Algemeen
MAFS-kijkers herkennen Femke: “Een actrice”

Married At First Sight keert terug: prachtige Femke maakt indruk, maar kijkers twijfelen aan haar deelname
Na een jaar vol wachten, speculeren en anticiperen, was het op maandagavond eindelijk zover: het tiende seizoen van Married At First Sight (MAFS) ging van start op RTL 4. De populaire datingshow keerde terug met een frisse opzet, nieuwe experts en – zoals altijd – een kleurrijke mix van deelnemers. Maar één vrouw wist meteen de aandacht van heel kijkend Nederland te trekken: de oogverblindende Femke.
Nieuwe experts, nieuwe aanpak
Na de veelbesproken en enigszins teleurstellende afloop van het vorige seizoen, waarin de ene na de andere mismatch zich aandiende, was het tijd voor verandering. MAFS besloot het roer om te gooien en het matchmakingproces grondig te vernieuwen. Matchmaker Radboud Visser en gedragsbioloog Patrick van Veen zijn vervangen. In hun plaats zien we nu onder andere psycholoog Lennart Klipp, die samen met een professioneel datingbureau de kandidaten dit seizoen koppelt.
De presentatie ligt opnieuw in handen van Carlo Boszhard, die zich inmiddels heeft ontpopt tot een vaste waarde binnen het programma. Zijn luchtige stijl, oprechte betrokkenheid en warme aanwezigheid maken hem geliefd bij kijkers, en ook dit seizoen laat hij weer zien waarom hij zo goed past bij het format.
Femke maakt meteen indruk
In de allereerste aflevering van dit nieuwe seizoen maakten we kennis met de eerste bruid: Femke. De 30-jarige, energieke en stijlvolle vrouw viel onmiddellijk op bij het publiek. Niet alleen vanwege haar sprankelende persoonlijkheid, maar vooral door haar opvallende uiterlijk. Femke is een echte verschijning, en dat bleef ook Olaf – de bruidegom aan wie ze gekoppeld is – niet onopgemerkt.
Het moment waarop Femke de trouwlocatie binnenloopt, is er één die menige kijker zal bijblijven. Niet alleen Olaf’s mond valt open van verbazing, ook zijn familie en vrienden zijn zichtbaar onder de indruk. Femke straalt van oor tot oor, lijkt zich op haar gemak te voelen en loopt vol vertrouwen naar haar toekomstige echtgenoot.
“Waarom doet zij hieraan mee?”
Hoewel het programma erop gericht is mensen te koppelen die liefde in hun leven missen, vragen veel kijkers zich hardop af waarom juist iemand als Femke zich heeft opgegeven. Op sociale media wordt er druk gespeculeerd over haar motieven. De reacties zijn niet mals, maar opvallend genoeg wel vrijwel unaniem positief over haar uitstraling.
Een veelgehoorde reactie op X (voorheen Twitter): “Waarom zou Femke zich opgeven voor Married At First Sight? Ze kan toch aan elke vinger tien mannen krijgen.” Een ander schrijft: “Ze heeft dit programma toch helemaal niet nodig? Heel Tinder zou haar kant op swipen.” Nog een kijker stelt: “Eerlijk gezegd snap ik hier niets van. Ze is knap, vlot en komt goed over. Waarom dan MAFS?”
Het zijn opmerkingen die vaker gemaakt worden over opvallend aantrekkelijke kandidaten in realityprogramma’s, maar in het geval van Femke lijkt het extra sterk te leven. Voor sommigen is haar deelname zelfs een reden tot wantrouwen richting de oprechtheid van het programma.
Is Femke een actrice?
De reacties van kijkers gaan zelfs nog een stap verder. Op sociale media duiken theorieën op dat Femke helemaal geen ‘gewone’ deelnemer is, maar een ingehuurde actrice. “Dit is gewoon doorgestoken kaart. Femke is té knap. Dit kan nooit serieus zijn,” zegt een gebruiker op X. Iemand anders reageert cynisch: “De eerste nep-koppel van seizoen 2025 is een feit. Olaf en Femke. Zet maar een kruisje.” Weer een ander vraagt zich hardop af: “Is Femke niet gewoon gecast voor het effect?”
Hoewel er geen enkele aanwijzing is dat het programma kandidaten inhuurt om opzettelijk verwarring of sensatie te creëren, is het niet ongebruikelijk dat populaire realityshows onder vuur liggen van kijkers die twijfelen aan de authenticiteit. En in het geval van Femke is de publieke verbazing vooral te herleiden tot het feit dat haar profiel – aantrekkelijk, intelligent, zelfverzekerd – op het eerste gezicht niet past bij het idee van iemand die ‘geen liefde kan vinden’.
Olaf blijft er nuchter onder
En hoe reageert Olaf, de bruidegom die aan Femke is gekoppeld? Op televisie zien we een rustige en nuchtere man, die vooral onder de indruk lijkt van Femke’s verschijning, maar tegelijkertijd zijn best doet om haar echt te leren kennen. “Ze is prachtig,” is zijn eerste reactie. Toch houdt hij zijn verwachtingen enigszins in toom. “Ik hoop vooral dat we een klik hebben. Uiterlijk is één ding, maar het gaat uiteindelijk om hoe je je samen voelt.”
Zijn familie, die zichtbaar geraakt is door Femke’s entree, lijkt zich geen zorgen te maken. Integendeel: ze zijn enthousiast en hoopvol gestemd. En dat geldt voor Femke zelf ook. Ze geeft aan vooral open te staan voor verbinding en op zoek te zijn naar iemand met wie ze zichzelf kan zijn.
Carlo Boszhard steelt wederom de show
Een belangrijk rustpunt in alle verwarring en speculatie is presentator Carlo Boszhard. Hij weet met zijn charme en empathie precies de juiste toon te vinden in spannende momenten. Zijn gesprekken met de deelnemers zijn warm en respectvol, en zijn humor zorgt voor de nodige luchtigheid tijdens de zenuwslopende huwelijksceremonies.
Veel kijkers spreken hun waardering uit voor Carlo’s rol in het programma. “Zonder Carlo was MAFS niet hetzelfde,” is een vaak gehoorde uitspraak. Ook dit seizoen weet hij weer waarom hij zo’n vaste waarde is voor het format.
Wat kunnen we verwachten?
De eerste aflevering van dit tiende seizoen smaakt duidelijk naar meer. De komst van nieuwe experts, de frisse insteek en de opvallende koppels zorgen ervoor dat de kijker opnieuw geboeid raakt. En hoewel de twijfel rond Femke’s deelname voorlopig nog blijft hangen, zijn er ook veel mensen die simpelweg genieten van het liefdesavontuur dat zich voor hun ogen ontvouwt.
Het blijft afwachten hoe de relatie tussen Femke en Olaf zich ontwikkelt. Zijn ze daadwerkelijk een goede match? Of is de chemie die we op het eerste gezicht zien, slechts oppervlakkig? En wat zijn de intenties van Femke werkelijk? Eén ding is zeker: kijkend Nederland zal het op de voet blijven volgen.
Tot slot
Of Femke nu een ‘actrice’ is, of simpelweg een oprechte vrouw op zoek naar liefde – haar deelname aan Married At First Sight heeft nu al voor het nodige stof doen opwaaien. In een tijd waarin realitytelevisie steeds vaker onder een vergrootglas ligt, is het logisch dat kijkers scherp toekijken. Maar uiteindelijk draait het programma om verbinding, om de zoektocht naar een partner, en om de magie van de eerste ontmoeting.
Voor nu is Femke hét gezicht van het nieuwe seizoen, en zal het interessant zijn om te zien hoe haar liefdesverhaal zich ontvouwt. Wordt het een sprookje? Of toch een geval van mooie schijn? Tijd – en een reeks afleveringen – zal het leren.

Algemeen
Dit waren de laatste woorden van Joke Bruijs: ‘Ik kan niet leven zonder Gerard, ik moet naar hem toe’

Gerard Cox (85) herdacht: liefdevolle band met ex-vrouw Joke Bruijs blijft symbool voor hun leven
Zondag kwam het nieuws naar buiten dat Gerard Cox, een van de meest markante gezichten van de Nederlandse theater- en televisiegeschiedenis, op 85-jarige leeftijd is heengegaan. De acteur, cabaretier en zanger leed aan slokdarmk*nker, een z!ekte waar hij eerder dit jaar open over sprak. Zijn 0verlijden markeert het einde van een tijdperk, maar ook het begin van een periode van herinnering en terugblik op een indrukwekkend leven en oeuvre.
Tijdens de uitzending van RTL Tonight stond de redactie uitgebreid stil bij zijn 0verlijden. Aan tafel vertelde theaterkenner en presentator Albert Verlinde (64) over de innige band die Gerard in zijn laatste jaren bleef koesteren met zijn ex-vrouw en goede vriendin Joke Bruijs (73). Hun bijzondere relatie – ooit begonnen als liefdespartners en door de jaren heen uitgegroeid tot een warme vriendschap – werd opnieuw zichtbaar in de verhalen die nu naar buiten komen.
Een huwelijk én samenwerking voor het leven
Gerard Cox en Joke Bruijs trouwden in de jaren zeventig en waren ruim tien jaar man en vrouw. Maar hun connectie beperkte zich niet tot de privéwereld. Ook professioneel vonden ze elkaar steeds opnieuw. Samen schitterden ze in de immens populaire televisieserie Toen Was Geluk Heel Gewoon, waarin Gerard gestalte gaf aan de markante Jaap Kooiman en Joke in de rol van Nel, zijn vrouw.
De serie, die liep van 1994 tot 2009, groeide uit tot een vaste waarde op de Nederlandse televisie. Met herkenbare humor, alledaagse situaties en een flinke dosis Rotterdamse nuchterheid wisten Cox en Bruijs miljoenen kijkers aan zich te binden. Hun chemie was onmiskenbaar en werd in 1999 bekroond met de Gouden Televizier-Ring, dé publieksprijs die hun werk tot nationale favoriet maakte.
Hoewel het huwelijk uiteindelijk strandde, bleef de band tussen de twee overeind. In interviews benadrukten beiden regelmatig dat ze elkaar nooit écht loslieten. Hun samenwerking in de film Casa Coco uit 2022 onderstreepte dat nogmaals: ook na jaren van ups en downs bleven ze samen op het toneel en het scherm floreren.
Moeizamer contact door z!ekte
De laatste periode bracht uitdagingen met zich mee. Joke Bruijs leeft al geruime tijd met de z!ekte van Parkinson, waardoor praten steeds moeilijker werd. Voor iemand die altijd zo sterk op haar stem en expressie vertrouwde, was dat zwaar.
Toch vond Gerard manieren om verbonden te blijven. Albert Verlinde vertelde aan tafel bij Renze Klamer hoe Cox zijn ex-vrouw geregeld bezocht. “De manager van Gerard zei dat hij af en toe naar Joke toe ging en dan met haar begon te zingen. Als hij zelf even niet meer wist hoe de tekst verder moest, keek hij naar Joke. En zij pakte het moeiteloos over.”
Het beeld is ontroerend: twee artiesten die hun leven lang muziek maakten, elkaar juist in kwetsbare momenten weer vonden door datzelfde medium. Zingen werd zo niet alleen een vorm van communicatie, maar ook een symbool van hun blijvende verbondenheid.
De zachte kant van Gerard Cox
Wie Gerard Cox alleen kende van zijn vaak scherpe grappen, zijn uitgesproken meningen en zijn Rotterdamse directheid, zag misschien niet altijd de zachtere kant van de man. Albert Verlinde benadrukte juist díe kant in de uitzending van RTL Tonight.
“Die liefdevolle Gerard – want dat was hij – wil ik toch ook even benoemen,” zei Albert. “Hij bleef zo eeuwig verbonden met Joke.” Achter de schermen was Cox niet alleen de humorist en de woordkunstenaar, maar ook een loyale vriend en partner die voor de mensen om hem heen bleef zorgen.
Deze woorden sluiten aan bij eerdere verhalen van collega’s en vrienden. Cox stond bekend als iemand die recht voor zijn raap was, maar tegelijk trouw bleef aan zijn relaties en vriendschappen. Zijn band met Bruijs illustreert dat treffend: ook na hun scheiding bleef hij een constante factor in haar leven.
Reageren door te zingen
De anekdote over de momenten dat Gerard en Joke samen zongen, raakte veel kijkers. Het beeld van Cox die een tekst niet meer wist en Bruijs die hem aanvulde, werd op sociale media veel gedeeld. Het liet zien dat liefde en verbondenheid soms het mooist tot uiting komen in de kleinste gebaren.
Voor fans van Toen Was Geluk Heel Gewoon was het bovendien een herkenbaar beeld: de twee die samen, vaak met humor en warmte, de balans vonden. Waar Jaap en Nel ooit een huiskamerpubliek vermaakten, waren Gerard en Joke in hun privéleven niet minder ontwapenend.
Joop van den Ende: “Een begenadigd woordkunstenaar”
Ook theaterproducent Joop van den Ende sprak zijn bewondering uit. Hij noemde Gerard Cox “een begenadigd woordkunstenaar” en prees zijn vermogen om taal te gebruiken om mensen te raken. Of het nu ging om cabaret, muziek of televisie, Cox wist met zijn Rotterdamse tongval en directe stijl telkens weer het publiek aan zich te binden.
Zijn 0verlijden markeert volgens Van den Ende het verlies van een unieke stem in de Nederlandse cultuur. Een stem die niet alleen vermaakte, maar ook kleur gaf aan generaties televisie- en theaterkijkers.
De laatste periode
In de aanloop naar zijn 0verlijden bleef Cox, ondanks zijn z!ekte, zo lang mogelijk actief. Hij trad op, werkte mee aan projecten en zocht contact met oude bekenden. Pas toen zijn gezondheid sterk achteruitging, trok hij zich meer terug.
De berichten dat hij regelmatig bij Joke langs ging, laten zien dat hij zijn sociale en emotionele contacten altijd belangrijk bleef vinden. Niet het z!ek-zijn stond centraal, maar juist de momenten van verbinding, humor en muziek.
Symboliek van een hechte band
Het is opvallend dat het nieuws over Gerard Cox kort voor dat van Joke Bruijs naar buiten kwam. Bruijs, die ook al geruime tijd worstelde met haar gezondheid, is inmiddels eveneens heengegaan. Voor velen voelt dit alsof een bijzonder hoofdstuk van de Nederlandse cultuur in korte tijd gesloten is.
Hun levens waren innig met elkaar verweven – eerst als geliefden, later als collega’s en vrienden. Het feit dat hun namen in dezelfde periode in de rouwadvertenties verschenen, wordt door veel fans ervaren als een symbolisch einde van een tijdperk.
Een duo om nooit te vergeten
Gerard Cox laat een rijk oeuvre na: van cabaret tot muziek, van toneel tot televisie. Zijn samenwerking met Joke Bruijs zal echter altijd een bijzonder hoogtepunt blijven. Het duo belichaamde een tijd waarin humor, herkenbaarheid en warmte de Nederlandse huiskamers vulden.
Hun samenspel in Toen Was Geluk Heel Gewoon wordt nog vaak herhaald en teruggekeken, en zal de komende jaren ongetwijfeld nieuwe generaties bereiken. Het blijft een tastbare herinnering aan twee artiesten die samen geschiedenis schreven.
Conclusie: een nalatenschap van liefde en muziek
Het 0verlijden van Gerard Cox roept veel emoties op, maar vooral ook veel herinneringen. Zijn laatste bezoeken aan Joke Bruijs, waarin muziek en zang centraal stonden, vormen een prachtig slotakkoord van een leven vol kunst en verbondenheid.
Zoals Albert Verlinde zei: “Hij bleef zo eeuwig verbonden met Joke.” Dat is misschien wel de kern van zijn nalatenschap: trouw blijven aan de mensen die ertoe doen, en de kracht van muziek en humor inzetten om moeilijke tijden draaglijk te maken.
Key-points
-
Gerard Cox is op 85-jarige leeftijd heengegaan aan de gevolgen van slokdarmk*nker.
-
In RTL Tonight sprak Albert Verlinde over de bijzondere band tussen Cox en zijn ex-vrouw Joke Bruijs.
-
Ondanks haar z!ekte bezocht Gerard haar regelmatig en zongen ze samen, wat symbool stond voor hun verbondenheid.
-
Hun samenwerking in Toen Was Geluk Heel Gewoon en later in Casa Coco maakte hen tot een iconisch duo.
-
Joop van den Ende prees Cox als “een begenadigd woordkunstenaar” en icoon van de Nederlandse cultuur.