Algemeen
Peter en Mariska trouwen, maar MAFS-kijkers hebben het heel ergens anders over

Het nieuwe seizoen van Married At First Sight is nog maar net begonnen, maar nu al is het smullen geblazen voor de fans. Nadat we eerder deze week kennismaakten met het opvallende koppel Olof en Femke, was het op dinsdagavond de beurt aan Peter en Mariska. Hun ceremonie in hartje Rotterdam zorgde voor mooie momenten, maar ook voor een onverwachte discussie op sociale media. Want waar de liefde centraal zou moeten staan, ging het gesprek vooral over… het pak van Peter. En dat leverde een golf aan reacties op.
Peter en Mariska: hoopvolle match
De matchmakers van MAFS zijn dit seizoen ambitieus. Na het veelbesproken vorige seizoen – waarin de ‘mismatches’ zich opstapelden – hopen ze nu het tij te keren met sterkere, beter onderbouwde koppelingen. Peter en Mariska werden gekoppeld op basis van hun levensinstellingen, gedeelde normen en waarden en het feit dat ze allebei serieus op zoek zijn naar liefde.
De trouwlocatie in Rotterdam was prachtig aangekleed en de sfeer leek ontspannen, al was het voor Peter duidelijk een emotioneel moment. De ceremonie verliep vlot, het jawoord werd zonder twijfel gegeven, en de eerste kus als kersvers echtpaar volgde al snel. Een klassieke MAFS-start dus, met alle ingrediënten voor een spannend liefdesavontuur.
Maar al snel verschoof de aandacht van het romantische tafereel naar iets heel anders.
Het pak van Peter: gesprek van de avond
Waar normaal gesproken de jurk van de bruid alle aandacht trekt, was het dit keer het kostuum van de bruidegom dat de show stal – zij het om de verkeerde redenen. Peter verscheen in een opvallend strak pak, waarvan kijkers zich hardop afvroegen of het überhaupt wel comfortabel zat.
Op X (voorheen Twitter) barstte het los. Iemand schreef: “Peter ziet eruit alsof hij met ducttape in dat pak is gehesen.” Een ander grapte: “Is er een stylist ontslagen of hebben ze hem dit in het donker laten passen?” Ook was er kritiek op de productie: “Hoe kan het dat niemand van de crew even ingrijpt? Dit is een bruiloft, geen verkleedpartij.”
Het lijkt erop dat Peter het zelf niet doorhad of simpelweg te beleefd was om er iets van te zeggen. De spanning van het moment speelde wellicht ook een rol, want de bruidegom oogde nerveus tijdens de ceremonie.
Kijkers leven mee, maar uiten ook medelijden
Hoewel er hier en daar wat flauwe grappen werden gemaakt over het pak – van “hij lijkt wel een rollade” tot “die knopen houden het nog net” – viel het ook op dat veel kijkers oprecht met Peter meeleefden. “Hij is zo’n lieve man. Dat pak doet hem geen recht,” schreef een fan. Een ander postte: “Peter verdient een styliste die hem laat stralen. Niet eentje die hem in een te krappe outfit hijst.”
Het kledingfiasco leidde ertoe dat veel mensen Peter een warm hart toedragen. “Hij straalt warmte uit en heeft een oprechte glimlach. Hopelijk vindt hij de liefde die hij verdient – en een goed zittend pak,” was een van de reacties met de meeste likes op sociale media.
De eerste indruk van Mariska
Mariska oogde tijdens de ceremonie zelfverzekerd en vriendelijk. Ze leek open te staan voor het avontuur en reageerde positief op haar kersverse echtgenoot. De eerste ontmoeting verliep zonder ongemakkelijke stiltes, wat vaak een uitdaging is op deze eerste huwelijksdag. In de nabespreking met haar vriendinnen zei Mariska: “Hij is anders dan ik me had voorgesteld, maar dat hoeft niet verkeerd te zijn.”
Toch bleef ook zij niet helemaal onbesproken. Sommige kijkers vonden haar wat afstandelijk, terwijl anderen juist haar rustige uitstraling prezen. “Ze lijkt iemand die niet meteen met haar gevoelens te koop loopt, maar wel eerlijk is,” schreef een kijker. Het belooft een interessante dynamiek te worden tussen deze twee.
Olof en Femke: de dag ervoor
Een dag eerder maakten we kennis met Olof en Femke, en dat zorgde voor veel ophef – niet in de laatste plaats door Femke’s uiterlijk. Veel kijkers vroegen zich af waarom zo’n knappe vrouw meedoet aan een programma als Married At First Sight. Sommigen suggereerden zelfs dat ze een actrice was, ingehuurd voor ‘extra drama’.
Daarnaast lekte er een fragment uit waarin Olof in een telefoongesprek zijn frustraties over Femke uitte. Hij noemde haar “een dramaqueen die behandeld wil worden als een koningin”, wat volgens veel fans nu al het einde van hun relatie voorspelt. “De eerste mismatch van het seizoen is een feit,” klonk het unaniem op sociale media.
RTL krijgt kritiek op de montage
Wat ook opvalt, is dat kijkers niet te spreken zijn over de manier waarop RTL de afleveringen monteert. In de eerste aflevering werd al een preview getoond waarin te veel werd weggegeven. Daardoor denken sommige fans nu al te weten hoe het afloopt met bepaalde koppels. “Waarom zouden we nog wekenlang kijken als je in aflevering 1 al de spoilers krijgt?”, klonk het op X.
Ook bij Peter en Mariska werd er in de montage subtiel gehint naar mogelijke uitdagingen. Of het echt zo loopt, blijft natuurlijk afwachten, maar de kritiek op de ‘lange intro’s met spoilergehalte’ blijft aanhouden.
Wat kunnen we verwachten?
Ondanks het pak-incident en de gelekte uitspraken, blijft het programma razend populair. Kijkers houden van de menselijke verhalen, de kleine ongemakkelijkheden én de hoop op ware liefde. Peter en Mariska lijken een koppel met potentie, zeker als ze over het eerste ongemak heen kunnen stappen. De chemie lijkt er nog niet vanaf te spatten, maar dat hoeft niets te zeggen over het verdere verloop van hun relatie.
De komende afleveringen zullen duidelijk maken of er meer groei in zit. Wie weet ontstaat er echte liefde – en hopelijk krijgt Peter alsnog een beter passend pak voor toekomstige momenten.
Is er dan echt niemand van de productie van #mafs die een kleding advies kan geven….even een oplossing voor het grote moment .. dit ziet toch iedereen🤷🏼♂️ pic.twitter.com/orfT5LxxWO
— Starbuck (@starbuck68) April 9, 2025
Peter zijn kleding kon beter #mafsnl #mafs
— Helen Noah (@HelenNoah888) April 9, 2025
Arme Peter
Het jasje veel te krap. Al 10 naast geen fatsoenlijk pak gezien. #MAFS— Ina 📸📷📷🚜🚜🦼🦼🦼 (@Ina01465079) April 9, 2025
Tot slot
Married At First Sight blijft een fascinerend experiment waarin mensen zich volledig openstellen voor iets wat velen als extreem zouden bestempelen: trouwen met een volslagen vreemde. Peter en Mariska verdienen, ongeacht hun outfitkeuzes, applaus voor hun lef.
Of ze nu eindigen als perfect match of niet, hun avontuur is er eentje dat duizenden kijkers boeit. En eerlijk is eerlijk, het is ook precies dat wat het programma zo populair maakt: de imperfectie, de echte momenten, en de emoties die we allemaal herkennen.
Wordt vervolgd.

Algemeen
Dit waren de laatste woorden van Joke Bruijs: ‘Ik kan niet leven zonder Gerard, ik moet naar hem toe’

Gerard Cox (85) herdacht: liefdevolle band met ex-vrouw Joke Bruijs blijft symbool voor hun leven
Zondag kwam het nieuws naar buiten dat Gerard Cox, een van de meest markante gezichten van de Nederlandse theater- en televisiegeschiedenis, op 85-jarige leeftijd is heengegaan. De acteur, cabaretier en zanger leed aan slokdarmk*nker, een z!ekte waar hij eerder dit jaar open over sprak. Zijn 0verlijden markeert het einde van een tijdperk, maar ook het begin van een periode van herinnering en terugblik op een indrukwekkend leven en oeuvre.
Tijdens de uitzending van RTL Tonight stond de redactie uitgebreid stil bij zijn 0verlijden. Aan tafel vertelde theaterkenner en presentator Albert Verlinde (64) over de innige band die Gerard in zijn laatste jaren bleef koesteren met zijn ex-vrouw en goede vriendin Joke Bruijs (73). Hun bijzondere relatie – ooit begonnen als liefdespartners en door de jaren heen uitgegroeid tot een warme vriendschap – werd opnieuw zichtbaar in de verhalen die nu naar buiten komen.
Een huwelijk én samenwerking voor het leven
Gerard Cox en Joke Bruijs trouwden in de jaren zeventig en waren ruim tien jaar man en vrouw. Maar hun connectie beperkte zich niet tot de privéwereld. Ook professioneel vonden ze elkaar steeds opnieuw. Samen schitterden ze in de immens populaire televisieserie Toen Was Geluk Heel Gewoon, waarin Gerard gestalte gaf aan de markante Jaap Kooiman en Joke in de rol van Nel, zijn vrouw.
De serie, die liep van 1994 tot 2009, groeide uit tot een vaste waarde op de Nederlandse televisie. Met herkenbare humor, alledaagse situaties en een flinke dosis Rotterdamse nuchterheid wisten Cox en Bruijs miljoenen kijkers aan zich te binden. Hun chemie was onmiskenbaar en werd in 1999 bekroond met de Gouden Televizier-Ring, dé publieksprijs die hun werk tot nationale favoriet maakte.
Hoewel het huwelijk uiteindelijk strandde, bleef de band tussen de twee overeind. In interviews benadrukten beiden regelmatig dat ze elkaar nooit écht loslieten. Hun samenwerking in de film Casa Coco uit 2022 onderstreepte dat nogmaals: ook na jaren van ups en downs bleven ze samen op het toneel en het scherm floreren.
Moeizamer contact door z!ekte
De laatste periode bracht uitdagingen met zich mee. Joke Bruijs leeft al geruime tijd met de z!ekte van Parkinson, waardoor praten steeds moeilijker werd. Voor iemand die altijd zo sterk op haar stem en expressie vertrouwde, was dat zwaar.
Toch vond Gerard manieren om verbonden te blijven. Albert Verlinde vertelde aan tafel bij Renze Klamer hoe Cox zijn ex-vrouw geregeld bezocht. “De manager van Gerard zei dat hij af en toe naar Joke toe ging en dan met haar begon te zingen. Als hij zelf even niet meer wist hoe de tekst verder moest, keek hij naar Joke. En zij pakte het moeiteloos over.”
Het beeld is ontroerend: twee artiesten die hun leven lang muziek maakten, elkaar juist in kwetsbare momenten weer vonden door datzelfde medium. Zingen werd zo niet alleen een vorm van communicatie, maar ook een symbool van hun blijvende verbondenheid.
De zachte kant van Gerard Cox
Wie Gerard Cox alleen kende van zijn vaak scherpe grappen, zijn uitgesproken meningen en zijn Rotterdamse directheid, zag misschien niet altijd de zachtere kant van de man. Albert Verlinde benadrukte juist díe kant in de uitzending van RTL Tonight.
“Die liefdevolle Gerard – want dat was hij – wil ik toch ook even benoemen,” zei Albert. “Hij bleef zo eeuwig verbonden met Joke.” Achter de schermen was Cox niet alleen de humorist en de woordkunstenaar, maar ook een loyale vriend en partner die voor de mensen om hem heen bleef zorgen.
Deze woorden sluiten aan bij eerdere verhalen van collega’s en vrienden. Cox stond bekend als iemand die recht voor zijn raap was, maar tegelijk trouw bleef aan zijn relaties en vriendschappen. Zijn band met Bruijs illustreert dat treffend: ook na hun scheiding bleef hij een constante factor in haar leven.
Reageren door te zingen
De anekdote over de momenten dat Gerard en Joke samen zongen, raakte veel kijkers. Het beeld van Cox die een tekst niet meer wist en Bruijs die hem aanvulde, werd op sociale media veel gedeeld. Het liet zien dat liefde en verbondenheid soms het mooist tot uiting komen in de kleinste gebaren.
Voor fans van Toen Was Geluk Heel Gewoon was het bovendien een herkenbaar beeld: de twee die samen, vaak met humor en warmte, de balans vonden. Waar Jaap en Nel ooit een huiskamerpubliek vermaakten, waren Gerard en Joke in hun privéleven niet minder ontwapenend.
Joop van den Ende: “Een begenadigd woordkunstenaar”
Ook theaterproducent Joop van den Ende sprak zijn bewondering uit. Hij noemde Gerard Cox “een begenadigd woordkunstenaar” en prees zijn vermogen om taal te gebruiken om mensen te raken. Of het nu ging om cabaret, muziek of televisie, Cox wist met zijn Rotterdamse tongval en directe stijl telkens weer het publiek aan zich te binden.
Zijn 0verlijden markeert volgens Van den Ende het verlies van een unieke stem in de Nederlandse cultuur. Een stem die niet alleen vermaakte, maar ook kleur gaf aan generaties televisie- en theaterkijkers.
De laatste periode
In de aanloop naar zijn 0verlijden bleef Cox, ondanks zijn z!ekte, zo lang mogelijk actief. Hij trad op, werkte mee aan projecten en zocht contact met oude bekenden. Pas toen zijn gezondheid sterk achteruitging, trok hij zich meer terug.
De berichten dat hij regelmatig bij Joke langs ging, laten zien dat hij zijn sociale en emotionele contacten altijd belangrijk bleef vinden. Niet het z!ek-zijn stond centraal, maar juist de momenten van verbinding, humor en muziek.
Symboliek van een hechte band
Het is opvallend dat het nieuws over Gerard Cox kort voor dat van Joke Bruijs naar buiten kwam. Bruijs, die ook al geruime tijd worstelde met haar gezondheid, is inmiddels eveneens heengegaan. Voor velen voelt dit alsof een bijzonder hoofdstuk van de Nederlandse cultuur in korte tijd gesloten is.
Hun levens waren innig met elkaar verweven – eerst als geliefden, later als collega’s en vrienden. Het feit dat hun namen in dezelfde periode in de rouwadvertenties verschenen, wordt door veel fans ervaren als een symbolisch einde van een tijdperk.
Een duo om nooit te vergeten
Gerard Cox laat een rijk oeuvre na: van cabaret tot muziek, van toneel tot televisie. Zijn samenwerking met Joke Bruijs zal echter altijd een bijzonder hoogtepunt blijven. Het duo belichaamde een tijd waarin humor, herkenbaarheid en warmte de Nederlandse huiskamers vulden.
Hun samenspel in Toen Was Geluk Heel Gewoon wordt nog vaak herhaald en teruggekeken, en zal de komende jaren ongetwijfeld nieuwe generaties bereiken. Het blijft een tastbare herinnering aan twee artiesten die samen geschiedenis schreven.
Conclusie: een nalatenschap van liefde en muziek
Het 0verlijden van Gerard Cox roept veel emoties op, maar vooral ook veel herinneringen. Zijn laatste bezoeken aan Joke Bruijs, waarin muziek en zang centraal stonden, vormen een prachtig slotakkoord van een leven vol kunst en verbondenheid.
Zoals Albert Verlinde zei: “Hij bleef zo eeuwig verbonden met Joke.” Dat is misschien wel de kern van zijn nalatenschap: trouw blijven aan de mensen die ertoe doen, en de kracht van muziek en humor inzetten om moeilijke tijden draaglijk te maken.
Key-points
-
Gerard Cox is op 85-jarige leeftijd heengegaan aan de gevolgen van slokdarmk*nker.
-
In RTL Tonight sprak Albert Verlinde over de bijzondere band tussen Cox en zijn ex-vrouw Joke Bruijs.
-
Ondanks haar z!ekte bezocht Gerard haar regelmatig en zongen ze samen, wat symbool stond voor hun verbondenheid.
-
Hun samenwerking in Toen Was Geluk Heel Gewoon en later in Casa Coco maakte hen tot een iconisch duo.
-
Joop van den Ende prees Cox als “een begenadigd woordkunstenaar” en icoon van de Nederlandse cultuur.