-

Algemeen

Make Up Your Mind-kijkers zijn het unaniem eens: ”Dit is zo herkenbaar”

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Make Up Your Mind zorgt opnieuw voor spektakel én speculatie: wie schuilt er achter Flores Dolores?

Zaterdagavond betekent vaste prik voor fans van glam, glitter en verrassende onthullingen: Make Up Your Mind is weer op televisie en trekt zoals altijd volop bekijks. In de nieuwste aflevering gingen opnieuw een reeks bekende Nederlanders gehuld in extravagant drag-uiterlijk de strijd met elkaar aan. Terwijl de jury druk discussieerde over loopjes, lip-syncs en lichaamstaal, ontplofte X (voorheen Twitter) met reacties van kijkers die het zeker denken te weten: “Dit móét Dennis Weening zijn!”

Flores Dolores in de spotlight

In deze aflevering werd vooral één deelnemer veelvuldig besproken: dragqueen Flores Dolores. De outfit was over-the-top, de energie spatte van het scherm en de flair was onmiskenbaar. Toch waren de meningen over de persoon achter deze gedaante verdeeld. Een grote groep kijkers dacht meteen aan Dennis Weening, de energieke presentator en voormalig leadzanger van Spider Rico.

“Ik herken die neus uit duizenden,” aldus een fan op X. “Dat is Dennis, honderd procent.” Ook andere kijkers deelden die overtuiging. Eén gebruiker schreef: “Dennis Weening. Kan niet missen. Zelfs in hakken en met pruik zie je z’n expressie.”

Tóch waren er ook twijfelaars. Een klein kamp dacht eerder aan Bas Muijs, die al vaker werd genoemd bij andere drag-avatars in het programma. Hoewel zijn naam circuleerde, leek het enthousiasme over Weening het te winnen.

‘Had wel een mooiere dame kunnen zijn’

Niet alle reacties waren uitsluitend positief, al bedoelden de meesten het luchtig. Sommige kijkers vonden dat Flores Dolores qua styling niet helemaal tot z’n recht kwam. “Die benen zijn top, de energie is er, maar waarom is dit een soort comedy queen? Had hem liever als elegante verschijning gezien,” schreef iemand. Een ander sloot zich daarbij aan: “Flores Dolores is leuk, maar beetje een carnavalsversie van een dragqueen. Hij verdient beter!”

Toch overheerste de lol. Want dat is uiteindelijk waar Make Up Your Mind om draait: het vieren van expressie, verrassing en plezier – met een flinke knipoog.

Marco Schuitmaker: eerder voorbeeld van ‘twijfel en trots’

Flores Dolores is niet de eerste dragpersonage die voor opschudding zorgt. Twee weken geleden was het ook al raak toen Pia Panna Cotta op het podium verscheen. Het bleek te gaan om niemand minder dan volkszanger Marco Schuitmaker, bekend van zijn hit “Engelbewaarder”.

“Ik wilde eigenlijk helemaal niet meedoen,” bekende Marco achteraf eerlijk. “Maar Carlo heeft me een paar keer gevraagd en uiteindelijk heb ik ja gezegd.” De zanger blikte positief terug op het avontuur. “Het was een hele vette ervaring. Iets totaal anders dan wat ik normaal doe. Maar juist daarom wilde ik het proberen.”

Zijn deelname was illustratief voor de kracht van het programma: bekende Nederlanders laten zich van een totaal andere kant zien. Niet om uitgelachen te worden, maar om grenzen te verleggen en stereotypes te doorbreken.

De kracht van het format

Make Up Your Mind weet inmiddels precies hoe het moet: een mix van camp, mysterie, emotie en entertainment. Elk seizoen weer is het een puzzel voor kijkers én jury om te achterhalen wie er achter de zware make-up en wervelende outfits schuilgaan. Maar het is ook meer dan alleen een verkleedpartij.

Het programma draagt bij aan de zichtbaarheid van de dragscene in Nederland en laat zien dat het drag-artiestendom verder reikt dan een pruik en hoge hakken. Het gaat om zelfexpressie, lef en vaak ook kwetsbaarheid. Zeker als BN’ers zich blootgeven en iets doen wat ver buiten hun comfortzone ligt.

Wie zagen we nog meer?

Behalve Flores Dolores deden ook andere opvallende dragkarakters mee aan de aflevering van zaterdagavond. Namen als Lady Lavendel, Chanel Chique en Bella de Bont kwamen voorbij. Wie daarachter schuilgaan, is op moment van schrijven nog voer voor speculatie.

“Lady Lavendel heeft de schouders van een topsporter, zou zomaar een ex-hockeyster kunnen zijn,” speculeert een kijker. Een ander vermoedt: “Bella de Bont is volgens mij een soapacteur. Dat loopje ken ik ergens van…”

Het spel van gokken, observeren en herkennen maakt van Make Up Your Mind een heerlijk interactief televisieconcept, dat ook op social media z’n werk doet.

Jury onder vuur en bewondering

Zoals altijd had de jury ook dit keer het nodige commentaar te leveren. Carlo Boszhard, Fred van Leer, Nikkie de Jager en Edsilia Rombley wisten met hun vaak humoristische, maar scherpe opmerkingen de toon te zetten. Toch is het ook dit seizoen weer duidelijk: de jury weet lang niet altijd wie er achter het masker zit.

“Soms gok ik puur op het gevoel,” gaf Nikkie toe. “Want laten we eerlijk zijn, sommige deelnemers zetten zó’n andere energie neer dan wat we van ze kennen. Dat maakt het juist zo leuk.”

Niettemin was er ook kritiek. “Waarom wordt er altijd zo op het uiterlijk gefocust?”, vroeg een kijker zich af. “Alsof een slanker lijf meteen vrouwelijker is. Laat mensen lekker shinen op hun eigen manier.”

Impact op kijkers en deelnemers

Wat veel mensen aanspreekt aan Make Up Your Mind is de boodschap achter de glitter. Voor deelnemers kan het een bevrijdende ervaring zijn, voor kijkers een kennismaking met een wereld die voor velen nog onbekend is.

“Het is zó belangrijk dat een programma als dit bestaat,” schreef iemand op X. “Niet alleen vanwege de lol, maar ook omdat het laat zien dat jezelf zijn — in welke vorm dan ook — mag en moet.”

Een andere gebruiker schreef: “Mijn zoontje van 11 keek mee en zei: ‘Wat een gave show! Dat wil ik ook kunnen!’ Dat is toch prachtig?”

Wat brengt volgende week?

Met elke aflevering stijgt de spanning. Wie volgen er nog? Welke bekende gezichten durven het aan? En hoe zit het met de geruchten over een geheime deelname van een oud-profvoetballer?

Volgende week staat er opnieuw een reeks drag-deelnemers klaar om de kijker te verrassen — en waarschijnlijk ook weer voor discussies te zorgen op X. Zal Dennis Weening dan eindelijk uit de kast komen als Flores Dolores? Of blijkt het toch iemand anders te zijn?

Tot slot

Wat de ware identiteit van Flores Dolores ook blijkt te zijn: Make Up Your Mind blijft hét programma waarin humor, verwondering en ontroering hand in hand gaan. Of je nu kijkt voor het spektakel, voor het speurwerk, of om gewoon lekker te lachen op de bank — het is zaterdagavondtelevisie op z’n best.

En zeg nou zelf: wanneer zie je anders een bekende Nederlander in glitterjurk, op hakken en met een waaier in de hand een choreografie uitvoeren op een Madonna-nummer? Precies. Dáárom kijken we.

Wat denk jij: was het Dennis Weening? Of toch iemand anders? Deel je theorie in de reacties op Facebook! 🌟

Algemeen

Woest vtwonen-stel betaalde DIT enorme bedrag voor verbouwing: ‘Boosheid is terecht!’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Radio-dj verdedigt René en Denise na vtwonen-rel: “Hun reactie is best begrijpelijk”

De uitzending van vtwonen: Weer verliefd op je huis van zondag 2 november blijft voor veel gespreksstof zorgen. Het koppel René en Denise uit Hoofddorp ging viraal na hun uitgesproken reactie op de make-over van hun woning. Waar de meeste deelnemers dolenthousiast reageren bij het zien van hun vernieuwde huis, lieten René en Denise zich vooral kritisch uit.

Hun teleurstelling, die live te zien was op televisie, leidde tot een golf van reacties op sociale media. Duizenden kijkers spraken er schande van. Toch klinkt er inmiddels ook een ander geluid — en opvallend genoeg komt dat van de radio.


De uitzending die viral ging

De bewuste aflevering van het populaire SBS6-programma stond in het teken van een totale metamorfose. Met behulp van het stylingteam van vtwonen kregen René en Denise de kans om hun huis een nieuw leven in te blazen. Na weken van ontwerpen, schilderen en inrichten was het moment van de onthulling daar.

Wat een emotionele climax had moeten zijn, draaide echter uit op één van de meest besproken scènes van het seizoen. Zodra het koppel hun vernieuwde woning binnenstapte, was hun afkeer niet te missen.

René keek om zich heen, fronste, en zei direct:

“Die kan er weer uit binnenkort,” doelend op de houten wandbekleding naast de trap.

En even later, nog scherper:

“Ik vind het verschrikkelijk.”

Het werd stil in de kamer — en ook op sociale media. Binnen enkele minuten na de uitzending verschenen de eerste fragmenten online, die zich vervolgens als een lopend vuurtje verspreidden.


Publiek noemt het stel ‘ondankbaar’

Op X (voorheen Twitter), Facebook en Instagram werden de reacties al snel fel. Veel kijkers noemden het stel “ondankbaar” en vonden dat ze respectvoller hadden kunnen reageren tegenover het stylingteam dat weken aan hun woning had gewerkt.

“Ze mochten ook wel iets dankbaarder zijn,” schreef een kijker. “Je krijgt een prachtige make-over, en dan reageer je zó?”

Anderen gaven aan dat ze zich schaamden tijdens het kijken:

“Ik kreeg plaatsvervangende schaamte. De styliste stond daar met een glimlach, en zij kraakten alles af.”

De beelden leverden René en Denise niet alleen landelijke bekendheid op, maar ook kritiek. Toch komt er inmiddels nuance in het debat — onder andere van Radio 538-dj Dylan Boet, die de situatie van een andere kant belichtte.


Radio 538-dj: “Ik dacht eerst ook: wat ondankbaar”

Tijdens zijn radioshow op Radio 538 ging Boet uitgebreid in op het onderwerp dat die week het internet domineerde. Ook hij had de aflevering gezien en begreep aanvankelijk goed waarom kijkers zo fel reageerden.

“Mijn eerste reactie was eigenlijk precies hetzelfde als bij iedereen,” vertelt hij in de uitzending. “Ik dacht: wat een ondankbare houding. Die mensen krijgen gratis een make-over van hun huis, en dan doe je zó?”

Hij lacht even en vervolgt: “Ik dacht ook: als je het zelf niet waardeert, geef het dan aan iemand anders die het wél kan waarderen.”

Toch bleef het Boet bezighouden. “Ik kon het niet loslaten,” zegt hij. “Ik dacht: er zal toch wel een reden zijn waarom ze zo reageerden.”


“Ik ontdekte iets op de website”

Uit nieuwsgierigheid besloot de dj zich te verdiepen in hoe vtwonen: Weer verliefd op je huis precies werkt. Hij ging naar de website van de producent om te zien hoe deelnemers zich kunnen aanmelden.

“Ik wilde gewoon weten of er voorwaarden aan verbonden zijn,” legt hij uit. “Want als het echt gratis is, dan snap ik de verontwaardiging van kijkers. Maar als je er zelf flink voor betaalt, ligt dat anders.”

Toen hij verder scrolde op het aanmeldformulier, stuitte hij op een opvallende passage.

“Onderaan stond de vraag: ‘Zijn jullie bereid om een financiële bijdrage te leveren aan de make-over van jullie huis van minimaal 15.000 euro?’ Toen dacht ik: ah, wacht eens even. Ze moeten dus zélf minstens vijftienduizend euro betalen om mee te doen.”

Volgens Boet veranderde dat alles. “Dan snap ik die reactie ineens een stuk beter. Als je zóveel betaalt en het eindresultaat voelt niet als jouw stijl, dan is teleurstelling best begrijpelijk.”


“Hun reactie was misschien fel, maar menselijk”

De dj benadrukt dat hij de toon van René en Denise niet goedkeurt, maar dat hij hun gevoel wél begrijpt.

“Kijk, je kunt altijd iets vriendelijker reageren,” zegt hij. “Maar we moeten ook eerlijk zijn: als je vijftienduizend euro inlegt voor een make-over en het resultaat is totaal niet wat je voor ogen had, dan is dat gewoon zuur. Dan kan ik me voorstellen dat je het moeilijk vindt om enthousiast te doen voor de camera.”

Boet vindt bovendien dat kijkers vaak vergeten dat televisie emoties uitvergroot. “Je ziet één moment, samengeknipt voor effect. We weten niet wat er buiten beeld is gezegd, of hoe het echt voelde voor hen.”

Zijn conclusie: “Ja, ze hadden het wat zachter mogen brengen. Maar ondankbaar? Dat vind ik te makkelijk.”


Veel steun op sociale media

Sinds de uitzending van Boet is er ook online meer begrip ontstaan voor het Hoofddorpse stel. Sommige kijkers erkennen nu dat ze misschien te hard hebben geoordeeld.

“Ik wist helemaal niet dat je moest betalen voor die make-over,” schrijft iemand op Facebook. “Dan snap ik het ineens veel beter.”

Een ander voegt toe: “Als je een groot bedrag investeert en het resultaat voelt niet als jouw thuis, is dat gewoon verdrietig. Daar hoef je niet meteen een slecht mens voor te zijn.”

Het fragment van Boet werd inmiddels duizenden keren gedeeld, en zijn nuchtere analyse krijgt veel bijval.


De kosten van meedoen aan vtwonen

Hoewel veel mensen dachten dat deelnemers een gratis interieurtransformatie krijgen, blijkt dat in werkelijkheid anders te liggen.

Deelnemers dragen zelf een aanzienlijk deel van de kosten. Volgens het aanmeldformulier van de producent moeten kandidaten minimaal 15.000 euro bijdragen aan de make-over. Dat geld gaat naar materialen, meubels en decoratie — onderdelen die de bewoners na de uitzending mogen houden.

Het programma investeert daarnaast zelf in begeleiding, productie en styling, maar het financiële risico ligt deels bij de deelnemers.

“Dat maakt de teleurstelling van René en Denise beter te plaatsen,” zegt mediapsycholoog Esther Cohen in een toelichting bij RTL Boulevard. “Mensen die zelf investeren, voelen meer eigenaarschap. Als het resultaat dan niet aansluit bij hun verwachtingen, komt de emotie harder binnen.”


De kracht van televisie

Ondanks alle commotie is er ook iets positiefs te halen uit het hele incident: het toont hoe betrokken kijkers zijn bij programma’s als vtwonen: Weer verliefd op je huis.

De aflevering met René en Denise werd een van de meest bekeken van het seizoen. Niet alleen vanwege de felle reacties, maar ook omdat het een gesprek op gang bracht over smaak, communicatie en verwachtingen.

“Televisie is emotie,” zegt Cohen. “En juist dat maakt het krachtig. We herkennen allemaal de spanning tussen wat we hopen en wat werkelijkheid wordt.”


“Ik hoop dat ze weer kunnen genieten van hun huis”

Hoewel de reacties soms scherp zijn, hopen veel fans dat René en Denise inmiddels weer rust hebben gevonden.

Ook styliste Fietje Bruijn, die verantwoordelijk was voor het ontwerp, liet eerder weten dat het voor het hele team een lastige ervaring was, maar dat ze hoopt dat het stel op termijn alsnog de schoonheid in hun huis ziet.

“Je doet dit werk met liefde,” zei ze in het AD. “Soms pakt het niet uit zoals je verwacht, maar we hopen altijd dat mensen zich thuis voelen.”


Een les in verwachtingen

Het verhaal van René en Denise laat zien dat televisie niet altijd perfect verloopt — en dat emoties soms hoog kunnen oplopen als het om iemands thuis gaat. Wat begon als een rel over ondankbaarheid, groeide uiteindelijk uit tot een bredere discussie over verwachtingen, geld, en de menselijke kant van televisie.

Zoals Boet het samenvat: “Misschien waren ze fel, maar eerlijk waren ze wel.”


💬 Wat vind jij? Had René zachter kunnen reageren, of begrijp jij zijn frustratie nu beter? Deel je mening in de reacties!

Lees verder