deel van de Nederlanders vindt dat Borsato zich moet verantwoorden en dat de rechter zijn oordeel moet vellen, terwijl een ander deel gelooft dat hij slacht0ffer is van verkeerde aannames en media-aandacht.

“Dat mensen verdeeld zijn, is logisch,” zegt Vlam. “Het is een complexe zaak zonder zwart-wit antwoord. Maar ik denk dat we ons moeten afvragen wat er overblijft van iemand als hij jarenlang publiekelijk wordt beschuldigd en nog geen uitspraak heeft gehad.”

Hij pleit voor meer terughoudendheid in publieke veroordelingen. “In Nederland geldt dat iemand onschuldig is tot het tegendeel bewezen is. Laten we dat principe niet vergeten.”


Vooruitkijken naar 4 december

Op 4 december zal de rechter uitspraak doen in de zaak. Wat de uitkomst ook zal zijn, de impact ervan zal groot blijven. Voor Marco Borsato betekent het mogelijk een kans op eerherstel — of een nieuwe periode van onzekerheid.

Victor Vlam hoopt dat de uitspraak helderheid brengt. “Voor iedereen. Ook voor de betrokken families. Want dit heeft te lang geduurd.”

Hij besluit met een oproep tot mededogen:

“We leven in een tijd waarin mensen snel oordelen. Maar achter elk verhaal schuilt een mens, met fouten, emoties en verdriet. Wat er ook gebeurt, laten we niet vergeten dat gerechtigheid niet alleen draait om straf, maar ook om begrip.”


💬 Wat denk jij? Vind jij dat Marco Borsato onrecht is aangedaan, of geloof je dat het goed is dat de rechter dit grondig heeft onderzocht? Deel je mening op onze Facebookpagina.

Lees verder