Algemeen
Dit gaat Big Brother-winnaar Jordy met prijzengeld doen
Jordy de Maar wint Big Brother 2025: ‘Ik ga iets aan mijn lichaam laten doen’
Het was gisteravond razend spannend in de live-uitzending van Big Brother. De 27-jarige Jordy de Maar, afkomstig uit Nederland, is uiteindelijk als winnaar uit de bus gekomen. Daarmee liet hij zijn Vlaamse medefinalisten Mattheüs en Sharice achter zich. Met een enorme glimlach en vol ongeloof nam Jordy de trofee in ontvangst én het bijbehorende prijzengeld van maar liefst 55.500 euro. “Niet normaal!”, waren zijn eerste woorden, zichtbaar aangedaan door het moment.

Spannende ontknoping tussen Nederland en Vlaanderen
De finale van Big Brother 2025 draaide dit jaar om een strijd tussen Nederland en België. Terwijl de vorige edities regelmatig een gemengde top drie kenden, stonden er dit keer opvallend genoeg twee Vlamingen tegenover slechts één Nederlander. Jordy wist echter op indrukwekkende wijze de kijkers voor zich te winnen. De stem van het publiek gaf uiteindelijk de doorslag: zij bepaalden wie er met de winst vandoor zou gaan.
De spanning liep hoog op toen presentatoren Geraldine Kemper en Tatyana Beloy het verlossende woord gaven. Na wekenlang 24/7 gevolgd te zijn door camera’s, opdrachten, bondjes, confrontaties en persoonlijke overwinningen, mocht Jordy zich de grote winnaar van Big Brother 2025 noemen. Mattheüs eindigde als tweede, terwijl Sharice genoegen moest nemen met de derde plaats.

De dankbare winnaar
“Ik wil iedereen thuis echt bedanken voor alle stemmen en alle steun,” zei Jordy na afloop in een eerste reactie. “Ik had dit écht niet verwacht. Wat een avontuur.” Zijn overwinning werd met luid gejuich ontvangen door oud-huisgenoten, vrienden, familie én fans in de studio. Het moment dat zijn naam werd genoemd, was voor velen een ontroerende apotheose na maanden van spanning.
Jordy gaf aan zich vooral gedragen te hebben gevoeld door het publiek. “Elke keer dat ik twijfelde aan mezelf of dacht: ik hoor hier niet, dacht ik aan de mensen thuis die achter me stonden. Dat heeft me echt geholpen.” En ook al moest hij zich staande houden tussen meerdere sterke karakters, hij slaagde erin om zijn authenticiteit te behouden. Misschien was dat wel zijn grootste kracht.

Wat gaat hij doen met het geld?
Met een geldprijs van 55.500 euro is de vraag natuurlijk: wat ga je ermee doen? Ook daar heeft Jordy al over nagedacht. Hij wil zichzelf belonen, maar ook iets praktisch doen. “Ik ga sowieso iets aan mijn lichaam veranderen,” liet hij weten. “En natuurlijk genieten met mijn familie en vrienden.” Die uitspraak is opmerkelijk, want Jordy heeft al eerder openlijk verteld dat hij veel is afgevallen: maar liefst 55 kilo. Mogelijk wil hij nu de laatste stap zetten in zijn transformatie.
Dat hij dit traject deels voor zichzelf, maar ook met zijn naasten in gedachten is aangegaan, maakt hem voor velen extra sympathiek. “Mijn familie heeft me altijd gesteund,” zei hij eerder in het seizoen. “Ik wil ze nu ook laten delen in deze overwinning.”

Van onbekende naar publiekslieveling
Waar Jordy in het begin van het seizoen nog wat op de achtergrond leek, groeide hij langzaam maar zeker uit tot een van de publiekslievelingen. Zijn open houding, relativeringsvermogen en gevoel voor humor vielen bij kijkers in goede aarde. Ook toonde hij zich meerdere keren kwetsbaar, iets wat veel waardering opriep op sociale media.
Gedurende het seizoen worstelde hij soms met heimwee, maar hij bleef trouw aan zichzelf. “Ik ben misschien niet de luidste of de drukste, maar ik ben er wél,” zei hij in een van de dagboekgesprekken. En dat werd dus uiteindelijk beloond.

Mattheüs en Sharice: waardige finalisten
Ook de andere twee finalisten, Mattheüs en Sharice, mogen trots zijn op hun prestaties. Mattheüs, die op de tweede plaats eindigde, werd geprezen om zijn eerlijkheid en rustige karakter. Sharice, de enige vrouwelijke finalist, viel op door haar veerkracht en sterke persoonlijkheid. Beiden kregen veel steun van de Vlaamse kijkers, maar moesten uiteindelijk hun meerdere erkennen in Jordy.
Na afloop lieten ze weten Jordy de winst van harte te gunnen. “Hij heeft ervoor gewerkt, hij verdient het,” aldus Mattheüs. Sharice voegde toe: “Het is een spel, maar het voelt als een familie. Ik ben trots op wat we allemaal hebben bereikt.”

Big Brother: het format
Voor wie het programma niet op de voet volgt: Big Brother is een wereldwijd fenomeen dat draait om één centraal uitgangspunt: een groep mensen wordt in een afgesloten huis geplaatst, zonder enig contact met de buitenwereld. Ze worden dag en nacht gevolgd door camera’s, en moeten opdrachten volbrengen om in hun basisbehoeften te voorzien. Elke week valt er iemand af, tot er uiteindelijk één winnaar overblijft.
Het format is geïnspireerd op het boek 1984 van George Orwell, waarin het idee van een alziend oog (‘Big Brother is watching you’) centraal staat. Sinds de eerste uitzending in Nederland in 1999 is het concept uitgegroeid tot een wereldwijd succes, met versies in meer dan vijftig landen.

In de Nederlandse en Vlaamse editie van het programma is het publiek degene die beslist wie mag blijven en wie naar huis moet. Hierdoor ontstaat er een directe band tussen de kandidaten en de kijkers, wat het programma extra spannend maakt.
Glenn won vorig jaar
Vorig jaar was het de Vlaamse Glenn die met de winst aan de haal ging. Hij verliet het Big Brother-huis met een bedrag van 56.266 euro op zak. Ook hij sprak na afloop zijn dank uit aan het publiek en gaf aan dat het zijn leven voorgoed had veranderd.

Glenn en Jordy lijken qua karakter behoorlijk van elkaar te verschillen, maar ze hebben één ding gemeen: beiden wisten het publiek voor zich te winnen door zichzelf te blijven. En dat blijkt misschien wel de sleutel tot succes in een programma waarin je geen masker kunt opzetten.
Toekomst voor Jordy?
Wat de toekomst voor Jordy de Maar zal brengen, is nog niet duidelijk. De ervaring in het Big Brother-huis heeft hem in ieder geval een flinke bekendheid opgeleverd. Of hij nu kiest voor een leven buiten de schijnwerpers of zijn kans grijpt in de mediawereld, één ding staat vast: met zijn overwinning heeft hij een mooie springplank gecreëerd.
Winnaar BigBrother 2025 Jordy de Maar #bigbrothernlbe pic.twitter.com/0KFZwG0FYO
— Big-Brother (@b_brother2025) April 5, 2025
Jordy zegt daar zelf over: “Ik weet nog niet precies wat ik ga doen. Ik wil even rust nemen, alles laten bezinken en dan kijken welke kansen er op mijn pad komen. Maar wat ik ook ga doen: ik blijf trouw aan mezelf. Altijd.”
Conclusie: een verdiende winnaar
De finale van Big Brother 2025 was er één om in te lijsten. Met een daverende overwinning bewees Jordy dat oprechtheid, veerkracht en doorzettingsvermogen nog altijd gewaardeerd worden. In een wereld waarin uiterlijk vertoon vaak regeert, koos het publiek voor een man die zijn eigen weg ging en daarbij nooit zijn waarden uit het oog verloor.

Of je nu fan was of niet: Jordy heeft indruk gemaakt. En met 55.500 euro op zak én een grote groep fans achter zich, ligt de wereld aan zijn voeten. Wat ons betreft: een verdiende winnaar.
Wat vond jij van de finale? Laat het weten in de reacties op Facebook! 📺🎉
Algemeen
Woest vtwonen-stel betaalde DIT enorme bedrag voor verbouwing: ‘Boosheid is terecht!’

Radio-dj verdedigt René en Denise na vtwonen-rel: “Hun reactie is best begrijpelijk”
De uitzending van vtwonen: Weer verliefd op je huis van zondag 2 november blijft voor veel gespreksstof zorgen. Het koppel René en Denise uit Hoofddorp ging viraal na hun uitgesproken reactie op de make-over van hun woning. Waar de meeste deelnemers dolenthousiast reageren bij het zien van hun vernieuwde huis, lieten René en Denise zich vooral kritisch uit.

Hun teleurstelling, die live te zien was op televisie, leidde tot een golf van reacties op sociale media. Duizenden kijkers spraken er schande van. Toch klinkt er inmiddels ook een ander geluid — en opvallend genoeg komt dat van de radio.
De uitzending die viral ging
De bewuste aflevering van het populaire SBS6-programma stond in het teken van een totale metamorfose. Met behulp van het stylingteam van vtwonen kregen René en Denise de kans om hun huis een nieuw leven in te blazen. Na weken van ontwerpen, schilderen en inrichten was het moment van de onthulling daar.
Wat een emotionele climax had moeten zijn, draaide echter uit op één van de meest besproken scènes van het seizoen. Zodra het koppel hun vernieuwde woning binnenstapte, was hun afkeer niet te missen.
René keek om zich heen, fronste, en zei direct:
“Die kan er weer uit binnenkort,” doelend op de houten wandbekleding naast de trap.
En even later, nog scherper:
“Ik vind het verschrikkelijk.”
Het werd stil in de kamer — en ook op sociale media. Binnen enkele minuten na de uitzending verschenen de eerste fragmenten online, die zich vervolgens als een lopend vuurtje verspreidden.

Publiek noemt het stel ‘ondankbaar’
Op X (voorheen Twitter), Facebook en Instagram werden de reacties al snel fel. Veel kijkers noemden het stel “ondankbaar” en vonden dat ze respectvoller hadden kunnen reageren tegenover het stylingteam dat weken aan hun woning had gewerkt.
“Ze mochten ook wel iets dankbaarder zijn,” schreef een kijker. “Je krijgt een prachtige make-over, en dan reageer je zó?”
Anderen gaven aan dat ze zich schaamden tijdens het kijken:
“Ik kreeg plaatsvervangende schaamte. De styliste stond daar met een glimlach, en zij kraakten alles af.”
De beelden leverden René en Denise niet alleen landelijke bekendheid op, maar ook kritiek. Toch komt er inmiddels nuance in het debat — onder andere van Radio 538-dj Dylan Boet, die de situatie van een andere kant belichtte.

Radio 538-dj: “Ik dacht eerst ook: wat ondankbaar”
Tijdens zijn radioshow op Radio 538 ging Boet uitgebreid in op het onderwerp dat die week het internet domineerde. Ook hij had de aflevering gezien en begreep aanvankelijk goed waarom kijkers zo fel reageerden.
“Mijn eerste reactie was eigenlijk precies hetzelfde als bij iedereen,” vertelt hij in de uitzending. “Ik dacht: wat een ondankbare houding. Die mensen krijgen gratis een make-over van hun huis, en dan doe je zó?”
Hij lacht even en vervolgt: “Ik dacht ook: als je het zelf niet waardeert, geef het dan aan iemand anders die het wél kan waarderen.”
Toch bleef het Boet bezighouden. “Ik kon het niet loslaten,” zegt hij. “Ik dacht: er zal toch wel een reden zijn waarom ze zo reageerden.”

“Ik ontdekte iets op de website”
Uit nieuwsgierigheid besloot de dj zich te verdiepen in hoe vtwonen: Weer verliefd op je huis precies werkt. Hij ging naar de website van de producent om te zien hoe deelnemers zich kunnen aanmelden.
“Ik wilde gewoon weten of er voorwaarden aan verbonden zijn,” legt hij uit. “Want als het echt gratis is, dan snap ik de verontwaardiging van kijkers. Maar als je er zelf flink voor betaalt, ligt dat anders.”
Toen hij verder scrolde op het aanmeldformulier, stuitte hij op een opvallende passage.
“Onderaan stond de vraag: ‘Zijn jullie bereid om een financiële bijdrage te leveren aan de make-over van jullie huis van minimaal 15.000 euro?’ Toen dacht ik: ah, wacht eens even. Ze moeten dus zélf minstens vijftienduizend euro betalen om mee te doen.”
Volgens Boet veranderde dat alles. “Dan snap ik die reactie ineens een stuk beter. Als je zóveel betaalt en het eindresultaat voelt niet als jouw stijl, dan is teleurstelling best begrijpelijk.”
“Hun reactie was misschien fel, maar menselijk”
De dj benadrukt dat hij de toon van René en Denise niet goedkeurt, maar dat hij hun gevoel wél begrijpt.
“Kijk, je kunt altijd iets vriendelijker reageren,” zegt hij. “Maar we moeten ook eerlijk zijn: als je vijftienduizend euro inlegt voor een make-over en het resultaat is totaal niet wat je voor ogen had, dan is dat gewoon zuur. Dan kan ik me voorstellen dat je het moeilijk vindt om enthousiast te doen voor de camera.”
Boet vindt bovendien dat kijkers vaak vergeten dat televisie emoties uitvergroot. “Je ziet één moment, samengeknipt voor effect. We weten niet wat er buiten beeld is gezegd, of hoe het echt voelde voor hen.”
Zijn conclusie: “Ja, ze hadden het wat zachter mogen brengen. Maar ondankbaar? Dat vind ik te makkelijk.”
Veel steun op sociale media
Sinds de uitzending van Boet is er ook online meer begrip ontstaan voor het Hoofddorpse stel. Sommige kijkers erkennen nu dat ze misschien te hard hebben geoordeeld.
“Ik wist helemaal niet dat je moest betalen voor die make-over,” schrijft iemand op Facebook. “Dan snap ik het ineens veel beter.”
Een ander voegt toe: “Als je een groot bedrag investeert en het resultaat voelt niet als jouw thuis, is dat gewoon verdrietig. Daar hoef je niet meteen een slecht mens voor te zijn.”
Het fragment van Boet werd inmiddels duizenden keren gedeeld, en zijn nuchtere analyse krijgt veel bijval.

De kosten van meedoen aan vtwonen
Hoewel veel mensen dachten dat deelnemers een gratis interieurtransformatie krijgen, blijkt dat in werkelijkheid anders te liggen.
Deelnemers dragen zelf een aanzienlijk deel van de kosten. Volgens het aanmeldformulier van de producent moeten kandidaten minimaal 15.000 euro bijdragen aan de make-over. Dat geld gaat naar materialen, meubels en decoratie — onderdelen die de bewoners na de uitzending mogen houden.
Het programma investeert daarnaast zelf in begeleiding, productie en styling, maar het financiële risico ligt deels bij de deelnemers.
“Dat maakt de teleurstelling van René en Denise beter te plaatsen,” zegt mediapsycholoog Esther Cohen in een toelichting bij RTL Boulevard. “Mensen die zelf investeren, voelen meer eigenaarschap. Als het resultaat dan niet aansluit bij hun verwachtingen, komt de emotie harder binnen.”
De kracht van televisie
Ondanks alle commotie is er ook iets positiefs te halen uit het hele incident: het toont hoe betrokken kijkers zijn bij programma’s als vtwonen: Weer verliefd op je huis.
De aflevering met René en Denise werd een van de meest bekeken van het seizoen. Niet alleen vanwege de felle reacties, maar ook omdat het een gesprek op gang bracht over smaak, communicatie en verwachtingen.
“Televisie is emotie,” zegt Cohen. “En juist dat maakt het krachtig. We herkennen allemaal de spanning tussen wat we hopen en wat werkelijkheid wordt.”
“Ik hoop dat ze weer kunnen genieten van hun huis”
Hoewel de reacties soms scherp zijn, hopen veel fans dat René en Denise inmiddels weer rust hebben gevonden.
Ook styliste Fietje Bruijn, die verantwoordelijk was voor het ontwerp, liet eerder weten dat het voor het hele team een lastige ervaring was, maar dat ze hoopt dat het stel op termijn alsnog de schoonheid in hun huis ziet.
“Je doet dit werk met liefde,” zei ze in het AD. “Soms pakt het niet uit zoals je verwacht, maar we hopen altijd dat mensen zich thuis voelen.”
Een les in verwachtingen
Het verhaal van René en Denise laat zien dat televisie niet altijd perfect verloopt — en dat emoties soms hoog kunnen oplopen als het om iemands thuis gaat. Wat begon als een rel over ondankbaarheid, groeide uiteindelijk uit tot een bredere discussie over verwachtingen, geld, en de menselijke kant van televisie.
Zoals Boet het samenvat: “Misschien waren ze fel, maar eerlijk waren ze wel.”
💬 Wat vind jij? Had René zachter kunnen reageren, of begrijp jij zijn frustratie nu beter? Deel je mening in de reacties!
 